شناسهٔ خبر: 67035788 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جنگ صنعتی ابرقدرت‏‏‌ها در «دیترویت آسیا»

ویکرام برهات/خبرگزاری سی‏‏‌ان‏‏‌بی‏‏‌سی در حالی که دولت ایالات‌متحده تلاش گسترده‌‌‌ای را برای محدودکردن واردات خودروهای برقی پیشرفته و ارزان‌‌‌قیمت چینی به بازار خود اعمال کرده است و در شرایطی که شرکت‌های خودروساز آمریکایی، حضور فعالی در چین دارند، محدودیت‌های واشنگتن بر ضد چین موجب شده است تا شرکت‌های آمریکایی به دنبال گشودن مرزهای جدید و انتقال فعالیت‌‌‌های خود به مقاصد جدید باشند تا ضمن دورزدن این محدودیت‌ها، هم‌‌‌زمان بتوانند بر چالش‌‌‌های رقابت فزاینده، اختلالات زنجیره تامین و افزایش هزینه‌‌‌های مواد خام فائق آیند.

صاحب‌خبر -

برای مثال تسلا نگاه خود را به پتانسیل‌‌‌های وسیع موجود در کشورهای آسیایی معطوف کرده است که مقصدی سودآور و جذاب برای خودروهای برقی محسوب می‌شود. تسلا علاوه بر هند به سرمایه‌گذاری در تایلند هم علاقه نشان داده و طی سال‌های گذشته مذاکراتی را با مقامات دولت تایلند برای بررسی و انتخاب نقاط مناسب جهت راه‌‌‌اندازی کارخانه عظیم بعدی تسلا انجام داده است. واقعیت آن است که تایلند که سال‌هاست به دلیل داشتن نیروی کار ماهر و موفقیت در جذب بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی به‌‌‌عنوان «دیترویت آسیا» شناخته می‌شود، می‌‌‌تواند به تسلا در کاهش وابستگی به چین کمک کند. تسلا با داشتن پایگاه تولید در تایلند، می‌‌‌تواند به بازارهای آسیایی و فراتر از آن خدمات‌‌‌رسانی کرده و به طور بالقوه، تجربه رشد سریع در چین را تکرار کند.

دیترویت بزرگ‌ترین شهر ایالت میشیگان، شهری است که نام آن با صنعت خودروسازی آمریکا عجین شده است. به عقیده کارشناسان، تایلند مانند چین، امکان تولید کم‌‌‌هزینه قطعات خودرو و دسترسی به زنجیره تامین را برای کاهش هزینه‌‌‌های قطعات خودرو فراهم می‌کند. این تحولات در مقطعی حساس روی می‌دهد. دولت بایدن به‌‌‌تازگی تعرفه خودروهای برقی چینی را به میزان ۱۰۰‌درصد افزایش داد. تایلند اما مشوق‌های مالیاتی و یارانه‌های دولتی را برای تشویق و تسهیل خرید خودروهای برقی و جذب تولیدکنندگان خارجی ارائه می‌کند.

در این میان، صادرات خودرو از تایلند به بازارهایی مانند ایالات‌متحده یا اتحادیه اروپا در مقایسه با چین می‌‌‌تواند پیامدهای سیاسی کمتری در پی داشته باشد که این امتیاز می‌‌‌تواند برای تسلا خبر خوبی باشد. این خودروها با تعرفه‌‌‌های کمتری در مقایسه با نمونه‌‌‌های ساخت چین مواجه می‌‌‌شوند. به گزارش نشریه نیکی آسیا، تسلا قیمت خودروی سدان مدل۳ خود در تایلند را به دنبال رکود جهانی بازار خودرو، بین ۹ تا ۱۸درصد کاهش داده است. این در حالی است که خودروسازان چینی مثل «بی‌‌‌وای‌‌‌دی» و سایرین خود را برای آغاز عملیات تولید در داخل تایلند آماده می‌کنند و ارقام هنگفتی را برای شروع فرآیند تولید به این منظور اختصاص داده‌‌‌اند.

تایلند پیشگام تولید خودرو در جهان

زیرساخت‌‌‌های خودرو، نیروی کار و سیاست‌‌‌های حمایتی کنونی در تایلند، همگی به تبدیل‌‌‌شدن این کشور به بازیگر بزرگ در تولید خودروهای برقی کمک کرده‌اند. بازار خودروی جنوب شرقی آسیا روبه‌‌‌رشد است و تایلند در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده خودرو در منطقه است. شرکت‌هایی همچون تویوتا، هوندا، نیسان، فورد، جنرال‌موتورز و مرسدس‌‌‌بنز از مدت‌‌‌ها قبل تایلند را به‌‌‌عنوان مقر منطقه‌‌‌ای فعالیت خود برگزیده‌‌‌اند. خودروسازان پیشرو، از جمله هوندا و تویوتا، ۴.۱میلیارد دلار برای تولید خودروهای برقی در تایلند در نظر گرفته‌اند.

این کشور در تلاش است از طریق مزایای مالیاتی و عوارض وارداتی به قوه محرکه و پیشرو در جهان بدل شود. تا سال ۲۰۳۰، این کشور قصد دارد ۳۰‌درصد از تولید سالانه وسایل نقلیه خود را به خودروهای برقی تبدیل کند که معادل ۷۲۵‌هزار خودرو و حدود ۶۷۵موتورسیکلت است. این بازاری است که از نظر مصرف‌کننده و تولیدکننده موتورسیکلت‌ها بسیار بااهمیت است. براساس گزارش‌‌‌ها، دولت تایلند به تولیدکنندگان خارجی خودروهای برقی مشوق‌‌‌های چشمگیر، از جمله کاهش ۴۰درصدی عوارض واردات و کاهش ۲درصدی نرخ مالیات غیرمستقیم برای خودروهای برقی کاملا مونتاژی وارداتی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را ارائه می‌کند؛ مشروط بر اینکه آنها تا سال ۲۰۲۷ تولید خود را در تایلند آغاز کنند.

کشف نزدیک به ۱۵میلیون تن ذخایر لیتیوم در تایلند می‌‌‌تواند به این کشور برتری دیگری نسبت به رقبای آسیایی در جذب سازندگان خودروهای برقی بدهد. به اعتقاد کارشناسان، اگر تایلند به بازاری تبدیل شود که در آن خودروهای برقی یا اجزای آنها می‌‌‌توانند ارزان تولید و آزادانه صادر شوند، انتظار می‌رود بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ‌تر خودروهای برقی در این کشور فعالیت‌‌‌های مرتبط با تولید خودرو در تایلند را در برنامه آینده خود قرار دهند.

نظر شما