شناسهٔ خبر: 67035149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

زنگنه: آمریکایی‌ها به عدم توانایی مقابله با صادرات نفت ایران در دولت شهید رئیسی اذعان کرده اند

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه سنا در پاسخ به این سوال که چرا صادرات نفت جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده و از ۳۰۰ هزار بشکه در دولت شهید رئیسی به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است می‌گوید ما توانایی مقابله با این مسئله را نداشتیم و یا ایرانی ها بیشتر تلاش کردند و توانستند صادرات نفت خود را افزایش دهند. عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه سنا در پاسخ به این سوال که چرا صادرات نفت جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده و از ۳۰۰ هزار بشکه در دولت شهید رئیسی به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است می‌گوید ما توانایی مقابله با این مسئله را نداشتیم و یا ایرانی ها بیشتر تلاش کردند و توانستند صادرات نفت خود را افزایش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، دولت سیزدهم به رهبری شهید رئیسی تمام توانش را برای فروش نفت کشور در شرایط تحریم به کار بست. در این زمینه از سیاست هایی همچون عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی استفاده کردیم.

به هر حال، تمامی سیاست ها در دولت شهید رئیسی در راستای بازارسازی برای فروش نفت و خنثی سازی تحریم ها بود. شواهد نشان می دهد که این تلاش ها نتیجه داد و توانستیم نفت کشور را به فروش برسانیم.

زنگنه: مقامات آمریکایی به عدم توانایی برای مقابله با صادرات نفت ایران در دولت شهید رئیسی اذعان کرده اند

افزایش ۶۳ درصدی تولید و بالا رفتن سطح صادرات نفت کشور به میزان ۴۰۰ درصد در نتیجه همین سیاست گذاری ها به دست آمد. اگرچه بسیاری بر این عقیده بودند که برنامه ریزی برای فروش نفت کشور در شرایط تحریم تنها یک رویاست، اما شهید رئیسی و همکارانش نشان دادند که تلاش انقلابی و شبانه روزی نتیجه ای به جز موفقیت به بار نمی آورد.

در شرایطی که سه سال پیش برای فروش نفت و گاز کشور با غول بزرگی به نام تحریم روبرو بودیم، امروز از تمام ظرفیت صادراتی کشور استفاده می کنیم و روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه صادرات نفت داریم. این واقعیت باعث مواخذه وزیر امور خارجه آمریکا در سنا شد. 

خنثی سازی تحریم ها و فروش نفت در شرایط تحریم قطعاً کار ساده ای نبود. اما تلاش، هدف گذاری و برنامه ریزی همواره دولت ها را به موفقیت رهنمون می کند. 

زنگنه: مقامات آمریکایی به عدم توانایی برای مقابله با صادرات نفت ایران در دولت شهید رئیسی اذعان کرده اند

ایمان زنگنه، استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با بیان اینکه چند عامل در دولت شهید رئیسی به ما کمک کرد که هزینه مبادله را در اقتصاد کشور کم کنیم، گفت: سیاست ارزی که بانک مرکزی در پیش گرفت در این زمینه موثر بود. به عبارت دیگر، دیپلماسی انرژی که دولت سیزدهم اتخاذ کرد، در بهبود شرایط اثر گذاشت.

وی ادامه داد: شهید رئیسی فردی بود که تلاش جهادی برای کشور داشت و به حل مشکلات می پرداخت. امیدواریم کسی که به جای ایشان به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود، با همین نگاه و رویکرد مسائل را پیش ببرد.

این استاد دانشگاه و عضو انجمن اقتصاددانان کشور خاطرنشان کرد: تسریع و تسهیل دسترسی به منابع ارزی سیاست درستی بود که در دولت شهید رئیسی اتخاذ شد. 
زنگنه گفت: طی پرسش و پاسخی که در جلسه سنا آمریکا صورت گرفت، وزیر امور خارجه آمریکا چندین بار توسط سناتور مواخذه می شود که چرا صادرات نفت جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده است و از ۳۰۰ هزار بشکه در دولت شهید رئیسی به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. بلینکن نیز در جواب به سناتور کروز می‌گوید که ما توانایی مقابله با این مسئله را نداشتیم و یا ایرانی ها بیشتر تلاش کردند و توانستند صادرات نفت خود را افزایش دهند.

زنگنه: مقامات آمریکایی به عدم توانایی برای مقابله با صادرات نفت ایران در دولت شهید رئیسی اذعان کرده اند

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: در دوره ای فروش نفت کشور به شدت افول کرد. زمانیکه ترامپ در آمریکا رئیس جمهور بود، میزان تولید و فروش نفت کشور بسیار کاهش یافت و دولت قبل نیز اقدامی انجام نداد ولی در زمان دولت رئیسی کاملا اوضاع فرق کرد و سیاست‌های متنوعی برای فروش نفت اتخاذ گردید.

زنگنه گفت: شاید در آن دوران هنوز سازوکار‌های مناسبی برای مقابله با تحریم پیدا نکرده بودیم. همچنین شاید دلیلش این بود که آمریکا به عنوان آفند عمل کرده بود و تا زمانیکه پدافند ما عمل کند، کمی طول کشید، اما اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه بازار‌ها و گذار از بازار‌های سنتی جواب داد و تحول در تجارت نفت خام پیدا کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما