شناسهٔ خبر: 67034546 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

تحقق رشد تولید ۶۳ درصدی نفت‌خام به کمک دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم

روزنامه جوان

به گواهی آمار و ارقام، دولت سیزدهم عملکرد خوبی در زمینه افزایش تولید و فروش نفت‌خام کشور داشته است. بسیاری از کارشناسان، این دستاورد را به توجه ویژه دولت شهید رئیسی به دانش‌بنیان‌ها و حمایت واقعی از آن‌ها مربوط می‌دانند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: در دولت سیزدهم نگاه گسترده‌ای در زمینه استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی وجود داشت. هیچ محدودیتی برای فعالیت شرکت‌های فناورمحور و دانش‌محور قائل نشدیم و از تمامی ظرفیت‌ها بهره بردیم. یک بازی برد-برد وجود داشت. از یک طرف، دانش‌بنیان‌ها امکان فعالیت در پروژه‌های نفت و گاز را پیدا کردند و از طرف دیگر، در شرایط تحریم توانستیم نیاز‌های کشور را تأمین کنیم. 
 
به گواهی آمار و ارقام، دولت سیزدهم عملکرد خوبی در زمینه افزایش تولید و فروش نفت‌خام کشور داشته است. بسیاری از کارشناسان، این دستاورد را به توجه ویژه دولت شهید رئیسی به دانش‌بنیان‌ها و حمایت واقعی از آن‌ها مربوط می‌دانند. 
آنان به موفقیت کشور در بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، صدور کاتالیست به روسیه، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به عنوان مسائلی که بر اثر توجه به دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم محقق شد، اشاره می‌کنند. شواهد نیز ادعای این دسته از کارشناسان را تأیید می‌کند، زیرا بر اثر دستاورد‌های دانش‌بنیانی توانستیم پروژه بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را پیش ببریم. این پروژه در حالی از سوی متخصصان داخلی و با استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی به بهره‌برداری رسید که چندین بار کشور‌های خارجی قول مساعد را برای تکمیلش داده و به وعده خود عمل نکرده بودند. 
سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای صدور خدمات فنی و مهندسی و عرضه نفت به دیگر کشور‌ها نیز بر اثر اجرای سیاست حمایت از دانش‌بنیان‌ها در کشور عملیاتی شد. با تکیه بر دستاورد‌های دانش‌بنیانی توانستیم به بازسازی و تجهیز پالایشگاه‌های کشور هدف بپردازیم و سهامداری در آن‌ها را به دست آوریم. 
 محمدصابر کرم‌بیگی، معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور در گفتگو با «جوان» در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی که به رشد ۵/۴ برابری دانش‌بنیان‌ها، جمع‌آوری گاز‌های همراه به میزان ۱۰ برابر بیشتر از قبل، صادرات کاتالیست به دیگر کشور‌ها و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی منجر شد، تصریح کرد: رویکرد دولت شهید رئیسی در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داشت. طرح‌ها و پروژه‌های کلان در صنایع نفت و گاز تعریف و از توانایی دانش‌بنیان‌ها در این زمینه استفاده شد. وی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی، وزارت نفت حمایت واقعی از شرکت‌های دانش‌محور و فناورمحور را در دستور کار قرار داد. این حمایت شامل تمامی شرکت‌ها می‌شد، چه شرکت‌هایی که مجوز خود را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور گرفته بودند و چه شرکت‌هایی که به هر دلیلی جزو دانش‌بنیان‌ها قرار نمی‌گیرند، اما در حوزه فناوری با صنایع نفت و گاز همکاری دارند. 
معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی این بود که از توانمندی تمام شرکت‌ها که بر مبنای دانش‌محوری و فناوری حرکت می‌کنند، بهره ببریم و به رفع نیاز‌های صنایع نفت و گاز به اقلام راهبردی بپردازیم. 
کرم‌بیگی گفت: آنچه در بالا توضیح داده شد، رویکرد بسیار مهمی بود که در دولت شهید رئیسی در وزارت نفت در پیش گرفته شد. بر این مبنا، هیچ محدودیتی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناورمحور و دانش‌محور ایجاد نشد. 
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته و در دولت سیزدهم بالغ بر ۲۵۰ مجوز تولید بار اول از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر شد که به گفته آقای دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ۱۱۰ مورد از آن‌ها به مرحله ساخت رسیده است. برخی به اتمام رسیده و بعضی دیگر در حال کار هستند، بنابراین حمایت واقعی از دانش‌بنیان‌ها در دولت شهید رئیسی صورت گرفت. 
معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: طرح دیگری که به صورت دانش‌بنیان انجام شد، احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی بود که با مصوبه ۵۰۰ میلیون دلاری شورای اقتصاد تا الان ۷۴ شرکت ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از ۶۰ قرارداد محرمانه برای در اختیار گذاشتن اطلاعات چاه‌ها منعقد شده است. تدابیری اندیشیدیم که ضمن حفظ جنبه محرمانگی اطلاعات، داده‌های مربوط به چاه‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد و کار‌ها پیش برود. 
کرم‌بیگی گفت: برای اولین بار در تاریخ نفت ایران، احیای یک چاه کم‌بازده یا بسته از سوی شرکت دانش‌بنیان انجام می‌شود و از محل درآمدی که از تولید از این چاه کسب می‌کنیم، دستمزد شرکت را می‌پردازیم. در این روند، دولت هیچ سرمایه‌گذاری‌ای نمی‌کند و با استفاده از توان شرکت دانش‌بنیان کار‌ها پیش می‌رود. این اقدام را می‌توانیم به عنوان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در نظر بگیریم. 
وی ادامه داد: تمامی سیاست‌هایی که در بالا گفته شد، در نهایت ما را به افزایش ۶۳‌درصدی تولید نفت‌خام در دولت شهید رئیسی رساند. تولید نفت طی سه سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته است. معاون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم نگاه گسترده‌ای در زمینه استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی وجود داشت. هیچ محدودیتی برای فعالیت شرکت‌های فناورمحور و دانش‌محور قائل نشدیم و از تمامی ظرفیت‌ها بهره بردیم. یک بازی برد- برد وجود داشت؛ از یک طرف، دانش‌بنیان‌ها امکان فعالیت در پروژه‌های نفت و گاز را پیدا کردند و از طرف دیگر، در شرایط تحریم توانستیم نیاز‌های کشور را تأمین کنیم.

نظر شما