شناسهٔ خبر: 67034306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اسقف اعظم تانزانیا:

برقراری صلح و تقریب میان ادیان باید مورد توجه قرار گیرد

اسقف اعظم تانزانیا گفت: یکی از نعمت‌های خداوند، نعمت دوستی و همدلی است، علما و بزرگان ادیان باید نسبت به برقراری صلح جهانی و تقریب میان ادیان تلاش و همت گمارند.

صاحب‌خبر -

جورج فوپه اسقف اعظم تانزانیا

به گزارش خبرنگار ایکنا، جورج فوپه، اسقف اعظم تانزانیا شامگاه چهارشنبه ۱۶ خردادماه در دیدار قائم مقام جامعه المصطفی العالمیه و هیئت همراه اظهار کرد: در ابتدا خدا را بابت نعماتش شاکریم و سپاسگزارم از برگزاری و هماهنگی این نشست و همچنین به شما خیر مقدم می‌گوییم.

وی افزود: یکی از نعمت‌های بزرگ در تانزانیا همین نشست‌های صمیمی است که شکل می‌گیرد. این نشست‌ها و ملاقات‌های دوستانه و صمیمی در گذشته وجود نداشت، اما امروز به عنایت الهی این قبیل نشست‌ها و جلسات دوستی و مودت رونق گرفته و باید در مسیر صلح و تقریب میان ادیان تقویت گردد.

اسقف اعظم تانزانیا ادامه داد: ما خدا را شاکریم و در برقراری ارتباط بین بزرگان ادیان تلاش می‌کنیم. حتی سفیران کشور‌های مختلف را در برنامه‌ها و نشست‌ها جهت برقراری صلح دعوت می‌کنیم.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین مجید خالق‌پور، قائم مقام جامعه المصطفی العالمیه در سخنانی اظهار کرد: در عصر امام رضا (ع) شرایط برای ورود آرام اسلام به ساحت تمدن‌های دیگر در جهان به وجود آمد که در سایه ارتباطات تمدنی لازم بود علما و اندیشمندان عالم اسلام به صورت مبتکرانه اقدامات لازم را داشته باشند. امام (ع) در این زمینه هدایت‌های مؤثری داشتند به ویژه سلوک ایشان در مناظره‌ها و تکلم حضرت به زبان‌های زنده دنیا، نشان داد که رویکرد جهانی اسلام تا چه حد جدی است؛ لذا پیشنهاد می‌دهم که شیخ الهادی موسی سالم که رئیس مرکز صلح و ادیان هستند، سخنان امام رضا (ع) در این موضوع را مطالعه کنند.

حجت‌الاسلام خالق‌پور افزود: اسلام، مسیحیت و سایر ادیان در منطقه خاورمیانه یک نوع هویت است و در خاوردور به نوعی دیگر ارائه می‌گردد؛ لذا در خاورمیانه تلاش‌های زیادی برای پررنگ کردن مرزبندی‌ها و تفاوت‌ها شده است، تا اینکه فرق و مذاهب اسلامی را از هم دور کرده و همچنین بین اسلام و مسیحیت افتراق ایجاد کنند. اما دور‌تر از خاورمیانه و به عبارتی در غرب تأکید بر اشتراکات و پرهیز از افتراقات است.

قائم مقام جامعه المصطفی ابراز کرد: ما امروز با دو تمدن غرب و تمدن اسلام ناب مواجه هستیم که جلوه این تمدن را در تمدن انقلاب اسلامی می‌توان دریافت که در مسیر تمدن ناب اسلامی است. تمدن غربی مادی‌گرایانه و تمدن انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام ناب تکیه بر خدا است.

وی افزود: امروز بین غرب، روسیه و چین اختلاف بر سر تمدن نیست بلکه بیشتر رقابت و اختلافات سیاسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌‌پور در ادامه تأکید کرد: بر اساس قرآن و نگاه تمدنی قرآن، دین است که حکومت می‌کند. اما در مقابل در تمدن غرب می‌گوید انسان حاکم است. درحالیکه تمدن اسلامی خدا حکومت می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: انقلاب اسلامی یک جریان سیاسی نیست بلکه عرصه یک تمدن جدید در مقابل تمدن غرب است. انقلاب اسلامی معتقد است هر چه خدا می‌گوید حاکم است نه آنچه هوا و نفس انسان می‌گوید. با تأکید بر این نکته امام عصر(عج) که حکومت را تشکیل خواهد داد. حاکمیت بر اساس دین اسلام و بر این اساس تأکید بر اشتراکات است.

انتهای پیام

نظر شما