شناسهٔ خبر: 67032297 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قائم مقام وزیر صمت:

دولت کمبود مقطعی گوشت قرمز را با واردات تنظیم می‌کند

فرحی گفت: دولت در تلاش برای حل مساله کمبود مقطعی گوشت قرمز دام سبک در کشور است که از طریق واردات دام زنده یا لاشه گوشت گوسفندی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

سید مهدی فرحی گفت: هم اینک مشکلی در تولید و عرضه گوشت گاو و گوساله در بازار وجود ندارد و حتی این اقلام به فراوانی در بازار عرضه می‌شود و توزیع مناسب و کنترل قیمت در این بخش مدنظر ستاد تنظیم بازار کشور است.

وی بیان کرد: کمبود مقطعی گوشت قرمز مربوط به دام سبک است که دولت تلاش جدی دارد تا این کمبود را از طریق واردات از کشورهای مختلف و تخصیص ارز مناسب به آن جبران و تعادل را در بازار حفظ کند، این واردات به صورت دام زنده، لاشه گوشت یا گوشت منجمد انجام می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: چرخه بازار در گوشت قرمز از تولید تا صادرات و واردات است و دولت بخش تولید را برای تامین نیاز داخل در اولویت قرار می‌دهد اما در صورت بروز مشکل در تامین مناسب، برای تعادل بازار نسبت به واردات کالا اقدام می‌کند و در صورتی که تولید بیش از حد نیاز داخل کشور باشد، صادرات این کالا را انجام می‌دهد.

فرحی وضعیت تنظیم بازار سایر اقلام اساسی کشور را مطلوب و رو به بهبود دانست و گفت: پایداری قیمتهای کالاهای مورد نیاز مردم روز به روز بهتر می‌شود اما در بین این اقلام هنوز قیمت گوشت قرمز به پایداری لازم نرسیده است که وزارت جهاد کشاورزی به جد تلاش می‌کند تا آینده خوبی برای این محصول ترسیم نماید.

وی خاطر نشان کرد: بازار مرغ و تخم مرغ سال گذشته در کشور وضعیت خوبی نداشت ولی امسال چند ماهی است که قیمت آنها به تعادل رسیده و از وضعیت ناپایدار سال گذشته خارج شده و حتی به مرز صادرات نیز رسیده است، به طور قطع این وضعیت با سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی بهتر نیز خواهد شد.

این مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکل نوسان قیمتی گوشت قرمز را به سوابق تولید آن در کشور معطوف دانست و گفت: وضعیت گذشته نهاده‌های دامی تاثیر خود را بر قیمت گوشت قرمز گذاشته است و اصلاح این فرآیند زمان می برد اما سیاستهای دولت به خوبی جواب داده است و گوشت قرمز نیز به زودی وضعیت قابل قبولی در کشور پیدا می‌کند.

فرحی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نهاده‌های دامی با قیمت مناسب تلاش زیادی می‌کند و در حال تامین آن از مبادی داخلی و خارجی است که امسال منابع مالی خوبی برای تامین نهاده‌های دامی در نظر گرفته شده است و یقینا به زودی مشکلات گوشت قرمز در کشور پایان می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تامین نشدن ارز مورد نیز شرکت‌های واردکننده موبایل در خراسان رضوی، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال تاکنون بیشتر از برنامه‌ای که بانک مرکزی در تخصیص ارز به این وزارتخانه داده، ارز برای واردات کالا اختصاص داده، اما چون منابع ارزی دولت محدود است، اولویت تخصیص ارز و واردات به کالاهای دیگری داده شد و واردات موبایل در اولویت قرار نگرفت.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی قول مساعدت داد که به زودی تامین ارز برای واردات موبایل مطابق با برنامه سال گذشته به واردکنندگان اختصاص می یابد.

فرحی در خصوص دلیل سفر خود به مشهد، گفت: هر هفته به یک استان سفر کرده و وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی آن را بررسی می‌کند و با تعاملات و نشستهایی که با مسئولان دست اندرکار آن استان انجام می‌دهد برای حل مشکلات تنظیم بازار منطقه اقدام لازم صورت می گیرد.

نظر شما