شناسهٔ خبر: 67032280 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

نگاهی به تندوتیز ترین سدان ایران‌خودرو

دنا جوانان؛ یک خودرو اسپرت

عصر خودرو- اوایل دهه ۵۰ شمسی درحالی‌که ۵ سال از شروع تولید نخستین «پیکان» در ایران‌خودرو (ایران ناسیونال سابق) می‌گذشت، نسخه جدید از این خودرو با تگ «جوانان» معرفی شد که علاوه بر مشخصات فنی متفاوت، ازنظر امکانات رفاهی نیز در طیف بالاتری از نسخه پایه پیکان قرار می‌گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در نسخه جوانان علاوه بر موتور 94 اسب بخاری که حدود 20 اسب بخار از نسخه پایه قوی‌تر بود در نمای ظاهری هم چراغ‌های جلو شکل دایره‌ای پیداکرده بود که این المان اصلی‌ترین راه برای تفکیک این نسخه از دیگر نمونه‌ها است. علاوه بر این، رینگ‌های 4 پر مشکی، لوگو 1725 روی ستون c، فرمان 3 پر با نشان GT ، 4 گیج فشار روغن،آمپر بنزین، دما آب و ولتاژ باتری از دیگر تغییرات ظاهری این خودرو بودند.

اما حالا پس از گذشت 53 سال، ایران‌خودرو عنوان «جوانان» را این بار برای «دنا» به‌کاربرده و نسخه‌ای چابک‌تر و مدرن‌تر ازنظر قوای محرکه و طراحی را برای این خودرو ملی به بازار معرفی کرده است. در این مطلب نگاهی به این محصول جدید بازار ایران خواهیم انداخت.

 

تغییرات ظاهری

در دی‌ماه سال 1395 بود که ایران‌خودرو بر روی خودرو ملی خود یک فیس لیفت غلیظ انجام داد و نام آن شد دنا پلاس. تغییراتی در چراغ‌های جلو، سپر جلو، درب‌های کناری خودرو و گرافیک چراغ‌های عقب که همگی سبب این شد که پسوند پلاس به این خودرو اضافه شود. در نسخه جوانان، در گرافیک داخلی چراغ به‌جای نمونه کروم، از رنگ قرمز استفاده‌شده است. همچنین نوار کرومی دور جلوپنجره به رنگ قرمز تغییریافته است. یکی از تغییراتی که در راستا استاندارد 85 گانه انجام‌شده است، حذف قلاب بکسل سپر جلو و انتقال آن به پایین سپر هست. برای پوشاندن جای آن‌یک قطعه پلاستیکی به سپر جلو اضافه‌شده است. تیغه برف‌پاک‌کن‌های این خودرو که در نمونه‌های قدیمی عملکرد و طراحی جالبی نداشتند، با نمونه ژله‌ای تعویض شده‌اند. روی رکاب‌ها نیز خط‌کشی انجام‌شده که حداقل کمی در نمای جانبی تغییری انجام‌شده باشد! آخرین تغییری که می‌توان از نمای بیرونی به آن اشاره کرد، اضافه شدن دکمه سیستم ورود بدون کلید روی دستگیره درب‌های جلو است. البته با توجه به ماهیت اسپرت بودن خودرو بهتر بود تا حداقل کالیپرهای ترمز این خودرو به رنگ قرمز درمی‌آمدند تا چراغ جلو! یا مثلاً رینگ‌ها مشکی می‌شدند تا نمای اسپرت تری را در بدنه شاهد باشیم و یا در نمای عقب دیفیوزر با طرح جدید یا بال اضافه می‌شد.

تغییرات کابین

با باز کردن درب خودرو اولین تغییر بزرگ، تعویض فرمان با نمونه D-CUT به چشم می‌خورد. تریم های داخلی که قبلا به رنگ چوب قهوه‌ای بودند، حال به رنگ چوب مشکی درآمده‌اند که حقیقتاً به زیبایی کابین کمک کرده‌اند. طرح روکش صندلی‌ها نیز تغییر کرده‌اند و از چرم و مخمل استفاده‌شده است.

ازجمله امکانات دیگری که به خودرو اضافه‌شده‌اند می‌توان به : آینه الکتروکرومیک، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور و باران، قابلیت اتصال تلفن همراه به مانیتور و سنسور باد تایرها (TPMS) اشاره کرد.

شاید مهم‌ترین تغییر و آپشن اضافه‌شده به این خودرو، سیستم کنترل پایداری ESP، کنترل کشش  TCSو شروع حرکت در سربالایی HAC باشد که‌ای کاش زودتر از این‌ها شاهد نصب آن در خودروهای داخلی می‌بودیم.

دوربین دنده‌عقب – سنسور دنده‌عقب – کروز کنترل – سانروف – 4 عدد کیسه هوا (جلو – جانبی) – مانیتور لمسی – فرمان برقی – سیستم تهویه خودکار به همراه دریچه برای سرنشینان عقب – صندلی‌های جلو 8 حالته برقی ازجمله امکاناتی است که در تمامی تیپ‌های اتوماتیک دنا به‌صورت استاندارد وجود دارد.

 

مشخصات فنی

اصلی‌ترین تغییر که در دنا جوانان شاهد آن هستیم، موتور EFP توربوشارژ است. این موتور قوی‌ترین موتور فعلی تولید ایران است که بر روی یک خودرو ایرانی نصب می‌شود. موتوری که طبق ادعا ایران‌خودرو تنها در نامش با EF7 تشابه دارد ولی در بسیاری از قطعات تغییرات صورت گرفته است. ازجمله تغییراتی که روی موتور اعمال‌شده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

توربوشارژ جدید با عملگر برقی – سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های دود و هوا – کاهش دور آرام – هواگیری خودکار مدار خنک کاری – سبک‌سازی قطعات موتور – تغییر سر سیلندر، میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، میل بادامک هوا و دود و ... .

ماحصل تمام این تغییرات 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور است که تمام نیروی تولیدی توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهبودیافته، به چرخ‌های جلو این خودرو انتقال می‌یابد.

گیربکس این خودرو در نسخه جوانان، در نسبت دنده‌ها بهبودیافته است و از نسل هفتم گیربکس‌های AT هست که در آن امکان خلاصی خودکار وجود دارد که سبب کاهش استهلاک جعبه‌دنده و همچنین کاهش مصرف سوخت و آلایندگی می‌شود.

در نمونه TC7 گشتاور از دور RPM2200 در اختیار راننده بود اما حالا در این نمونه به دور RPM1750 کاهش‌یافته است که خود سبب شتاب گیری بهتر و چابک‌تر بودن خودرو درحرکت اولیه می‌شود.

درنهایت امید است که گروه صنعتی ایران‌خودرو خودروی ملی دنا را پس از 10 سال، یک فیس لیفت اساسی انجام دهد تا مشکلات ساختاری پلت فرم قدیمی آن به‌طور کامل برطرف شود.

نویسنده: محمد کمال‌پور

نظر شما