به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم اگر بخواهیم خیلی ساده و سریع به خلاصه موضوع همستر کامبت بپردازیم باید بگوییم، تلگرام در رقابت با سایر پلتفرمها، از رمز ارز مخصوص به خود رونمایی کرد و مدتی بعد موضوع رسمیت گرفتن مبادله این رمز ارز سر و صدای زیادی ایجاد کرد.
در واقع وقتی یک پروژه ایردراپ (ارز دیجیتال رایگان توزیع شده) در صرافیهای رمز ارز لیست میشود امکان خرید و فروش پیدا کرده و دارای ارزش می گردد.
همین جرقه کافی بود تا پروژههای مشابه ناتکوین در قالب یک سری بازیهای کریپتویی در بستر کانالهای تلگرامی کلید بخورند.
همستر کامبت یکی از این پروژهها در قالب یک ربات تلگرامی بود که ظرف کمتر از ۱۰ روز با یک فضاسازی غیرمنتظره طیف گستردهای از دنبالکنندگان را به سمت خود کشاند.
این تبلیغات غیرمتمرکز در فضای مجازی و واقعی تا جایی پیش رفت که در یکی دو روز گذشته پیامهای متعدد JOINED TO TELEGRAM برای کاربران سنتیتر تلگرام تعجببرانگیز شد.
به نظر می رسد تحت تاثیر فضای تبلیغاتی بسیاری از کاربران برای کسب درآمدهای نجومی و ساده متقاضای استفاده از این فضای جدید و ناشناخته شدهاند.
به صورت خلاصه اینکه، بعد از ملحق شدن به ربات تلگرامی همستر کامبت، گزینههای متنوعی از کلیک مستقیم تا بازیهای معمایی ساده برای جمعآوری کوینهای بیارزش در اختیار کاربر قرار می گیرد.
به نظر می رسد انگیزه اصلی حضور اقشار مختلف در این فضا کسب درآمد ساده به واسطه تبلیغاتی وسیعی باشد که از سمت کانال های تلگرامی آغاز شده است.
هرچند مدل درامد زایی این سازکار فعلا مبهم است اما تحت تاثیر یک فضای روانی همهگیر تقاضای چشمگیر برای عقب نماندن از کسب کوینهای رایگان فعلا بی ارزش ایجاد شده است.
همانطور که مشخص است، این موضوع در کنار درآمد مبهم و نامعلوم هزینههایی هم به کاربران تحمیل میکند.
فعلا با توجه به فیلتر بودن تلگرام در کشور تقاضای فیلترشکنها بار دیگر صعودی شده و زمینهای تازه برای سودجویی صاحبان این کسب کارها ایجاد شده است.
همچنین نباید از اتلاف وقتی که این بازی های کریپتویی به کاربران برای بازدهی که آینده آن مشخص نیست تحمیل می کند غافل شد، از سوی دیگر به نظر می رسد جدای از استهلاک گوشیهای تلفن همراهی که سالیانه تا ۳ میلیارد دلار صرف واردات آنها میشود از هزینههای سر سامآور اشغال پهنای باند اینترنت کشور نیز غافل شد.
به نظر می رسد با توجه به اهمیت ابعاد اجتماعی و اقتصادی موضوع دستگاههای مرتبط در دولت هم بایستی در این خصوص شفافسازی کنند.
بر همین اساس وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی و سایر دستگاههای تخصصی بایستی با تشریح ابعاد مختلف موضوع برای مردم در مورد پدیدههای جدیدی که در حوزه فضای مجازی ایجاد می شود اقدام کنند.