شناسهٔ خبر: 67031331 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

مشخصات احتمالی اولین خودرو پاک کوشا خودرو

عصر خودرو-با توجه به محدودیت‌های ارزی که برای واردات خودرو به کشور در نظر گرفته‌شده، به همین علت واردکردن خودروهای پاک ازجمله هیبریدی و تماماً برقی در دستور کار شرکت‌ها قرارگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کیا EV5 در سه تیپ در بازار جهانی عرضه می‌شود که شرکت کوشا خودرو به‌عنوان واردکننده کیا به کشور، احتمالاً کیا EV5 را در نسخه Light وارد کشور می‌کند.

تاریخچه خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی

کیا اپتیما هیبرید و پلاگین هیبریدی را می‌توان جز اولین خودروهای پاک کیا نامید که در سال 2011 معرفی شد. در ادامه دیگر خودروها هم معرفی شدند ازجمله EV6 – EV9 و نیرو.  خودرو 5EV در 20 مارس 2023 در چین در یک رویداد مخصوص خودروهای برقی رونمایی شد. در این نمایشگاه که کانسپت این خودرو معرفی شد، مطرح شد که در متریال داخلی از مواد گیاهی مانند عصاره جلبک دریایی و بطری‌های پلاستیکی بازیافتی که در روکش صندلی و داشبورد و ... استفاده‌شده است. نکته جالب در خصوص قوای فنی و باتری‌های این خودروها، این است که اکثر قطعات توسط شرکت BYD تأمین می‌شود.

طراحی

طراحی کلی خودرو همانند یک جعبه است که با یک سری خطوط تیز سعی در ایجاد حسی متفاوت برای بیننده دارد. در نما جلو خودرو چراغ‌های به‌هم‌پیوسته و سپر بدون جلوپنجره طراحی جالب و فضایی رقم‌زده است. چراغ جلو همانند دیگر خودرو برقی این شرکت یعنی EV9 دیزاین شده است.

از بغل که به خودرو نگاه می‌کنیم، رینگ‌ها بسیار خاص و متفاوت طراحی‌شده است. در تیپ فول سایز رینگ 19 و در تیپ پایه‌ای 18 اینچی هستند. دستگیره درب‌ها به‌مانند اکثر اتومبیل‌های جدید به‌صورت مخفی کارشده است. درب پورت شارژر نیز بر روی گلگیر جلو کارشده است. در عقب خودرو همانند جلو چراغ‌های به‌هم‌پیوسته هستند با این تفاوت که در این قسمت در وسط چراغ‌های دوربین دید عقب کارشده است. نمای داخلی خودرو همانند برادر بزرگ‌تر خود EV9 است. فرمان چهار شاخه، مانیتور و کلاستر دیجیتالی یکپارچه و اهرم دنده پشت فرمان ازجمله شباهت‌ها با ev9 است.

مشخصات فنی

این خودرو در سه تیپ Light، Air و Earth در بازارهای جهانی عرضه می‌شود. در تیپ پایه این خودرو پک باتری 64.2 کیلووات ساعتی از نوع لیتیومی تولید شرکت BYD دارد که در حالت فول شارژ 490 کیلومتر مسیر را می‌تواند طی کند. این خودرو حداکثر 217 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند که توسط یک گیربکس تک سرعته اتوماتیک تمامی قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

شتاب 0-100 در تیپ لایت 8.5 ثانیه است که برای وزن 1870 کیلوگرمی عدد قابل قبولی هست. در حالت شارژ AC 10 الی 100 درصد حدوداً 9 ساعت و در حالت شارژ سریع 10 تا 80 درصد تنها 36 دقیقه طول می‌کشد.

در نسخه‌های قوی‌تر باتری 88.1 کیلووات ساعتی نصب‌شده که رنج حرکتی خودرو رابین 620 تا 665 کیلومتر افزایش می‌دهد. در نمونه Earth 308 اسب بخار با 480 نیوتن متر گشتاور تولیدشده را به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد.

در حالت شارژ AC 10 الی 100 درصد حدوداً 8 ساعت و در حالت شارژ سریع 10 تا 80 درصد تنها 38 دقیقه طول می‌کشد.

ازجمله امکاناتی که در نسخه پایه وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کیسه هوا (جلو – سرنشین – جانبی جلو و مرکزی جلو) – سیستم کنترل پایداری –  سیستم کمکی حرکت در سراشیبی و کنترل حرکت در سربالایی – دستیار جلوگیری از برخورد جلو خودرو – رادار کمکی بین خطوط – کروز کنترل هوشمند – صندلی برقی راننده – تنظیم فرمان در چهار جهت (طول و عمق) – حالت‌های رانندگی – تهویه مطبوع دوکاناله اتوماتیک به همراه دریچه برای سرنشینان ردیف دوم – مانیتور 12.3 اینچی به همراه اندروید اتو و اپل کارپلی به همراه 6 عدد بلندگو – رینگ 18 اینچی آلومینیومی – سنسور نور – سنسور باران – استارت دکمه‌ای - سنسور پارک جلو و عقب – دوربین دید عقب - ترمز پارک برقی + اتو هلد.

در نمونه فول تر امکاناتی نظیر سانروف پانارومیک – درب صندوق برقی – رینگ 19 اینچی – صندلی‌های فول چرم – صندلی راننده باقابلیت ماساژور و گرم‌کن و سردکن صندلی – صندلی سرنشین برقی به همراه گرم‌کن و سردکن – محفظه کنسول مرکزی باقابلیت گرم‌کن و سردکن – هدآپ دیسپلی – نورپردازی داخل کابین – سیستم صوتی Harman Kardon با 10 عدد اسپیکر – شارژر وایرلس – دوربین 360 درجه اضافه می‌شود.

نویسنده: محمد کمال‌پور

نظر شما