شناسهٔ خبر: 67031073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

به روایت اسناد ساواک

مردم؛ رهبری مذهبی خود را دوست دارند

به دنبال سخنان امام خمینی در سیزدهم خرداد ۴۲ و بازداشت وی توسط ساواک، در ۱۵ خرداد ماه موج عظیمی از اعتراضات مردم در شهر‌های مختلف کشور به‌راه افتاد.

صاحب‌خبر -

به دنبال سخنان امام‌ خمینی در سیزدهم خرداد 42 و بازداشت وی توسط ساواک، در 15 خرداد ماه موج عظیمی از اعتراضات مردم در شهرهای مختلف کشور به‌راه افتاد. و از آنجا که بازار و بازاری در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر ایران همگام و همراه  روحانیت بود به نشانه اعتراض به دستگیری امام‌خمینی با ورود در خیابان‌های شهر و برگزاری تجمعات در کنار دیگر اقشار مردم خشم خود را علیه  جریان دستگیری امام نشان‌ دادند. شدت تجمعات مردمی علیه واقعه  در روز 15و 16 خرداد به قدری شدید ‌بود که رژیم برای مقابله با مردم به حضور تانک در خیابان و تیراندازی علیه مردم متوسل‌ شد.

بازاری

روزنامه اطلاعات در گزارش 16 خرداد 1342 نوشت:

حدود ساعت یک بعداز ظهر دیروز قوای انتظامی به ‌شدت تقویت شد و تعدادی تانک از لشکر یک به خیابان‌های مرکزی شهر هدایت شد. این تانک‌ها در میدان سپه روبروی مرکز پلیس تهران و تقاطع خیابان‌های پر جمعیت استقرار یافتند. امروز نیز حدود ساعت 9 در حوالی خیابان ری، مقابل بازار و میدان خراسان عده‌ای از تظاهرکنندگان اجتماع کردند. این سه نقطه مرکز آشوب صبح امروز بود. در مقابل بازار یک گروه پنجاه ‌نفری از جوانان با پیرهن‌های سفید دست به تظاهرات زدند اما بلافاصله قوای انتظامی سر رسیدند. جوانان به بالا‌خانه خرابه‌ای که نبش سبزه‌میدان بود رفتند و از بالا به ‌طرف ماموران سنگ و آجر پرتاب کردند. ماموران اقدام به تیراندازی نمودند. همچنین پیش از ظهر امروز جمعیتی که کفن پوشیده‌ بودند از انتهای بازار بزرگ دسته‌ای تشکیل‌ دادند و به ‌طرف خیابان بوذرجمهری روانه شدند. پلیس و مامورین فرمانداری نظامی به موجب مقررات حکومت نظامی به جمعیت مزبور اخطار کردند که بلافاصله متفرق ‌شوند چون این عده مقاومت می‌کردند مامورین با تیراندازی آنها را متفرق کردند. در مورد تعداد تلفات خبرنگار ما گزارش داده‌ است که آقای خلعت‌بری پزشک قانونی از اول وقت امروز در گورستان حاضر شد تا نسبت به صدور جواز دفن مقتولین اقدام ‌کند. گزارش خبرنگار ما که از منابع رسمی گورستان شهر بدست ‌آمده حاکی است که تا ظهر امروز جمع تلفات حادثه ‌اخیر به 79 نفر رسیده ‌بود. هویت ده نفر از مقتولین در گورستان تهران معلوم‌ شد، ضمن صدور جواز دفن ترتیب بخاک سپردن آنها داده ‌شده ‌است.

به‌دنبال سرکوب مردم در حوادث 15و 16 خرداد، ساواک در پی شناسایی سایرین شرکت‌کنندگان در اعتراضات خیابانی برآمد و توانست رد پای افراد بازاری مخالف رژیم و مدافع روحانیت را دراین جریان پیدا کند.

بازاری

حاج سید محمود میرفندرسکی که در انتهای بازار حاج حسن حجره ‌دارد یکی از مخالفین دولت می‌باشد و با روحانیون قم تماس دائم‌ دارد. در حال حاضر کلیه پول‌ها که به‌منظور پشتیانی از روحانیون و اقدامات علیه دولت جمع‌آوری می‌گردد تحویل وی می‌شود که به مصرف چاپ اعلامیه کمک به خانواده بازداشت‌شدگان اخیر برساند.

نامبرده روز دوشنبه 42/3/27 به ملاقات آیت‌الله شریعتمداری در شهر ری رفته و پس از مراجعت مطالب زیرین را اظهار داشته ‌است.

نامبرده به آیت‌اله شریعتمداری گفته ‌است که با آقای ابوحسین که مریضخانه‌ای نیز در خیابان ابوحسین جاده تهران نو ساخته‌ است تماس زیادی ‌بگیرد زیرا وی مامور شاه است اقای شریعتمداری پاسخ ‌داده از این موضوع اطلاع دارم.

نامبرده اظهارداشت دولت بی‌جهت پای اشخاص مختلف را در وقایع به‌میان کشیده و اصل مطلب این بوده که مردم رهبری مذهبی خود ( آیت اله خمینی ) را دوست ‌دارند و چون ایشان بازداشت ‌گردید ابراز احساسات کردند منتهی عده‌ای نیز در این میا ن سوء استفاده ‌کردند.

آقای میرفندرسکی اظهار داشته چنانچه واقعا شاه می‌خواهد اصلاحات کند ابتدا برادران خود امثال شاهپور حمیدرضا را اصلاح‌ کند. وی افزود اگر شاه طوری بشود ولیعهد او را هم که کر و لال است و کاری نمی‌تواند بکند بنابراین کارهای مملکت بدست امثال شاهپور حمیدرضا خواهد افتاد.

آقای میرفندرسکی اظهار داشته یک برنامه اعتصاب سه روزه هم داریم که به امید خدا انجام خواهیم‌ داد.

نامبرده افزوده است بیچاره آقای قدیریان ( توضیح. گویا از بازداشت شدگان بازاراست) همچنان در زندان می‌باشد ولی دولت نمی‌داند که هزاران نفر امثال من و قدیریان وجود دارند.

نظر شما