شناسهٔ خبر: 67029801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

برای گسترش مشارکت باید تغییر رویه داد

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: دبیرکل حزب مردم سالاری درباره ثبت نام خود در انتخابات گفت: اگر بخواهیم در همان اوضاع گذشته باقی بمانیم، می‌توانیم بگوییم هیچ تغییر رویه‌ای صورت نمی‌گیرد و همان برنامه‌های قبلی تکرار می‌شود، ولی اگر احتمالا بخواهیم مشارکت را گسترش بدهیم حتما باید فکر کنیم که تغییر رویه صورت خواهد گرفت.
به گزارش ایلنا، مصطفی کواکبیان درباره‌ی پیش بینی خود از نظر شورای نگهبان نسبت به داوطلبان عنوان کرد: ولله من خبر ویژه‌ای در این زمینه ندارم، ولی استنباط من این است که به هر حال وجود دادطلبان با شرایط مختلف و با برنامه‌های مختلف و تنوع رویکرد‌های سیاسی مختلف زمینه‌ای برای افزایش مشارکت مردم خواهد بود و احتمالا این عامل جدی باشد، برای اینکه تغییر رویه در دستگاه‌های نظارتی هم صورت بگیرد. آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری مان سه سال قبل بود که حدود ۵۲ درصد رسما از صحنه‌ی انتخابات غایب بودند و این آمار رسمی دولت بود.
وی افزود: اگر بخواهیم در همان اوضاع گذشته باقی بمانیم، می‌توانیم بگوییم هیچ تغییر رویه‌ای صورت نمی‌گیرد و همان برنامه‌های قبلی تکرار می‌شود، ولی اگر احتمالا بخواهیم مشارکت را گسترش بدهیم حتما باید فکر کنیم که تغییر رویه صورت خواهد گرفت.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: برخی از احزاب درون جبهه اصلاحات از ما درخواست داوطلب شدن داشتند، به غیر از آن، حزب مردم‌سالاری چندین بار در شورای مرکزی مصوب کردند و با اصرار آن‌ها بوده که بنده آمدم.
کواکبیان درباره آخرین تصمیم جبهه اصلاحات برای انتخاب حمایت از یک شخص مورد نظر در انتخابات گفت: سازوکار جبهه اصلاحات یک روندی دارد و یک بحث‌هایی دارد که هنوز هم به نتیجه قطعی نرسیدند و دو سه نکته وجود دارد، یکی بررسی و احصا اینکه تعداد اصلاح‌طلبانی که ثبت نام کردند چند نفر هستند و نکته مهم‌تر اینکه از بین این‌ها چه کسانی قرار است تایید صلاحیت شوند بعد آن موقع تصمیم نهایی را می‌گیرند. بالاخره یک ساز وکار و یک آیین‌نامه داخلی دارند که فعلا، چون همه ثبت نام نکردند، فکر نمی‌کنم که تصمیم ویژه‌ای روی اشخاص گرفته باشند.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به این سوال که در صورت ردصلاحیتش، حزب از فرد دیگری حمایت خواهد کرد، گفت: این سوال را خواهشا نفرمایید، چون ما دیدمان فعلا تا این مرحله است و برای بعد از آن تصمیم می‌گیریم.
وی عنوان کرد: از آن طرف افراد مدعی اصول‌گرایی آمدند و یک حرف‌های عجیبی زدند، عجیب اینکه برخی در انتخابات مجلس ردصلاحیت شدند و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند و الان مزید اطلاع شما بگویم بنده هیچ وقت و در هیچ دوره‌ای برای انتخابا مجلس رد صلاحیت نشدم و این دوره دوازدهم هم اصلا من کاندیدا نبودم در هیچ جایی نه از سمنان و نه از تهران کاندیدا نبودم که بخواهم ردصلاحیت شوم حالا دیگر آن‌ها چیزی ندارند، می‌گویند فلانی خندید. بالاخره کاندیدا‌های اصولگرا‌ها هم موقع رای دادن و شناسنامه بلند کردن لبخند می‌زدند، اشکال ندارد، ولی به ما گفتند حرمت شهدای خدمت را نگه نداشته است و آن جا به خبرنگار‌ها لبخند زده است و این بزرگترین ایراد ما شده است.
کواکبیان درباره نظر خود در خصوص حضور احمدی نژاد و حقانیان گفت: واقعا بنا ندارم در مورد اشخاص الان نظر بدهم، چون بالاخره یک عرصه‌ای برای مسائل رقابت انتخاباتی است. از نظر اخلاقی بنده صحیح نمی‌دانم هرچند که درمورد خود بنده بعضی‌ها گفته‌اند چیزی درباره نامزد‌ها بگویم. البته اگر مناظره و فرصتی پیش بیاید بنده نقد‌های زیادی به همه‌ی این اسامی دارم، ولی الان صحیح نمی‌دانم که وارد شوم.
این نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری در خصوص احتمال حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی گفت: من عرضم این هست که تا تعیین نتایج شورای نگهبان خیلی تمایلی به پاسخ ندارم، بگذارید برویم جلو و ببینیم شورای نگهبان چه برخوردی می‌کند، آن موقع می‌توانم راحت‌تر جواب بدهم.
وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از تایید صلاحیت، اسامی هییت دولت خودمان را اعلام خواهیم کرد، افزود: ما مشخصا پنج برنامه راهبردی، پانزده برنامه اقتصادی، ده برنامه فرهنگی و بحث‌هایی درباره سیاست‌های خارجی و داخلی داشتیم. برنامه‌هایی که گفتیم مشخص است، دولت مردم سالار نام دولت بنده خواهد بود و شعاری که مطرح کردیم صداقت با مردم است علاوه بر برنامه، دوستان دفتر سیاسی حزب مردم سالاری و ستاد انتخاباتی بنده مشغول برخی رایزنی‌ها با بعضی از افراد هستند برای اینکه بلافاصله بعد از تایید صلاحیت، اسامی هییت دولت خودمان را اعلام خواهیم کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما