شناسهٔ خبر: 67029352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چالش‌های اجرای دوباره یک طرح کارشناسی نشده

دولت برای جبران کمبود برق باز هم کارمندان را نقره داغ کرد

تغییر ساعت کار ادارات دولتی در حالی از امروز به طور رسمی کلید خورد که تجربه اجرای آن در سال گذشته چالش‌های زیادی به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

دولت برای جبران کمبود برق باز هم کارمندان را نقره داغ کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی تابناک، بر اساس مصوبه هیأت دولت، با گرم شدن هوا و افزایش مصرف انرژی، ساعت کار ادارات از امروز (چهارشنبه، شانزدهم خردادماه)، به ۶ صبح تا ۱۳ تغییر کرده  و این طرح در راستای صرفه‌جویی در مصرف برق اجرا می‌شود.

همچنین این بخشنامه تاکید دارد که تمامی دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ ظهر خاموش شود و بر همین اساس دستگاه‌های مشمول، تا ۱۵ شهریورماه مکلف هستند، ضمن برنامه‌ریزی مناسب برای تداوم خدمت‌رسانی و حفظ رضایت‌مندی ارباب رجوع، پایان ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود را حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ قرار دهند و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

بر همین اساس طبق اعلام کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، زمان پذیرش مشتریان شعب بانک‌های عضو این کانون از امروز (۱۶ خرداد) از ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز می‌شود و پایان آن در روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳ و روز‌های پنجشنبه ساعت ۱۲ ظهر خواهد بود.

همچنین در این اطلاعیه اعلام شده است که به لحاظ توجه بیشتر به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص صرفه جویی کارآمد در مصرف انرژی، ضروری است واحد‌های در اختیار از ساعت ۱۲ دستگاه‌های برودتی خود را خاموش کرده و با کاهش میزان روشنایی تا پایان ساعت اداری، نسبت به صرفه جویی در مصرف برق ساختمان‌ها اقدام کنند.

مصوبه تغییر ساعت کاری در حالی امسال هم در دستور کار قرار گرفت که  تجربه‌ای این طرح در سال گذشته واکنش‌های منفی بسیاری در پی داشت.

سرگردانی مادران شاغلی که برای سپردن کودکان خود به مهد کودک به در بسته می‌خوردند، کمبود خواب کارمندان، مشکلات کارمندانی که از شهر‌های اطراف به پایتخت می‌آمدند و عدم حضور به موقع وسرگردانی ارباب رجوع بخشی از مشکلات پیش آمده اجرای این طرح بود.

گفته می‌شود اجرای طرح کاهش ساعات کاری، کاهش ۸۵۰ مگاواتی اوج بار شبکه برق در تابستان ۱۴۰۲ را به همراه داشته است، اما مساله اینجاست که این طرح چقدر کارشناسی شده است و تا چه میزان مزایا و معایب آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

بسیاری از افراد شاغل دارای فرزند هستند، مدارس تعطیل شده است، اما تکلیف والدینی که فرزندان خود را به مهد کودک می‌سپارند چیست، این تغییر ساعت کاری چقدر می‌تواند در روند زندگی آن‌ها تغییر ایجاد کند، اینکه بسیاری از ادارات و مراکز دولتی فاقد مهدکودک‌های متمرکز هستند و والدین مجبورند فرزندان خود  را در مهدکودک‌های دیگر ثبت نام کنند و تا ساعت بازشدن این مهدکودک‌ها مادران شاغل و کودکان آن‌ها سرگردان می‌شوند چرا که مهد‌های کودک از پذیرش کودکان قبل از ساعت ۶ صبح سرباز می‌زنند. این در حالی است که حتی اگر چالش پذیرش مهد‌های کودک برطرف شود آیا واقعا بیدارکردن بچه‌های زیر سن مدرسه در ساعت ۵ صبح کار درستی است و به سلامت جسمی و روحی آن‌ها آسیب نمی‌زند؟

از سوی دیگر بسیاری از کارمندان برای حضور به موقع در محل کار خود باید نیمه شب از خواب بیدار شوند که کمبود خواب تغییر در خلق و خوی را به دنبال دارد و کیفیت و راندمان کار این افراد خواه ناخواه پایین خواهد آمد. در واقع کل سیستم زندگی فرد دچار تحول می‌شود. با توجه به اینکه بسیاری از افراد مسافت‌های قابل توجهی را باید از محل زندگی تا محل کار خود طی کنند، ساعت بیدار شدن آن‌ها به ۴ تا ۴ و ۳۰ دقیقه صبح می‌رسد. این در حالی است که هر فرد باید به‌طور منظم بین ۷ تا ۸ ساعت خواب کافی داشته باشد.

ارباب رجوع‌ها هم از این مصوبه به شدت ناراضی هستند. آن‌ها معتقدند تغییر در ساعات ادارات دولتی باعث می‌شود مجبور باشند برای رسیدن به وقت اداری حتما یک روز کامل از شغل خودشان مرخصی بگیرند تا بتوانند پیش از ساعت ۱۳ کار خود را انجام دهند.

مساله اینجاست که دولت بدون در نظر گرفتن چنین مشکلاتی برای دومین سال متوالی این مصوبه را اجرایی کرده است.

مساله صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار مهم است، اما مد نظر قرار دادن سلامت جسمی و روحی افراد هم مساله‌ای است که نمی‌توان به سادگی از آن گذر کرد. اگر کارمندان موفق نشوند ساعات خواب و بیداری خود را با ساعات کار خود منطبق کنند، احتمال افزایش نارضایتی شغلی بین برخی از آنان افزایش و نرخ ساعات مفید کاری آنان کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب میزان کیفیت خدماتی هم که ارایه می‌دهند به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

کمبود برق در فصل تابستان موضوع جدیدی نیست. سالهاست که دولت‌های مختلف با آن دست به گریبان هستند و معمولا ترجیح می‌دهند یک طرح کارشناسی نشده و پر از عیب و ایراد را برای عبور از این دوران مورد استفاده قرار دهند. از اعمال خاموشی‌های برنامه ریزی شده و اعلام جداول خاموشی تا تغییر ساعت ادارات. به نظر می‌رسد، باز هم صورت مساله پاک شده و به جای تمرکز بر حل مشکل، راه حل‌های کوتاه مدت که فشار را به قشر زیادی از مردم تحمیل می‌کند، مورد استفاده قرار گرفته است.

نظر شما