شناسهٔ خبر: 67028437 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عملکرد مقاومت لبنان در جبهه شمالی و تاکتیک موفق حزب‌الله

صاحب‌خبر -
عملکرد مقاومت لبنان در جبهه شمالی و تاکتیک موفق حزب‌الله
خبرگزاری آریا - یک روزنامه عبری در گزارشی، به ارزیابی‌های ارتش و دستگاه‌های امنیتی رژیم اشغالگر اشاره کرده که گفته است حزب‌الله طی ماه‌های گذشته فقسط از 5 درصد از تسلیحاتش استفاده کرده است.

حزب‌الله، صبح یکشنبه اعلام کرد مبارزان مقاومت در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت جسور حمله هوایی را با تعدادی پهپاد به مقر گردان دشمن در پادگان "یردن" در جولان اشغالی انجام داد و رادار گنبد آهنین و اماکن استقرار و موضع گیری افسران و سربازان دشمن را هدف قرار داد که منجر به نابودی رادار و از کار افتادن آن و کشته و زخمی شدن افسران و سربازان شد . طبق ادعای رادیو رسمی رژیم صهیونیستی، نیروی هوایی توانست 4 پهپاد را ساقط کند.
تغییر در سبک جنگی حزب‌الله در شمال
روزنامه عبری "معاریو" به نقل از مسئولان اسرائیلی نوشت که ارتش اسرائیل اذعان کرده که سبک جنگی حزب‌الله در جبهه شمالی تغییر کرده است.
این منبع خاطرنشان کرد که در آغاز نبرد، حزب‌الله از سلاح‌های نقطه‌زن، از جمله موشک‌های ضد تانک و انواع مختلف از زرادخانه بزرگ تسلیحات خود، از فاصله نزدیک استفاده می‌کرد.
به گفته مقامات اسرائیلی، این موشک‌ها برای تاثیردهی مطلوب، از فاصله 5 تا 8 کیلومتری از هدف پرتاب می‌شوند. ولی حزب‌الله برای اجتناب از متحمل شدن خسارات انسانی سنگین، تصمیم گرفته است در فعالیت‌های تهاجمی خود تغییراتی ایجاد کند.
معاریو ادعا کرده است: با توجه به اینکه اکثر مبارزان حزب‌الله از نیروهای "یگان رضوان"، که نیروی نخبه محسوب می‌شود، هستند لذا حزب‌الله درصدد برآمده به منظور جلوگیری از وقوع تلفات انسانی بیشتر در میان صفوف این نیروها، بیشتر مبارزان خود را تا فاصله 20 الی 30 کیلومتری شمال مرزهای فلسطین اشغالی دور کند.
معاریو در ادامه خاطرنشان کرد:‌ امروز، به دنبال فاصله گرفتن نیروهای حزب‌الله از مرزها، این حزب‌ به شلیک موشک‌های "برکان" و پهپادها و سلاح‌های ارزان‌قیمت و در دسترس روی آورده است.
این روزنامه عبری به نقل از یک منبع نظامی گفته است:‌ اپراتور آن می‌تواند در ساختمانی در بیروت بنشیدند و پرواز پهپاد در آسمان الجلیل را هدایت کند".
بر این اساس، ارتش رژیم اشغالگر به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای مقابله با پهپادهای حزب‌الله است.
حزب‌الله قصد عقب‌نشینی ندارد
در همین راستا، روزنامه "یدیعوت آحارونوت" به ارزیابی‌های ارتش و دستگاه‌های امنیتی رژیم اشغالگر اشاره کرده که گفته است حزب‌الله طی ماه‌های گذشته فقسط از 5 درصد از تسلیحاتش استفاده کرده است.
"یوآو زیتون" خبرنگار نظامی یدیعوت آحارونوت نوشت: اگر( دامنه تنش در) جبهه شمالی گسترش یابد حملاتی از آنجا صورت می‌گیرد که اسرائیل مشابه آن را هرگز ندیده است یعنی باید شاهد سیل عظیم حملات موشکی به سایت‌هایی استراتژیک مانند اردوگاه‌های ارتش در شمال و مرکز( فلسطین اشغالی) و نیز شلیک موشک‌هایی سنگین به شهرک‌ها و نقاط نظامی در سرتاسر شمال باشیم به نحوی که بیشتر اسرائیلی‌ها روزانه هشدار دریافت خواهند کرد و شاهد تخریبی در مقیاس بزرگ‌تر از آنچه اسرائیل در اکتبر گذشته شاهد بود را خواهند بود.
زیتون در مقاله‌ای، که روز یکشنبه منتشر شد خاطرنشان کرد:‌ همانطور که می‌دانین تا زمانی‌که ارتش اسرائیل در غزه حضور دارد حزب‌الله قصد عقب‌نشینی نخواهد داشت و به سمت الجلیل شلیک خواهد کرد و باعث تخلیه عظیم اسرائیلی‌ها خواهد شد.
حزب‌الله لبنان از 8 اکتبر یعنی یک روز پس از حمله غافلگیرانه حماس به جنوب فلسطین اشغالی، تصمیم گرفته در حمایت از غزه، وارد نبرد با رژیم اشغالگر شود.
مرکز تحقیقات و مطالعات "آلما" رژیم صهیونیستی در تایید افزایش دامنه حملات مرزی حزب‌الله، روز یکشنبه در گزارشی نوشت: در ماه می 2024، منطقه شمالی فلسطین اشغالی شاهد بیشترین حملات از سوی حزب‌الله بوده است.
مرکز مطالعات و تحقیقات ویژه رصد جبهه شمالی فلسطین اشغالی اعلام کرد حزب‌الله ظرف یک ماه گذشته 325 عملیات نظامی – به طور میانگین روزی 10 عملیات - علیه مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی انجام داده است. در حالی‌که این رقم در ماه آوریل 238 عملیات – روزانه 7.8 عملیات – بود.
در این گزارش آمده است تعداد حملات حزب‌الله با استفاده از راکت‌های ضد زره طی ماه مه، افزایش چشمگیری داشته است و به 95 عملیات از این نوع رسید. این آمار در ماه آوریل 50 مورد بود.
این مرکز مطالعات در مورد ارسال پهپاد هم گفت که حزب‌الله در ماه آوریل 42 پهپاد ارسال کرده است در حالی این آمار در ماه مه به 85 پهپاد رسید.
پس از اجرای عملیات حزب‌الله در روز شنبه گذشته، کانال 12 عبری اعلام کرد که حزب‌الله لبنان به تشدید حملات خود علیه مواضع نظامیان صهیونیستی در مرز شمال فلسطین اشغالی اقدام کرده است.
این کانال عبری این خبر را پس از آن اعلام کرد که ارتش این رژیم یک پهپاد از نوع "هرمز 900" را با استفاده از موشک زمین به هوا در آسمان دیر کیفا در جنوب لبنان هدف قرار داد.
حزب‌الله لبنان ویدیویی را با عنوان عملیات شماره 2000 منتشر کرد. این عدد اشاره‌ای است به تعداد عملیات‌هایی که حزب‌الله از هشتم اکتبر علیه ارتش رژیم صهیونیستی اجرا کرده است.
حزب‌الله لبنان پیش از این، یک دستگاه تانک مرکاوا را در موقعیت اشغال شده "زبدین" در مزارع شبعای لبنان هدف قرار داده بود.
رسانه‌های صهیونیستی از وقوع آتش‌سوزی گسترده در مقر تیپ شرقی 769 ارتش رژیم اشغالگر در کریات شمونه بر اثر اصابت موشک سنگین حزب الله خبر دادند.
رسانه‌های این رژیم گفتند حزب‌الله از این فرصت برای محک زدن قدرت نظامی ارتش رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند.

نظر شما