شناسهٔ خبر: 67026684 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستیار استاندار فارس: معلولان بسترگرا و قطع نخاعی نیازمند رسیدگی هستند

شیراز- ایرنا- دستیار استاندار فارس در امور معلولین با بیان اینکه به دلیل کمبود و هزینه بر بودن لوازم بهداشتی مورد نیاز معلولان بسترگرا و قطع نخاعی، جان آنان در معرض خطر قرار دارد، گفت: شایسته است متولیان مربوطه رسیدگی به این مشکل را بیش از پیش در اواویت برنامه کاری خود قرار دهند.

صاحب‌خبر -

سعید فانی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سازمان بهزیستی ماهانه مبلغ ۶میلیون ریال بابت کمک هزینه لوازم بهداشتی به معلولان آسیب نخاعی و بسترگرا پرداخت می‌کند که تنها ۱۰ درصد از هزینه‌های لوازم بهداشتی این معلولان را پوشش می‌دهد.

او ادامه داد:تامین لوازم بهداشتی برای یک فرد آسیب نخاعی یا بسترگرا، حداقل ۶۰ تا ۷۰میلیون ریال در ماه هزینه دارد.

دستیار استاندار فارس در امور معلولین اظهار کرد: صف انتظار برای دریافت همین کمک‌هزینه ناچیز نیز طولانی‌تر شده و معلولان زیادی منتظر دریافت این کمک هزینه هستند .

فانی که رییس شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد معلولین استان فارس نیز هست، دسترسی نداشتن بموقع به لوازم بهداشتی را موجب بروز عواقب جبران‌ناپذیر برای این افراد توصیف کرد و گفت: عفونت‌های شدید، زخم بستر، مشکلات گوارشی و ادراری و حتی مرگ، بخشی از این خطرات هستند.

او اضافه کرد: قبلا بهزیستی و تشکل‌ها مثل انجمن معلولان ضایعه نخاعی وجامعه معلولان فارس با کمک خیرین مقداری لوازم بهداشتی توزیع می کردند که الان مدتی است به دلیل مشکلات مالی منتفی شده است.

فانی گفت:نداشتن لوازم مثل سوند و فولی باعث چند بار مصرف کردن لوازم یکبار مصرف شده و موجب عفونت های مکرر از کار افتادن کلیه ها و دیالیز و مرگ میر معلولین نخاعی شدید شده و به جای پوشک از پارچه استفاده می شود که خودباعث زخم بستر خواهد شد.

بهگفته فانی ۱۵ هزار نفر از معلولان قطع نخاعی و بسترگرا از امکانات و تجهیزات بهزیستی فارس استفاده می کنند.

نظر شما