شناسهٔ خبر: 67025795 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

سقوط آزاد نرخ فرزندآوری در ژاپن/ افزایش سن کمک هزینه

اقتصادنیوز : دولت ژاپن امروز (چهارشنبه) با انتشار آماری، نشان داد که در سال گذشته میلادی نرخ فرزندآوری و میزان تولد در این کشور برای هشتمین سال متوالی کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن اعلام کرد که نرخ فرزندآوری این کشور به ۱.۲۰ نوزاد کاهش یافته است. این پایین ترین میزان از سال ۱۹۴۷ یعنی زمانی است که داده‌های قابل مقایسه برای اولین بار در دسترس قرار گرفت.

نرخ فرزندآوری میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می آورد. پایین ترین میزان نرخ قبلی ۱.۲۶ فرزند در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۲۲ بود.

این داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد نوزادان متولدشده در سال گذشته میلادی در ژاپن با ۴۳ هزار و ۴۸۲ مورد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی، به ۷۲۷ هزار و ۲۷۷ رسیده است.

امروز چهارشنبه دولت ژاپن قوانینی برای افزایش کمک هزینه ماهانه فرزندان و مرخصی والدین جهت مقابله با کاهش نرخ فرزندآوری تصویب کرد، اما میزان اثربخشی آن در معکوس کردن این روند کاهشی نامشخص است.

خبر مرتبط
فرود اضطراری هواپیمای باری در ژاپن/ علت ماجرا چه بود؟

اقتصادنیوز :فرودگاه بین‌المللی «ناریتا» در استان «چیبا»ی ژاپن که پروازهای داخلی و خارجی توکیو در آن انجام می‌شود.

دولت ژاپن قصد دارد با افزایش حق بیمه ماهیانه در سال مالی ۲۰۲۶ یک طرح تامین مالی جدید برای حمایت از فرزندآوری ایجاد و ۶۰۰ میلیارد ین (چهار میلیارد دلار) جمع آوری کند و در سال مالی ۲۰۲۸ آن را به یک تریلیون ین برساند.

هزینه‌ای‌ که افراد باید پرداخت کنند بسته به درآمد و نوع بیمه درمانی دولتی آن‌ها متفاوت است. دولت ژاپن تخمین می‌زند که این هزینه برای هر فرد ماهانه بین ۵۰ ین تا هزار و ۶۵۰ ین افزایش یابد.

خبر مرتبط
ژاپنی‌ها قطار سریع‌السیر تهران – مشهد را می‌سازند

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

راه‌اندازی «صندوق حمایت از کودکان» جدید بر این دیدگاه استوار است که هزینه‌ها باید بیشتر و عادلانه‌تر تقسیم شود تا بحران جمعیتی برطرف شود.

ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)، مجلس عوام ژاپن با این لایحه موافقت کرد. سپس این لایحه با حمایت حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن و حزب کومیتو، شریک ائتلافی آن، در مجلس نمایندگان این کشور به تصویب رسید.

در حالی که دولت ژاپن مدعی است برای ایجاد این صندوق هزینه‌های تامین اجتماعی کاهش می‌یابد و بار زیادی بر مردم تحمیل نمی‌شود، احزاب مخالف از این طرح انتقاد کرده و آن را عامل افزایش مالیات می‌دانند.

اعطای کمک هزینه‌ فرزند قرار است تا ۱۸ سالگی ادامه یابد و محدودیت درآمد والدین و سرپرستان برداشته ‌شود. این کمک هزینه‌ها پیش از این تا ۱۵ سالگی اعطا می‌شد.

کمک هزینه ماهانه فعلی برای فرزند سوم به بعد ۲ برابر شده و به ۳۰ هزار ین می‌رسد. همچنین به والدین شاغلی که درخواست مرخصی مراقبت از کودک می‌کنند، مزایای بیشتری اعطا می‌شود و خدمات مهدکودک و نگهداری از فرزند نیز گسترش می‌یابد. این تدابیر از ماه اکتبر (مهر-آبان) اجرایی می‌شوند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما