شناسهٔ خبر: 67025628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در یک سال گذشته

خسارت حدود ۶ میلیارد ریالی شکارچیان به محیط زیست گناباد

شکار غیر مجاز در یک سال گذشته در مجموع پنج میلیارد و ۶۵۵ میلیون ریال به محیط زیست گناباد خسارت زد.

صاحب‌خبر -
 شکار غیر مجاز پنج میلیارد و ۶۵۵ میلیون ریال به محیط زیست گناباد خسارت زد
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی؛ رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت:‌ چهار مورد پرونده شکار غیر مجاز پستانداران در همین مدت در شهرستان گناباد تشکیل و مقادیری از اجزای شکار و تاکسیدرمی از متخلفان کشف شد.
 
حسن ابراهیمی افزود :  چهار پرونده اقدام به شکار نیز در مراجع قضایی تشکیل و متهمان، قبل از شکار بازداشت شده اند و یک مورد هم پرونده زنده گیری پستانداران در این شهرستان تشکیل و ۲ قلاده خرس بلوچی از متهمان در سال گذشته کشف شد.
 
وی بیان کرد :  ۱۲ شکارچی غیر مجاز در ارتباط با این پرونده ها از روز محیط زیست سال قبل تاکنون در این شهرستان دستگیر شدند و پنج قبضه سلاح و سایر وسایل شکار از آنان کشف و ضبط شد.
 
ابراهیمی افزود:‌ با توجه به استمرار معضل خشکسالی و تشدید آن در یک سال گذشته افزون بر ۳۲۰ سرویس آبرسانی و ۵۸ مورد پایش و لایروبی آبشخورهای جانوران در عرصه‌های محیط زیست گناباد انجام شد.
 
وی با اشاره به تاثیر استمرار معضل خشکسالی در کاهش جمعیت گونه های جانوری محیط زیست تصریح کرد: موردی از حذف گونه های محیطی زیستی به دلیل این معضل در یک سال گذشته در گناباد گزارش نشده است.
 
رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: سالیان گذشته گزارش‌هایی از مشاهده پلنگ در عرصه‌های محیط زیستی گناباد اعلام شده است ولی به دلیل کمبود امکانات لازم امکان ثبت آن فراهم نشده است ک با افزایش تجهیزات این مساله در دستور کار قرار دارد.
 
ابراهیمی انجام ۳۳ مورد تیمار حیوانات و پرندگانی که در جوامع انسانی پیدا شدند و رهاسازی آنان در عرصه های محیط زیست را از دیگر اقدامات اداره حفاظت زیست گناباد در یک سال گذشته برشمرد و گفت: این گونه های زیست محیطی بیشتر شامل پرندگان مهاجر بودند که در مسیر مهاجرت از این شهرستان و هنگام باد و توفان با مشکلاتی مواجه شده بودند و دوستداران محیط زیست آنها را تحویل اداره محیط زیست داده بودند.
 
وی اضافه کرد: در راستای فرهنگ سازی حفظ محیط زیست و جلب مشارکت مردم ۲۰ برنامه به مناسبت‌های مختلف از جمله زمین پاک و هوای پاک طی همین مدت در گناباد برگزار و ۱۲ مورد پاک‌سازی مسیل‌ها و عرصه‌های محیط زیست با مشارکت مردم انجام شد و هزار و ۹۰۰ نفر از اقشار مختلف شامل دانش آموزان، دانشجویان و کارکنان اداره ها از گونه های جانوری و پرندگان در خانه محیط زیست این شهرستان بازدید کردند.
 
ابراهیمی ۱۸۰ مورد بازدید و پایش صنایع معدنی،‌ تولیدی و خدماتی،‌ صدور ۲۱ اخطاریه برای واحدهای دارای آلایندگی و ۱۳۰ مجوز فعالیت برای واحدهای تولیدی و خدماتی را از سایر اقدامات اداره حفاظت محیط زیست گناباد در همین مدت ذکر کرد.
 
۱۶ تا ۲۲ خردادماه به عنوان هفته محیط زیست و ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست نام گذاری شده است.
 
گستره مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع زیست محیطی گناباد ۴۰۷ هزار هکتار است و از مهمترین گونه های جانوری این شهرستان می توان به قوچ، میش، کل، بز، تیهو، گربه پالاس، روباه، گرگ و کفتار،‌ آهوی ایرانی، کاراکال،‌بالابان و انواع خزندگان و پرندگان نظیر هوبره، عقاب طلایی، سارگپه و کبک اشاره کرد.
 
۴۰ درصد از مجموع ۴۳۳ گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان و خزندگان خراسان رضوی در شهرستان گناباد وجود دارند.
 
مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما