شناسهٔ خبر: 67025170 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پارک علم و فناوری استان سمنان و سازمان نظام مهندسی معدن استان سمنان

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پارک علم و فناوری استان سمنان و سازمان نظام مهندسی معدن استان سمنان منعقد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری استان سمنان، از حدود ۸ هزار میلیارد دلار گردش مالی سالانه بخش صنعت دنیا، نزدیک به ۳۰ درصد آن مربوط به بخش معدن است. طبق تازه‌ترین گزارش مجله وال‌‌استریت، مواد معدنی درکنار منابع هیدروکربنی (نفت و گاز) مهم ‌ترین شاخص ثروت یک کشور محسوب شده و بر این مبنا کشورهای «روسیه»، «آمریکا»، «عربستان»، «کانادا» و «ایران» به ترتیب در رتبه‌‌های اول تا پنجم دنیا قرار می‌گیرند. ایران با دارا بودن ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ میلیارد تن ذخایر معدنی قطعی، 18 میلیارد تن ذخایر احتمالی و یک‌درصد مساحت جهان، حدود 3 درصد ذخایر مواد معدنی جهان را دراختیار داشته و به‌لحاظ تنوع ذخایر، جایگاه دهم جهانی و از نظر میزان ذخایر اکتشاف‌شده، رتبه چهاردهم را به‌خود اختصاص داده است. تنوع و غنای ذخایر عظیم معدنی، ایران را یکی از کشورهای پرپتانسیل جهان ازنظر توانایی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کرده است، به‌نحوی ‌که ۱۲ معدن مهم جهان، ۸ درصد ذخایر روی و ۳ درصد ذخایر سرب دنیا در ایران جای گرفته و این کشور چهارمین تولیدکننده سنگ تزئینی در دنیاست.

سمنان یکی از معدود استان‌های کشور است که ۴۲ نوع ماده معدنی موجود در کشور را در درون خود جای داده است به عبارت دیگر نزدیک به ۶۰ درصد مواد معدنی موجود در کشور در استان سمنان یافت می‌شود و این تازه آمار مواد معدنی استخراج شده توسط معادن مجوز دار است و در نتیجه امکان دارد مواد معدنی بیشتری نیز در استان وجود داشته و تاکنون اکتشاف نشده باشند. مجموعه این عوامل سبب می‌شود تا سمنان به عنوان یک استان معدنی مهم در کشور تلقی شود موضوعی که در توسعه اقتصادی نقش ویژه‌ای دارد. معادن همچنین در اشتغال استان سمنان هم نقش حیاتی دارند به طوری که بنا به اعلام سازمان صمت استان سمنان، ۳۴ درصد کل اشتغال استان به معادن ارتباط دارد.

از این رو، به منظور حمایت از ایده‌های نوآورانه، شتاب‌دهی فرایند تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینانه، گسترش همفکری و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی و توسعه و ارتقاى سطح علم، فناوری و نوآوری صنایع معدنی در استان سمنان، پارک علم و فناوری استان سمنان با سازمان نظام مهندسی معدن استان سمنان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است که از اهداف این تفاهم‌نامه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

️ همکاری برای کمک به خلق، توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های معادن و صنایع معدنی در استان سمنان

️ مشارکت در برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و فستیوال‌های حوزه‌ی علم، فناوری و نوآوری در زمینه‌ی معدن در استان

️ بهره‌گیری از توانایی‌های اعضای سازمان نظام مهندسی معدن استان سمنان برای اجرای فعالیت‌های مشترک یا اختصاصی آموزشی و پژوهشی

️ هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی به ویژه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری در راستای نیازهای تحقیقاتی سازمان نظام مهندسی معدن استان سمنان

نظر شما