شناسهٔ خبر: 67024237 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

دغدغه‌ این روزهای بهارستان نشین ها

از سوی دیگر مشاهدات و اظهارات مردم این محله حاکی است سنگ فرش بهارستان با گذشت زمان و شاید استفاده از برخی مصالح ساختمانی بی کیفیت، علاوه بر تاثیر بر حرکت خودروها، مزاحمت‌هایی برای ساکنان محله به ویژه در روزهای بارانی به وجود آورده است.

صاحب‌خبر -

دغدغه‌ این روزهای بهارستان نشین ها

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا؛ بهارستان را فرش کردند با سنگ ریز و درشت، کمی ناموزون و تا حدی خشن اندکی هم رنگ پریده؛ بدون جلا و بی هیچ رنگ و لعابی، میدان بهارستان را سنگ فرش کردند تا دستی بر سرو گوش این میدان تاریخی شهر بکشند و مزیینش کنند، آمد و شد عابر و خودرو را آسان و آمار تصادف را بخاطر سرعت کم حرکت خودروها در آن به حداقل برسانند.
 قرار بود با سنگ فرش شدن این میدان، از تردد خودروها در فضای سنگ فرش شده ممانعت بعمل آید و میدان تاریخی شهرمان همان جا که خانه ملت بنا شده هر چه بیشتر انسان محور شود حال آنکه شاهدیم خودروها همچون گذشته در بهارستان سنگ فرش شده به سختی در حال آمد و رفت هستند.

چه بسا با این اقدام شهری نه تنها آرام سازی و کاهش تصادفات در این محله اتفاق نیفتاد بلکه مشکلات عدیده‌ای هم برای رانندگان، کسبه و ساکنان این منطقه شهری بوجود آمده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد با گذشت هشت سال از اجرای طرح مذکور؛ جمع آوری سنگ فرش میدان بهارستان به یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی این محله قدیمی تهران تبدیل شده است.

بهارستان کی سنگ فرش شد

اجرای پروژه سنگ فرش شدن خیابان‌های قدیمی تهران از نوروز ۱۳۹۵ شمسی در زمان مدیریت دوره چهارم شهری کلید خورد و به اجرا در آمد.

بدنبال اجرای طرح مذکور، میدان بهارستان و چندی دیگر از خیابان‌های قدیمی پایتخت از جمله چهارراه مخبرالدوله، ۱۷ شهریور، جمهوری، چهارراه سیروس، چهارراه سرچشمه نیز با سنگ‌های ریز و درشت فرش شدند.

بهارستانی‌ها از دغدغه‌ها می‌گویند

برخی شهروندان ساکن میدان بهارستان و سرچشمه به خبرنگار ایرنا گفتند که اجرای پروژه سنگ فرش اطراف این میدان برای آنان مزاحمت‌هایی در آمد و شد و نیز تداخل با حرکت خودروها ایجاد کرده است.

آنان اعلام کردند که این اقدام شهری موجب بروز خسارت مالی به خودروهایشان شده است.

تعدادی از رانندگان بویژه تاکسیرانان نیز از اوضاع معبر سنگ فرش شده میدان بهارستان شاکی هستند و می‌گویند: از زمانی که این طرح به اجرا گذاشته شده خودرو آنان دچار آسیب جدی شده است.

همچنین برخی از این رانندگان اظهار کردند: عمر لاستیک کوتاه شده و خودرو بر اثر تلاطم حرکت بر روی سنگ‌های ناموزون دچار آسیب در بخش جلوبندی و کمک‌ها شده است.

از سوی دیگر مشاهدات و اظهارات مردم این محله حاکی است سنگ فرش بهارستان با گذشت زمان و شاید استفاده از برخی مصالح ساختمانی بی کیفیت، علاوه بر تاثیر بر حرکت خودروها، مزاحمت‌هایی برای ساکنان محله به ویژه در روزهای بارانی به وجود آورده است.

دغدغه‌ این روزهای بهارستان نشین ها

جمع آوری سنگ فرش هزینه‌بَر است

خبرنگار ایرنا برای پیگیری این دغدغه مردم سراغ سخنگوی شورای شهر تهران رفت و علیرضا نادعلی در این خصوص اظهار کرد: در صورتی که کار کارشناسی دقیق برای جمع آوری سنگ فرش‌های میدان بهارستان به اتمام برسد و معارضات موجود در این محدوده شهری برطرف شود از شهرداری تهران مطالبه گر رفع مشکلات مردم این منطقه خواهیم بود.

او معتقد است: پاکسازی دوباره میدان بهارستان از معبر سنگ فرش شده کار آسانی نیست و هزینه‌بَر است و باید کار کارشناسی دقیقی در این باره انجام شود.

وی در ادامه می‌افزاید: بازنگری در برخی پروژه‌های شهری از جمله جمع آوری سنگ فرش‌ معابر مشکلاتی را به همراه دارد یعنی فارغ از اینکه باید هزینه مضاعفی را صرف حذف برخی پروژه‌های شهری کرد از حوصله شهروندان نیز خارج است مردم تحمل ندارند بطور مداوم شاهد اجرا و یا پاکسازی اقدامات عمرانی شهری در شهر باشند.

نادعلی با تاکید بر اینکه سنگ فرش برخی معابر تهران در ادوار گذشته اقدامی غیر کارشناسانه بوده است، اضافه می کند: موضوع رسیدگی به وضعیت معابر سنگ فرش شده در تهران مورد بحث در جلسات متعدد شورای شهر بوده و همچنان نیز هست که امید است تا زمان پایان این دوره شورا، موضوع به سرانجام قطعی برسد.

دغدغه‌ این روزهای بهارستان نشین ها

سنگ فرش خیابان ۱۷ شهریور برداشته شد

سخنگوی شورای اسلامی شهر با اشاره به خیابان سنگ فرش شده خیابان ۱۷ شهریور تهران می‌گوید: در دوره‌ای از مدیریت شهری در اقدامی، برخی معابر پر تردد از جمله خیابان ۱۷ شهریور حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا بدون در نظر داشتن موقعیت تجاری و اقتصادی منطقه، سنگ فرش شد تا مکانی برای برگزاری مراسم آیینی و رویدادهای تاریخی شهر باشند در حالیکه این قابلیت در این نقطه از شهر از گذشته وجود داشته و نیازی به این کار نبوده است.

او ادامه می‌دهد: اجرای سنگ فرش کردن خیابان ۱۷ شهریور سبب ایجاد مزاحمت و آزار بسیار برای کسبه منطقه، تردد پیاده مردم و بویژه آمد و شد خودروها در این منطقه شده بود.

نادعلی افزود: تماس‌های زیادی از مردم دریافت کردیم که از مزاحمت‌های ایجاد شده در خیابان ۱۷ شهریور به لحاظ وجود این قبیل سنگ فرش‌ها شاکی بودند و به همین دلیل تلاش شد تا با نگاه درست به این موضوع شهری، مشکل رفع و رجوع شود که با انجام کار کارشناسی دقیق و مطالبه گری از شهرداری تهران سنگ فرش‌های این خیابان جمع آوری شد و این معبر شهری به حالت قبلی خود بازگشت.

او تاکید می‌کند: علاوه بر خیابان ۱۷ شهریور برخی دیگر از معابر از جمله اطراف میدان امام خمینی(ره) و نیز میدان بهارستان سنگ فرش شده که در این بخش از معابر شهری نیز مشکلاتی بوجود آمده است.

سخنگوی شورای شهر یادآور می‌شود: در صورتی که از سنگ با کیفیت مناسب در اجرای این قبیل پروژه‌های شهری استفاده شود مشکلی برای تردد خودروها نیز ایجاد نخواهد شد.

نادعلی تاکید کرد: به عنوان نماینده مردم در شورا همواره مطالبه گر خواسته‌های آنان و رفع مشکلاتشان خواهم بود و موضوع میدان بهارستان را حتما پیگیری خواهم کرد.

گفته می‌شود که به جز خیابان بهارستان که اهالی آن با خیابان فرش شده با سنگ با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند اهالی خیابان سی تیر نیز دغدغه‌های مشابهی دارند.

اکنون سنگ فرش خیابان سی تیر با نمایی بد چهره روبروست.

یعنی در گوشه‌های از این خیابان مشاهده می‌شود که سنگ فرش‌های تخریب شده؛ با آسفالت پر شده که این چهره خیابان را مخدوش کرده است.

و این یعنی آنکه بازسازی و مرمت، سنگ فرش این خیابان ضروری است.

سنگ فرش خیابان ۱۷ شهریور هم که با وجود مشکلات بسیار برای اهالی این منطقه شهری بالاخره پاکسازی شد و به حالت اولیه خود بازگشته است.

و در پایان باید گفت به نظر می‌رسد که طرح سنگ فرش کردن معابر از سوی مدیریت شهری پایتخت، طرحی ناموفق بوده و با شکست مواجه شده است.

اکنون شورای شهر و شهرداری تهران برغم صرف هزینه‌های زیاد اداوار گذشته در اجرای این طرح، بدنبال پاکسازی و جمع آوری آن از خیابان‌های مذکور هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما