شناسهٔ خبر: 67023035 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یکی از رهبران ارشد حماس:

حماس هرگز از شروط اصلی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد

غازی حمد، با بیان اینکه مردم و مقاومت فلسطین در غزه موضعی واحد در برابر اشغالگران دارند، گفت: «اسرائیل» به‌دنبال ادامه جنگ است و هیچ توافقی را نمی‌خواهد، اما حماس هرگز از شروط اصلی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در پی مانور‌های جدیدی که آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره توافق آتش‌بس در نوار غزه به‌راه انداخته‌اند، «غازی حمد» از اعضای ارشد دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین در سخنانی اظهار داشت: توپ اکنون در زمین اسرائیل است نه حماس و هیچ پیشنهاد جدیدی به حماس ارائه نشده است تا این جنبش به آن پاسخ مثبت یا منفی بدهد.

غازی حمد در گفت‌وگو با المیادین اظهار داشت: ما با دید مثبت به سخنان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در غزه نگاه کردیم و نرمش زیادی در موضع خود نشان دادیم، اما «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر مجدداً آتش‌بس را رد کرد و موضع وی بر ادامه جنگ است.

وی تصریح کرد: ما کاملاً به این نتیجه رسیده‌ایم که اشغالگران به‌دنبال هیچ توافقی نیستند و این موضع صهیونیست‌ها را در همه دور‌های مذاکرات مشاهده کرده‌ایم. فشار‌های زیادی بر اشغالگران جهت پذیرش پیشنهاد قبلی که توسط میانجی‌ها ارائه شده بود و ما با آن موافقت کردیم، وجود داشت، اما نتانیاهو به‌دنبال ادامه جنگ است.

این مسئول حماس افزود: نتانیاهو به این نتیجه رسیده که در باتلاق غزه غرق شده است و سلسله شکست‌های او همچنان ادامه دارد و معتقد است که در پایان جنگ زندگی سیاسی او به پایان می‌رسد و مجبور است یا به خانه خود برود یا به زندان. در حالی که اشغالگران کاملاً گیج و سردرگم شده‌اند و نمی‌دانند چه می‌خواهند، ما موضع روشنی داریم.

تحولات منطقه به‌نفع آمریکا و «اسرائیل» نیست

غازی حمد در ادامه سخنان خود به وضعیت آشفته جبهه داخلی رژیم صهیونیستی اشاره و تأکید کرد: اختلافات و درگیری‌های زیادی میان صهیونیست‌ها در خصوص توافق آتش‌بس و معامله تبادل اسرا وجود دارد، شرایط برای آنها سخت شده است و تحولات در منطقه به‌هیچ‌وجه به‌نفع آمریکا و اسرائیل پیش نمی‌رود.

وی با اشاره به نقش اصلی آمریکا در آغاز و ادامه جنگ نسل‌کشی علیه غزه گفت: موضع آمریکا حمایت از موضع «اسرائیل» است و اگر حمایت‌ها و پوشش سیاسی آمریکا نبود، اشغالگری صهیونیست‌ها نمی‌توانست ادامه پیدا کند.

غازی حمد اظهار داشت: موضع ما کاملاً روشن، دقیق و مفصل است، اما صهیونیست‌ها همچنان به‌دنبال ادامه جنگ هستند. هر تصمیمی که در حماس گرفته شود بر اساس اجماع و هماهنگی میان رهبری آن در داخل و خارج است و هرگز هیچ تصمیم یک‌جانبه‌ای گرفته نشده است.

این مسئول حماس با قدردانی از استواری بی‌نظیر مردم غزه در برابر جنگ وحشیانه دشمن صهیونیستی اعلام کرد: با وجود این‌همه کشتار و ویرانی که دشمن در غزه به‌راه انداخته است، حتی یک فلسطینی در غزه نگفته که حاضر است مقاومت را کنار بگذارد، مواضع ما نیز هیچ‌گونه تغییری نکرده است و همچنان بر شروط اصلی خود از جمله آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه تأکید داریم.

انتقاد حماس از فشار‌های غرب و آمریکا

از طرف دیگر «سامی ابوزهری» از رهبران ارشد جنبش حماس فشار‌های آمریکا و غرب بر این جنبش جهت پذیرش پیشنهاد مطرح‌شده توسط جو بایدن درباره غزه و ادعای این را که حماس در مسیر رسیدن به توافق آتش‌بس مانع‌تراشی می‌کند، به‌شدت محکوم کرد.

این رهبر حماس تأکید کرد: رژیم اشغالگر هیچ تمایلی برای رسیدن به توافق جدی در غزه ندارد و تحت حمایت آمریکایی‌ها همچنان به طفره رفتن و فریبکاری ادامه می‌دهد.

این اظهارات سامی ابوزهری بعد از آن بیان شد که «جان کربی» مشاور ارتباطات امنیت داخلی در کاخ سفید مدعی شد: پیشنهاد کنونی «اسرائیل» برای آتش‌بس نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک شدید میان ایالات متحده و تل‌آویو است و اکنون توپ در زمین حماس قرار دارد و باید با این پیشنهاد موافقت کند.

جان کربی همچنین مدعی شد اگر حماس با این پیشنهاد موافقت کند، «اسرائیل» هم به آن پاسخ مثبت می‌دهد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز در واکنش به پیشنهاد ادعایی «اسرائیل» برای آتش‌بس گفت که حماس باید طرح مطرح‌شده توسط بایدن را بپذیرد.

شب گذشته هم «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس تأکید کرد که رژیم صهیونیستی باید به‌صراحت پایبندی خود را به آتش‌بس و عقب‌نشینی نظامیانش از غزه اعلام کند.

وی گفت: پاسخ «اسرائیل» با موضع بایدن در سخنانش در خصوص آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل نظامیان صهیونیست از غزه، همخوانی ندارد. اگر دشمن اسرائیلی در خصوص آتش‌بس و عقب‌نشینی فراگیر از نوار غزه موضع واضح و روشنی اتخاذ نکند، ما با آن طرح موافقت نخواهیم کرد و به میانجی‌ها هم اطلاع داده‌ایم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما