شناسهٔ خبر: 67022228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

از سوی انتشارات هم‌قلم منتشر شد؛

مطالعات سیاسی مبتنی بر جغرافیای کشور ترکیه از مسیر استانبول

کتاب «یک پا این ور، یک پا آن ور؛ نگاهی به ژئوپلیتیک ترکیه از مسیر استانبول» را می‌توان مقاله‌ای بلند از نویسنده به حساب آورد که حاصل مطالعات سیاسی مبتنی بر جغرافیای کشور ترکیه و تجربیات سفر وی به شهر استانبول و سایر شهرهای این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «یک پا این ور، یک پا آن ور» با عنوان فرعی نگاهی به ژئوپلیتیک ترکیه از مسیر استانبول تالیف محمدرضا تقوی فرد از سوی انتشارات هم‌قلم راهی بازار چاپ و نشر شد.

این کتاب نگاهی به ژئوپولتیک ترکیه از مسیر استانبول است. این کتاب را می‌توان مقاله‌ای بلند از نویسنده به حساب آورد که حاصل مطالعات سیاسی مبتنی بر جغرافیای کشور ترکیه و تجربیات سفر وی به شهر استانبول و سایر شهرهای این کشور است.

نویسنده در این اثر با تمثیل بلند آهنی بر روی تنگه بسفر که دو قاره آسیا و اروپا را در شهر استانبول به یکدیگر متصل می‌کند، به تشریح رویکردهای سیاسی این کشور دوگانه زیست شرقی و غربی پرداخته و سیاست‌های این کشور مهم از جهت جغرافیای سیاسی را به سیالی تشبیه می‌کند که چون در ظرف غرب قرار می‌گیرد، غرب‌گرا و چون در ظرف شرق قرار می‌گیرد، شرق‌نما می‌شود.

کشور ترکیه که در مسیر توسعه و به خصوص جذب سرمایه خارجی و خصوصی‌سازی اقتصاد توانسته است موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد، به منظور نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه و با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که دارد از همه امکانات و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل خود استفاه کرده و توانسته است در زمینه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی تحولات جدی در ساختارهای خود ایجاد کند و در مسیر توسعه حرکت کند.

از ویژگی‌های مهم این کتاب، مطالب نو و نونگاری است که به آن ارزشی فوق‌العاده می‌بخشد. این اثر می‌تواند راهگشای تحلیل‌های سیاسی و رفتارشناسانه دولتی باشد که در جغرافیای خاص و دوگانه شرقی غربی مستقر شده و در کنش‌ها و واکنش‌های بین المللی نقش‌آفرینی می‌کند.

نویسنده که دانش‌آموخته چند رشته دانشگاهی در زمینه صنعت، سینما، هنر، حقوق و علوم سیاسی است و علاوه بر سال‌ها روزنامه‌نگاری و داشتن پشتوانه تالیفات ادبی از تجربیات و مطالعات قابل توجهی در حوزه گردشگری نیز برخوردار است، به خوبی توانسته است رفتارهای سیاسی دولت ترکیه را به عنوان یک مسئله مورد واکاوی قرار دهد. قلم روان، اطلاعات بالا، صراحت بیان و در عین حال استفاده از تمثیلات و استعارات به جا باعث شده است تا این اثر که به یک موضوع اساسی و کلیدی در حوزه سیاست بین الملل و جغرافیای سیاسی می‌پردازد از ظرفیت نوشتار ویژه‌ای برخوردار شده و به عنوان اثری خواندنی و قابل درک برای عموم مطرح شود.

کتاب «یک پا این ور، یک پا آن ور» با عنوان فرعی نگاهی به ژئوپلیتیک ترکیه از مسیر استانبول تالیف محمدرضا تقوی فرد با ۱۰۰ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و بهای ۷۰ هزار تومان از سوی انتشارات هم‌قلم راهی بازار چاپ و نشر شد.

نظر شما