شناسهٔ خبر: 67021778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قزاقستان بر تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تاکید کرد

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه قزاقستان با حمایت از طرح آتش‌بس میان رژیم‌صهیونیستی و فلسطینیان، بر موضع ثابت آستانه مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در بیانیه‌ وزارت امور خارجه قزاقستان که یک نسخه آن در خبرگزاری کازینفورم منتشر شد، آمده است: آستانه از تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه حمایت می‌کند.

قزاقستان در این بیانیه از طرح صلح کاخ‌سفید که مفاد اصلی آن شامل آتش‌بس بین (رژیم) اسرائیل و فلسطین، آزادی اسیران، ارسال کمک های بشردوستانه و همچنین احیا و حمایت جامعه بین‌المللی از نوار غزه است، استقبال می‌کند.

در این بیانیه اظهار امیدواری شده است که با اجرای این طرح پیشنهادی، کشتار غیرنظامیان متوقف و زمینه دستیابی به صلح و ثبات در این منطقه فراهم شود.

وزارت امور خارجه قزاقستان خاطرنشان کرد: ما بر موضع ثابت آستانه مبنی بر اینکه تنها راه‌حل این جنگ طولانی، تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس و بر اساس طرح مرسوم به «راه‌حل دودولتی» است، تاکید می‌کنیم.

دولت آمریکا روز گذشته اعلام کرد که از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده است تا قطعنامه‌ای را تصویب کند که از پیشنهاد جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه بین رژیم اسرائیل و مقاومت فلسطین حمایت کند.

آمریکا متن پیش‌نویس یک صفحه‌ای قطعنامه پیشنهادی خود در این باره را به شورای امنیت متشکل از ۱۵ عضو دائم و غیردائم ارائه کرده است. این قطعنامه برای تصویب دست‌کم به ۹ رای موافق و بدون وتوی آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین یا روسیه که پنج عضو دایم این شورا هستند، نیاز دارد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اظهار داشت: «امروز (دوشنبه به وقت محلی)، ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه جدید پیشنهادی خود را منتشر کرد که از طرح کنونی (بایدن) مبنی بر پایان دادن به جنگ در نوار غزه از طریق آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها (اسیران)، حمایت می‌کند».

وی افزود: «بسیاری از رهبران و دولت‌ها از جمله در منطقه، این طرح را تایید کرده‌اند و ما از شورای امنیت می‌خواهیم که به درخواست‌ برای اجرای این توافق به آنها بپیوندد».

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا از جنبش حماس می‌خواهد که طرح توافق (مطرح شده از جانب بایدن) را بپذیرد و «به طور کامل و بدون تاخیر و بدون قید و شرط، شرایط آن را اجرا کند». این پیش‌نویس همچنین بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط توافق پس از دستیابی به آن با هدف پایان دائمی خصومت‌ها تاکید می‌کند.

این پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا یک هفته پس از آن مطرح شد که الجزایر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت ارائه کرد که در آن خواستار آتش‌بس در نوار غزه و آزادی همه اسرا شده بود و به رژیم اسرائیل دستور می‌داد که به سرعت تهاجم خود به شهر رفح در جنوب نوار غزه را متوقف کند.

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه (۱۱ خرداد) گفت که رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

بر اساس این طرح مورد ادعای بایدن، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این‌ حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مرحله اول این طرح سه مرحله‌ای رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند تحویل جنبش حماس شده است، شامل آتش‌بس کامل، خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در نوار غزه، آزادی برخی از اسیران و تحویل اجساد برخی از اسیران، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل خود در نوار غزه و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود.

همچنین مرحله دوم این طرح نیز شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی اسیران باقی‌مانده و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه است.

این طرح در مرحله سوم نیز شامل طرح عمده برای بازسازی نوار غزه و تحویل اجساد اسیران به خانواده‌هایشان است.

نظر شما