شناسهٔ خبر: 67021544 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قزوین در مسیر هوشمندسازی ۸۰ درصد پیشرفت دارد

قزوین - ایرنا - معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین گفت:‌ قزوین ظرفیت بسیار مناسبی در ایجاد شهرسازی هوشمند دارد و تقریبا ۸۰ درصد هوشمندسازی را اجرایی کرده است.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد علمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روند رو به رشد جمعیت شهری و گسترش شهرنشینی، شهرها را با چالش جدی روبرو کرده که حل آن‌ها با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به هوشمندسازی شهر نیاز داریم، ادامه داد: شهر هوشمند امکانی را فراهم می‌کند تا عملکرد و کیفیت زندگی در شهر با ارایه خدمات به شهروندان از روش فناوری‌های نوین بهبود یابد.

علمی ادامه داد: امروزه فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا به کمک شهرها می‌آیند تا روند زندگی را برای ساکنین بهبود بخشند و شهر را با کمترین چالش همراه سازند.

این مسوول تصریح کرد: مردم برای زندگی در شهر هوشمند از تلفن، اتومبیل و خانه‌های هوشمند استفاده می‌کنند و مدیران شهری برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد شهر از فناوری اطلاعات و اینترنت کمک می‌گیرند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین در خصوص خدمات هوشمندسازی توضیح داد: سیستم یکپارچه شهرسازی از سال ۸۷ راه اندازی شد، اما طی این سال‌ها در حال ارتقا و ارایه خدمات سیستمی با حضور شهروندان بود و از سال گذشته به دنبال ارایه خدمات غیرحضوری رفتیم.

وی با بیان اینکه اعلام ضوابط یکی از موضوعات مهم در نظام هوشمندسازی است، بیان کرد: مالک بدون حضور در شهرداری از آخرین وضعیت ملک خود اطلاع پیدا خواهد کرد که شامل کاربری پلاک، ضوابط ساخت و ساز، میزان بدهی عوارض نوسازی و پسماند، امکان درخواست نقل و انتقال، اخذ استعلام بانک، ارتباط با دستگاه های متولی و صدور پروانه ساختمانی است.

به گفته علمی، مالک می تواند درخواست خود را مرحله به مرحله از طریق پیامک و ارسال لینک پیگیر باشد که در ارتقای این سیستم به سمت حذف فیزیکی پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده پنج هستیم.

این مسوول یادآور شد: هم اکنون مرحله امکان درخواست نقل و انتقال و اخذ استعلامات نهایی شده و شهروندان می توانند بدون حضور در شهرداری از طریق پورتال انجام دهند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: صدور پروانه ساختمانی و ارتباط با دستگاه‌های متولی در هوشمندسازی نیز به زودی وارد مرحله بهره برداری خواهد شد.

نظر شما