شناسهٔ خبر: 67021104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

من اسحاق هستم ، نه دولت سوم!

معاون اول دولت روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه «رقیب شما در این انتخابات کیست»، گفت که «همه باید تلاش کنیم که در این انتخابات، مردم ایران پیروز شوند، شرایط کشور ویژه است.»

صاحب‌خبر -

من اسحاق هستم ، نه دولت سوم!

 یک اصلاح‌طلب ثبت نام کرد که به نظر می‌رسد در نهایت اجماع اصلاح طلبان در حمایت از او خواهد بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی و وزیر صنایع و معادن دولت خاتمی واستاندار دولت مرحوم آیت الله هاشمی! بی تردید او شاخص ترین اصلاح طلبی است که برای ورود به پاستور ثبت نام کرده و عزم جدی برای رقابت دارد. البته مشخص است که برخی تمایل به این حضور ندارند چنانکه طبق قانون نامزدهای انتخاباتی پنج دقیقه فرصت نطق در حضور اهالی رسانه را خواهند داشت و بعد از اتمام مهلت داده شده، میکروفن آنان قطع خواهد شد. گفتنی است هنگام سخنرانی جهانگیری فرزند او و مشاورش ایستاده بودند و بعد از پایان ۵ دقیقه عوامل وزارت کشور میکروفن را قطع کرده و برخلاف رویه ۳ بار به او اخطار دادند و اجازه ندادند صحبت‌های او شنیده شود. این در حالی است که پیش از وقتی زمان سخنرانی داوطلبی به پایان می‌رسید فقط میکروفن را قطع کرده و در صورت ادامه سخنرانی تنها یک بار به داوطلب تذکر پایان وقت را می‌دادند.

 * شرایط کشور ویژه است

 معاون اول دولت روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه «رقیب شما در این انتخابات کیست»، گفت که «همه باید تلاش کنیم که در این انتخابات، مردم ایران پیروز شوند، شرایط کشور ویژه است.» جهانگیری در پاسخ به سوالی درباره حمایت خاتمی از او گفت: از آقای خاتمی باید بپرسید. وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت سوم روحانی است یا خیر، گفت: من اسحاق جهانگیری هستم! جهانگیری پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: به روح بلند بنیا‌گذار جمهوری اسلامی درود می‌فرستم و یاد همه شهیدان عزیز را گرامی می دارم. وی ادامه داد: مردم ایران همواره در پی آزادی، استقلال، عدالت و پیشرفت بوده‌اند و در تمام این سال‌ها تلاش شده است تا این اهداف محقق شود. علیرغم همه این تلاش‌ها و دستاوردهایِ حاصله، امروز، نتیجه رضایت بخش نیست و روشن است که کشور در شرایط پیچیده و مردم در وضعیت سختی قرار دارند.سخنان اسحاق جهانگیری به این شرح است:

* حال ایران خوب نیست. همه دستاوردهای متنوعی که کسب کرده ایم نتوانسته است احساس بالندگی، رشد و توسعه، را ایجاد کند.

* تا نتوانیم از این واقعیت تلخ پرده‌برداری کنیم و درک درستی از چرایی مسائل پیدا کنیم، درب بر همان پاشنه می‌چرخد.

* پایداری مسایلی چون افزایش فزاینده تورم، رشد فقر و حاشیه‌نشینی، کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم ، ناترازی های نگران کننده در همه بخش ها از جمله انرژی، بودجه و نظام بانکی؛ احساس بی عدالتی ، تبعیض و فساد؛ کاهش سرمایه اجتماعی و مشارکت جامعه دانشگاهی و نخبگان و افزایش پدیده مهاجرت؛ رویکردهای تنگ‌نظرانه و تبعیض‌آمیزِ جناحی و .‌...

*من با آگاهی به همه این مسائل پیچیده و سخت و با امید به برداشتن قدم هایی در جهت اصلاح رویکردها و رویه های غلط، و خلق ظرفیت های تازه وارد عرصه انتخابات شدم.

* اولویت‌های اصلی ما، معیشت مردم، توسعه همه‌جانبه، برطرف کردن ناترازی‌ها، گسترش اشتغال، ایجاد توازن منطقه‌ای، تأمین سلامت، آموزش و امنیت مردم و حفظ محیط زیست خواهد بود.

* من آمده‌ام تا نظام مدیریتی کشور را به جای تکیه بر تبلیغات و صنعت دستاوردسازی به ضرورتِ مهم دردها و دغدغه‌های واقعی مردم، از قبیل کوچک شدنِ سفره و رنجِ بیماری، و بیکاری و بی آیندگی و مداخله گری در زندگی آنها، به تلاش برای کاهش و حل آنها سوق بدهم.

* من باور دارم و می توانم با همه کسانی که در اندیشه ایران‌اند و حتی با من متفاوت می‌اندیشند کار کنم.

* می‌آیم تا رای کسانی را جلب کنم که از شعار و منازعه خسته و دنبال گشایش عملی‌اند. می‌آیم تا از ایرانیانی رای بگیرم که خواهان زندگی بهتر هستند. می‌آیم تا رای ایرانیانی را طلب کنم که رفع تحریم‌ها، مدیران تواناتر، توسعه فراگیر و پایدار، اقتصاد شکوفا و نابرابریِ کمتر می‌خواهند و می‌دانند که لازمه همه این‌ها، اجماع‌سازی در همه سطوح است. برای پیشگیری از تشدید مسائل و بحران‌ها می‌آیم. برای گشایش گری عملی آمده‌ام. آمدن من ولی کافی نیست. حضور شما هم تعیین کننده است.برای ایران‌مان. برای فرزندانمان. یا علی مدد  

*توئیت پرسر وصدای جهانگیری

اسحاق جهانگیری با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس درباره حضور در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «آمده‌ام: - با درک عمیق از چالش‌های پیش روی ایرانِ امروز - با امید به اصلاح رویکردها و رویه‌های غلط - برای خلق ظرفیت‌های تازه - برای احیای سرمایه اجتماعی و پاسداشت کرامت زنان و جوانان من اصلاح‌طلبم و ملی می‌اندیشم.»

*یکبار رد و یکبار تایید شد

جهانگیری رسماً برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نامزد شد؛ و صلاحیت وی توسط شورای نگهبان تأیید شد و توسط وزارت کشور در شامگاه سی ویکمین فروردین ۱۳۹۶ اعلام گردید.بیشتر رسانه‌ها که پیشتر از ثبت‌نام گزینه‌ای پوششی برای حمایت از روحانی در انتخابات خبر می‌دادند، اسحاق جهانگیری را که در آخرین ساعت ثبت‌نام در انتخابات در وزارت کشور حضور به هم رساند، نامزد پوششی روحانی معرفی کردند. جهانگیری در روز ۲۵ اردیبهشت با ورود به ساختمان وزارت کشور، به صورت رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت کاندیداتوری کرد. وی بعد از ثبت نام در سخنرانی خود در وزارت کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر (منظورتان از مافیا در کلاب هاوس به آن اشاره داشتید، چه کسانی هستند) پاسخ داد: «مافیا کسی است که مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند.» سرانجام صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح گرایان می‌دانم.»

نظر شما