شناسهٔ خبر: 67020912 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

ویژگی لباس کار حرفه ای چیست؟ - مردم سالاری آنلاين

وقتی از ایمنی، سلامت و حتی هویت حرفه‌ای محیط کار صحبت می‌شود، اولین موضوعی ...

صاحب‌خبر -

وقتی از ایمنی، سلامت و حتی هویت حرفه‌ای محیط کار صحبت می‌شود، اولین موضوعی که در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد، تناسب لباس کار کارمندان و کارگران با موقعیت شغلی و حرفه‌ای مورد نظر است. این لباس‌ها علاوه‌ بر به ارمغان آوردن آراستگی ظاهری و رعایت استاندارادهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، باید به‌گونه‌ای طراحی ‌شوند که بتوانند به شکلی واضح و زیبا معرف هویت رسمی مجموعه تجاری و اداری مورد نظر باشند.

در ادامه این مطلب به ارائه مواردی می‌پردازیم که شما با مطالعه آن‌ها به راحتی می‌توانید برای تهیه لباس کار مورد نیاز خود اقدام کنید؛ پس تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

لباس کار چیست؟

لباس کار پوششی واحد و یکپارچه در بین تمامی اعضاء نیروی کار واحد تجاری و صنعتی است. این لباس معمولا متناسب با نوع حرفه و استانداردهای خاص آن‌ طراحی می‌شود. درواقع استفاده از لباس کار برای مشاغل نه تنها جنبه ایمنی دارد، بلکه از دیدگاه کارفرما پوشیدن لباس کار یکپارچه، گامی موثر در جهت برندسازی و معرفی محیط حرفه‌ای تجارت او نیز به‌شمار می‌آید.

به‌طور معمول طراحی این لباس‌ها به‌گونه‌ای است که لگو و نام محل کار به شکلی زیبا بر روی آن حک می‌شوند تا بتوانند هویت سازمانی و تجاری محل کار مورد نظر را به درستی نشان دهند که این عمل حاکی از جدیت شرکت یا سازمان مورد نظر نسبت به اخلاق تجاری خود است.

از دیگر مزایای پوشیدن لباس کار، حفظ ایمنی و سلامتی کارمندان و کارگران شاغل در محل خدمت است. از این‌رو در دوخت لباس‌ها، جنس پارچه‌ها متناسب با شرایط فیزیکی و شیمیایی محل کار کارمندان و کارگران در نظر گرفته می‌شود.

انواع لباس کار

همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، معمولا لباس‌های کار متناسب با نوع فعالیت و محیط آن به اشکال متفاوتی طراحی می‌شوند و در اختیار کارمندان و کارگران واحد تجاری مورد نظر قرار می‌گیرند. لباس کار نه تنها شامل پیش‌بند و شلوار است، بلکه دستکش، کلاه ایمنی و کفش نیز در زمره این لباس‌ها قرار می‌گیرند. در ادامه اطلاعات بیشتری را درباره انواع لباس‌های کار در اختیار شما قرار می‌دهیم:

لباس‌های دید در شب

این لباس‌ها معمولا برای استفاده مشاغلی هستند که محل یا زمان فعالیت کارمندان و کارگران دارای نور کافی نباشد. برای مثال این لباس کارها از سوی پلیس‌هایراهنمایی و رانندگی یا کارگران معادن به‌کار می‌روند.

لباس ضد حریق

استفاده از لباس کار ضدحریق یکی از موارد بسیار مهم و حیاتی است که نیروهای فعال در مشاغل پرخطر و سخت باید آن را مدنظر قرار دهند. این لباس‌ها که معمولا از جنس PVC هستند، برای مشاغل پرخطری مانند آتش‌نشان‌ها و شغل‌هایی که در طول کار با مواد قابل اشتعال سروکار دارند، جهت حفظ سلامت و ایمنی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کت و شلوار

یکی از لباس کارهایی که عموما در محیط‌های کاری رسمی و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، کت و شلوار است. این نوع لباس کار معمولا از جنس پارچه‌هایمختلف و مطابق با سلیقه کارفرما دوخته می‌شود.

یونیفرم

از دیگر انواع لباس کار، یونیفرم است که برخی از مشاغل با توجه به نوع فعالیت خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. مشاغلی مانند پزشکی، کارمندان بیمارستان، آشپزها و کارگران رستوران‌ها و... موظف هستند که این نوع لباس کار را بپوشند.

پارچه‌های مورد استفاده در لباس کار

اکنون که با انواع لباس کار و علت استفاده از آن‌ها آشنا شدید، بهتر است با مطالعه این بخش از مقاله به اطلاعات کامل‌تری درباره پارچه‌های مصرفی در تولید این لباس‌ها دست یابید.

جنس لباس کار

همان‌طور که قبلا در توضیحات ابتدایی این مطلب گفته شد، علاوه ‌بر اخلاق تجاری و برندسازی شغلی، بنا بر حساسیت برخی مشاغل و محیط‌های کاری، کارکنان برای حفظ ایمنی و سلامت خود موظف به پوشیدن لباس کار مخصوص هستند.

پارچه لباس‌های‌ کار از جنس الیاف شیمیایی و صنعتی، الیاف طبیعی یا درصدی از الیاف طبیعی و شیمیایی است. از آنجایی که این لباس‌ها معمولا به‌صورت پوشش یکپارچه، تمامی نواحی بدن را می‌پوشانند، بنابراین باید دارای تبادل حرارتی خوبی باشند. به همین علت الیاف طبیعی همچون پنبه، کتان و پشم از جمله گزینه‌هایمناسب‌ برای تهیه لباس کار با این ویژگی هستند.

اما اگر در زمان تهیه لباس کار مواردی مانند استحکام، دوام بالا و جذب رطوبت مطرح باشد، استفاده از پارچه‌هایی با الیاف پلی‌آمید نایلونی مناسب است. البته باید خاطر نشان کرد که این لباس‌ها برای مشاغلی که در معرض خطر حریق قرار دارند، مناسب نیستند. از جمله الیاف دیگری که برای تهیه لباس کار استفاده می‌شوند، پلی‌استرها هستند. این الیاف پس از ترکیب با الیاف طبیعی مانند پنبه، به پارچه‌هایی سبک، نرم و با خواص جذب رطوبت بالا تبدیل می‌شوند.

استحکام و قدرت کشسانی لباس کار

یکی دیگر از مواردی که هنگام تهیه لباس کار باید در نظر گرفته شود، قدرت کشسانی و استحکام پارچه‌ای است که در دوخت آن‌ها به‌کار می‌رود؛ زیرا پارچه‌هایی که دارای این برتری‌ها هستند، علاوه ‌بر استفاده راحت،‌ با ماندگاری بالای خود به صرفه‌جویی در هزینه‌های کارفرما کمک به‌سزایی می‌کنند.

کیفیت و ثبات رنگ پارچه لباس کار

کیفیت و ثبات رنگ پارچه لباس کار یکی از نکات کلیدی است که در زمان تهیه لباس کار باید به آن توجه کرد؛ زیرا ممکن است به دلایل مختلفی لباس‌ها به شست‌وشویمداوم نیاز داشته باشند که این عمل در پارچه‌های نامناسب سبب افت کیفیت و کاهش ثبات رنگ آن‌ها می‌شود. بنابراین در دوخت لباس کار باید پارچه‌هایی به‌کارروند که در برابر شست‌وشو دارای کیفیت و ثبات رنگ بالایی هستند.

ویژگی‌های لباس کار

اکنون با توجه به تمامی موارد گفته‌شده در این مقاله ممکن است این پرسش برای شما مطرح شده باشد که لباس کار مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. برای پاسخ به این پرسش در پایان این مطلب برخی از ویژگی‌های مهم لباس کار را به‌طوراجمالی ذکر می‌کنیم:

• لباس کار شما باید متناسب با سایز بدن خودتان باشد؛ به‌گونه‌ای که در هنگام استفاده از آن راحتی و انعطاف‌پذیری مناسب را برای شما داشته باشد.
• در صورت لزوم اگر مجبور هستید در هنگام کار کردن آستین لباس خود را به‌طور مکرر تا بزنید، بهتر است از لباس‌ کار آستین کوتاه استفاده کنید.
• از آویزان کردن وسایلی مانند ساعت، زنجیر و کلید از لباس کار خود بپرهیزید.
• در هنگام استفاده از ماشین‌آلات، از پوشیدن لباس کارهایی که دارای پارگی و جای باز هستند، خودداری کنید.
• در محیط‌های بارانی و سرد، لباس‌های ضدآب و ضدباد بپوشید.
• درصورتی‌که باید لباس‌ کار یکسره استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که تمامی دکمه‌های آن بسته باشد.
• اگر محل کار شما در معرض گردوغبار یا مواد قابل اشتعال یا هرگونه مواد سمی است، نباید از لباس‌های دارای جیب یا لبه‌دار استفاده شود.

لباس کار و استانداردهای جهانی آن

اکنون که به‌طور کلی با لباس کار و ویژگی‌های مهم و حیاتی که در زمان تهیه آن باید مورد توجه قرر گیرند، آشنا شدید، بهتر است به‌عنوان نکته پایانی این مطلب را نیز بدانید که برای تهیه لباس کار مناسب از سایت فرم پوش باید لباس کاری را انتخاب کنید که متناسب با نوع فعالیت شما و مطابق با استانداردهای جهانی باشد. این استانداردها شامل مواردی مانند دوام بالا در برابر سایش و داشتن قابلیت‌هاییمانند محافظت در برابر مواد شیمیایی، ضدحریق، ضدآب و ضدبرق و استاتیکبودن هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما