شناسهٔ خبر: 67020441 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

در گفت‌وگو با فعال سیاسی بحرین مطرح شد؛

چرا آل خلیفه به دنبال عادی سازی روابط با ایران است؟

حوزه/ دکتر راشد الراشد فعال سیاسی بحرین گفت: تداوم بحران سیاسی که بیش از ۱۳ سال در بحرین ادامه دارد، واضح است که رژیم به این باور رسیده است که بدون جمهوی اسلامی نمی‌تواند بر این بحران فائق آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر اظهارات پادشاه بحرین در دیدار با رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهوری خلق چین در خصوص عادی سازی روابط این رژیم با ایران مطرح شده است. این در حالی است که ملت بحرین در طول ۱۳ سال انقلاب مردمی خود همچنان به حقوق شهروندی خود نرسیده اند و خواهان دموکراسی و عدالت هستند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر راشد الراشد فعال سیاسی بحرینی به گفت و گو پرداخته است .

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: نظر شما در خصوص دیدارهای اخیر پادشاه بحرین با رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهوری خلق چین در خصوص اصلاح روابط سیاسی با ایران چیست؟

به نظر من این دیدارهای مکرر به طور قطع نشان دهنده میزان فشار و بن بست سیاسی است که رژیم آل خلیفه به ویژه در بحرین با آن مواجه شده است. همانطور که می دانیم رژیم بحرین همان رژیمی است که روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد و تنها به این اقدام هم اکتفا نکرد ،بلکه یک کمپین خشونت آمیز علیه جمهوری اسلامی را هدایت کرد و حتی به رسانه‌ها و نخبگان خود چراغ سبز نشان داد تا تمام اتفاقاتی را که در بحرین رخ می دهد ایران را متهم کنند و پا را فراتر از مرزهای دیپلماسی بین کشورها گذاشت.

رژیم آل خلیفه به کل نظام جمهوری اسلامی از جمله نمادها و رهبران آن توهین کرد و ایران را مسئول شکست و ناکامی های رژیم خود در عرصه داخلی دانست تا خودش را از سرکوب وحشیانه و بی رحمانه ملت بحرین توجیه کند.

رژیم بحرین به دنبال خروج از بن بست سیاسی از طریق برقراری رابطه با ایران است

همه ما می‌دانیم که رژیم بحرین در چه شرایطی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و فضا را علیه جمهوری اسلامی متشنج کرد و این تنها مربوط به شکستش در برخورد با ملت اصیل بحرین نبود، بلکه مربوط به شکست همه پروژه های انجام شده توسط رژیم آل خلیفه در گذشته است.

این امر نیاز مبرم رژیم را برای خروج از بن بست سیاسی و راهبردی که با آن درگیر شده بود، را از طریق آرام کردن اوضاع و تخلیه تنش سیاسی داخلی و فشار سیاسی بزرگ ناشی از شکست پروژه‌های غرب در منطقه طی دو دهه گذشته را آشکار می کند.

چرا آل خلیفه به دنبال عادی سازی روابط با ایران است؟

حوزه: به نظر شما رژیم آل خلیفه به جای واسطه گری چین و روسیه چرا به سراغ کشورهای عربی و همسایه خود نرفته است؟

دلایل واقعی برای التماس و در خواست بهبود روابط با ایران از طریق روسیه و چین موجب سوال و تعجب برای ما شده که چرا رژیم آل خلیفه به جای روسیه و چین برای احیای عادی سازی روابط با ایران به سمت شورای همکاری خلیج فارس یا مثلا به سمت عمان و کویت و قطر نرفته است و این نکته‌ای بسیار قابل تامل است و سوال های بسیاری را درخصوص بن بستی که رژیم آل خلیفه در روابط منطقه‌ای و روابطش با جمهوری اسلامی با آن روبرو شده را مطرح می کند.

تداوم بحران سیاسی که بیش از ۱۳ سال در بحرین ادامه دارد، واضح است که رژیم به این باور رسیده است که بدون جمهوی اسلامی نمی تواند بر این بحران فائق آید، بحرانی که اکنون در منطقه وجود دارد حداقل می‌توان گفت که این یک بن بست سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

حوزه : به نظر شما رژیم آل خلیفه چگونه می تواند اتهامات و خطاهایی را که نسبت به ایران مرتکب شده را جبران نماید؟

هنگامی که رژیم حاکم بحرین به ایران حمله سیاسی نمود و ایران را در تمام رویارویی ها و بحران های منطقه ای که در دهه های گذشته رخ داده بود متهم کرد ، خود را در مقابل جمهوری اسلامی قرار داد. این رژیم ارزیابی خوبی را در مورد تأثیرات و نتایج این اقداماتش انجام نداد، شاید به دلیل اعتماد بیش از حدش به ادعاهای کسانی که او را درگیر این ماجراها کرده بودند و عدم درک پیامدهایی که در صورت شکست همه توطئه ها و قمارهای قبلی بزرگتر از توانایی ها و امکاناتش ممکن بود رخ دهد. از این رو امروز هیچ راه گریز و نجاتی یا کاهش عواقب ماجرا جویی های گذشته اش برای این رژیم وجود ندارد.

موانع راهبردی اساسی بر سر راه رژیم بحرین برای عادی سازی روابطش با جمهوری اسلامی وجود دارد که مهمترین آنها این است که رژیم با یک بحران مردمی، بحران مشروعیت و بحران مطالبات گسترده مردمی رو برو است. و اینکه جمهوری اسلامی به حرکت مطالبات عادلانه و مشروع مردمی در بحرین احترام می گذارد.

در واقع آزمون واقعی در احیای این رابطه، علاوه بر گروهی از عوامل عینی دیگر، در آنچه رژیم حاکم بر بحرین می تواند برای ترمیم روابط با جمهوری اسلامی ارائه دهد، نهفته است. جمهوری اسلامی بخشی از بحران را که به واکنش رژیم مرتبط است، مطالبات گسترده مردمی می‌داند و ایران از رژیم انتظار دارد که برای اصلاح این عدم تعادل گام‌های جدی بردارد تا روابط دوباره خراب نشود این دومین مانع راهبردی بر سر راه رژیم برای احیای رابطه خود با جمهوری اسلامی است.

چرا آل خلیفه به دنبال عادی سازی روابط با ایران است؟

حوزه: یکی از خیانت های رژیم آل خلیفه به امت اسلام و نه تنها ایران و بحرین برقراری عادی سازی با رژیم صهیونیستی است چطور رژیم آل خلیفه می تواند همزمان با عادی سازی روابطش با اسرائیل با ایران نیز رابطه برقرار کند؟

خطرناک ترین عامل، مسئله عادی سازی رژیم بحرین با رژیم صهیونیستی و تابعیت بخشی از صهیونیست‌ها در بحرین است که از جنبه های استراتژیک تلقی می شود، مانند ارائه تسهیلات تردد و حمل و نقل برای گروه های صهیونیستی در منطقه که امنیت ملی ایران را مستقیما تهدید می‌کند. این موضوع را جمهوری اسلامی به هیچ وجه نمی‌تواند نادیده بگیرد.

لازم به ذکر است که رژیم حاکم بر بحرین بسیار فراتر از ظرفیت ها و توانایی های فنی و استراتژیک خود در قبال ایران عمل کرده است. شاید ذکر این نکته مفید باشد که تکرار تلاش پادشاه بحرین نتیجه طبیعی شرایط سخت برای رژیم ضعیفش است و آنچه مهم این است که هر یک از طرفین اندازه و ارزش خود را در این معادلات بداند و بر اساس محاسبات دقیق خود اقدام و ارزیابی کند.

حوزه: در کل آیا شما به عنوان یک فعال سیاسی بحرین به اظهارات پادشاه بحرین در خصوص عادی سازی روابط با ایران خوشبین هستید؟

من به این اظهارات خوشبین نیستم، بلکه ما و حتی ایران منتظر هستیم که رژیم آل خلیفه گام‌های اجرایی و عملی را برای اصلاح اوضاع سیاسی خود در داخل انجام دهد و سپس برای اصلاح روابط خود با کشورهای منطقه و همسایه و به ویژه با جمهوری اسلامی ایران پیشقدم شود.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

نظر شما