شناسهٔ خبر: 67020415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

نقدی بر توسعه فرودگاه رامسر

صاحب‌خبر -

توسعه فرودگاه رامسر به توسعه گردشگری کمک می کند، اما ملاحظات زیست محیطی را نیز باید در نظر داشت. الگویی مشابه رامسر در جمهوری آذربایجان اجرا شده است.

نقدی بر توسعه فرودگاه رامسر
تین نیوز

توسعه فرودگاه رامسر به توسعه گردشگری کمک می کند، اما ملاحظات زیست محیطی را نیز باید در نظر داشت. الگویی مشابه رامسر در جمهوری آذربایجان اجرا شده است.

به گزارش تین نیوز، طرح توسعه فرودگاه رامسر که در یکی دو سال اخیر آغاز شده آماده بهره برداری است و می توان انتظار داشت که پروازهای بین المللی این فرودگاه نیز به زودی برقرار گردد. این فرودگاه که در زمان پهلوی دوم به عنوان فرودگاهی تشریفاتی و برای سفرهای تفریحی در نظر گرفته شده بود، بعد از انقلاب برای پروازهای مسافری و به عنوان فرودگاهی عمومی به فعالیت خود ادامه داد. از اواخر دهه هشتاد توسعه فرودگاه رامسر کلید خورد اما پس از وقفه ای طولانی نهایتا طرح توسعه آن در زمان دولت فعلی به اجرا در آمد. طرح توسعه ای که برای عده ای خوشایند و برای دغدغه مندان محیط زیست نامطلوب است. به هر ترتیب وجود زیرساخت های حمل و نقلی مدرن برای توسعه صنعت گردشگری در آن منطقه نیاز است، اما در باب توسعه فیزیکی فرودگاه رامسر می بایست ملاحظات محیط زیستی نیز در نظر گرفته شود.  

توسعه فرودگاه رامسر، مزایا و معایب آن

عملیات طرح توسعه فرودگاه رامسر در زمان دولت دوم محمود احمدی نژاد آغاز شد که در ابتدا باند جدید فرودگاه با روکش بتنی و برای پذیرش هواپیماها تا رده ایرباس Airbus 320 و بوئینگ Boeing 737 احداث گردید. با توجه به موانع فرود هواپیما در اماکن اطراف فرودگاه، تا سالها باند جدید بلا استفاده ماند، اما در همین مدت طرح توسعه ایستگاه هوایی رامسر وارد فاز دوم شد که شامل توسعه اپرون با ظرفیت پارکینگ ۳ هواپیمای بدنه متوسط و همچنین ساخت ترمینال جدید در جوار ترمینال قدیم است. با وجود پیشرفت در طرح توسعه فرودگاه رامسر این انتقاد وجود دارد که پرواز قریب الوقوع هواپیمای جت بر فراز جنگل های سر سبز رامسر و ساحل زیبای خزر می تواند محیط زیست جذاب آن خطه از کشورمان را دچار خدشه کند، به نحوی که علاوه بر آلودگی محیط زیستی ناشی از ذرات آلاینده جت ها، آلودگی صوتی نیز مزید بر علت خواهد شد تا آرامش خاص و دوست داشتنی رامسر و تنکابن را بر هم زند. سوال اینجاست که آیا ممکن نیست که به شکل ترکیبی از ظرفیت فرودگاه امام و فرودگاه رامسر برای جذب گردشگر خارجی بهره برد؟ به عبارتی الگوی شهر توریستی قبله در جمهوری آذربایجان را در غرب مازندران به اجرا در بیاوریم. منکر نیستیم که فرودگاه رامسر نیاز به نوسازی و توسعه دارد، اما توسعه غیر منطقی این فرودگاه قطعا آسیب های زیست محیطی را در پی خواهد داشت. 

الگوی رامسر در همسایگی ایران 

مناطق زیادی در دنیا هستند که به سبب جاذبه های گردشگری زیر ساخت های حمل و نقلی از جمله فرودگاه در جوار آنها یا به نوعی در فاصله منطقی از اسکان گردشگران و مردم بومی احداث شده اند. یکی از بهترین مثال ها شهر قبله (فاصله 190 کیلومتری باکو) در جمهوری آذربایجان است. این کشور جمهوری در سال‌ های اخیر با تقویت زیرساخت های گردشگری خود جمعیت قابل توجهی از اعراب حاشیه نشین خلیج فارس گرفته تا مصر و فلسطین را به عنوان توریست جذب کشور خود کرده است. نکته جالب آن است که عمده این گردشگران عرب زبان، قبله را به عنوان یکی از مقاصد توریستی خود انتخاب می کنند.  در واقع، قبله رونق گردشگری خود را مدیون حضور هزاران گردشگر عرب است، تا جاییکه شهروندان جمهوری آذربایجان به آنجا لقب عربستان داده اند. علی رغم وجود فرودگاه در 20 کیلومتری جنوب قبله، عمده توریست هایی که به قبله سفر می کنند از طریق فرودگاه بین المللی حیدر علی اف باکو وارد جمهوری آذربایجان شده و از طریق اتوبوس و با لذت بردن از مناظر طبیعی بین راه وارد قبله می شوند. در حال حاضر، فرودگاه قبله عمدتا پروازهای داخلی به باکو را پوشش می دهد و علاوه بر آن پروزهای منطقه ای به روسیه و امارات نیز از این فرودگاه برقرار می شود. اما به طور کلی ورود گردشگران به این منطقه از کار ترکیبی دو فرودگاه باکو و قبله انجام می پذیرد. با ذکر این مثال می توان گفت که الگوی قبله را می توان در رامسر نیز به اجرا درآورد، یعنی همکاری فرودگاه امام و حتی رشت با فرودگاه رامسر برای توسعه و رونق گردشگری در غرب مازندران. 

پروازهای بین المللی در رامسر

در سال‌های گذشته صحبت های زیادی در ارتباط با حضور ایرلاین های خارجی و برقراری پروازهای بین المللی به رامسر شده بود، تا جاییکه برخی از پرواز ایرلاین های مدرن عربی به شمال کشور سخن به میان آورده بودند. حالا صحبت ها حاکی از آن است که به زودی نخستین خط بین المللی از رامسر برقرار خواهد شد، هر چند که همچنان در مورد مقصد مورد نظر اطلاعات دقیقی درز نکرده است. می توان انتظار داشت که در صورت برقراری خط پروازی بین المللی، اقتصاد گردشگری رامسر و شهرهای اطراف نیز رونق پیدا کند.

اتصال رامسر به عسلویه

اخیرا هواپیمایی پارس ایر خط پروازی بین رامسر و عسلویه را برقرار کرده است، پروازی که شمال کشور به خلیج فارس متصل می کند. از طرف دیگر استاندار مازندران در بازدید خود از فرودگاه رامسر ضمن اشاره به زمان افتتاح ترمینال جدید این فرودگاه در اواخر خرداد ماه، این ترمینال جدید را مخصوص پروازهای خارجی معرفی کرد. همچنین استاندار مازندران اذعان داشته است که تلاش های موثری در جهت رفع موانع پروازی فرودگاه رامسر صورت گرفته است. همچنین مهر گزارش داد که احمد وحیدی وزیر کشور در تاریخ 28 اردیبهشت سال جاری از تبدیل شدن فرودگاه رامسر به مرز هوایی خبر داد، اتفاقی که زمینه را برای پروازهای بین المللی از این فرودگاه فراهم خواهد ساخت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما