شناسهٔ خبر: 67020305 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح ناتو برای ایجاد مسیرهای زمینی با هدف انتقال نیروهای آمریکایی به اروپا

تهران-ایرنا- روزنامه تلگراف نوشت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از طریق کریدورهای زمینی به دنبال انتقال سریع نیروهای آمریکایی به خط مقدم جنگ در صورت رویارویی احتمالی اروپا با روسیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه افزود: کریدورهای زمینی جدیدی برای انتقال سریع نیروها از طریق اروپای مرکزی و با دور زدن موانع محلی در حال احداث هستند.

مقامات به تلگراف گفتند که این طرح همچنین شامل تدابیر احتیاطی در صورت بمباران روسیه است که به نیروها اجازه می دهد به سرعت از طریق این کریدورهایی در ایتالیا، یونان و ترکیه و یا از طریق مسیرهایی در منطقه اسکاندیناوی خود را به مرز شمالی روسیه برسانند.

این طرح به سربازان آمریکایی اجازه می دهد در یکی از ۵ بندر سراسر اروپا فرود آیند. یکی از این بنادر امکان دسترسی مرز غربی اوکراین و چهار بندر دیگر امکان دسترسی به مرز روسیه را از طریق فنلاند ایجاد می کند.

ناتو تاکنون طرح هایی را برای استقرار نیروهای آمریکایی در هلند قبل از انتقال آنها به لهستان از طریق قطار درصورت بروز جنگ در نظر داشته است.

یک ژنرال ارشد نروژی به تازگی هشدار داد که اروپا برای آمادگی در مقابل حملات قابل توجه روسیه به این ائتلاف، فقط دو تا سه سال فرصت دارد. گفته می‌شود ناتو اکنون اقدامات احتمالی را برای مقابله با این حمله ادعایی بررسی می کند.

هدف از این طرح ها این است که اطمینان حاصل شود نیروهای ناتو می توانند بدون تأخیر ناشی از مقررات محلی و ایست های بازرسی از طریق اروپا منتقل شوند- زیرا دولت فرانسه در جابجایی تانک ها از مرزها در مسیر رومانی با مشکل مواجه شده است.

طبق این طرح یونان و ترکیه نیز که هر دو عضو ناتو هستند، همچنین می توانند مسیرهایی را از طریق رومانی و سواحل جنوبی اوکراین فراهم کنند.

تنش ها در هفته‌های اخیر افزایش یافته است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه علنا احتمال بروز «جنگ جهانی سوم» را به‌عنوان «عواقب مرگبار» تصمیم متحدان غربی اوکراین برای اجازه به این کشور جهت استفاده از سلاح های خود در خاک روسیه مطرح کرده است.

چالش اوکراین در مقابله با روسیه، رهبران اروپایی را به اتخاذ موضع سخت تری در قبال مسکو سوق داده است. برخی اکنون به اعزام نیرو به شرق و سرمایه گذاری های بی سابقه دفاعی را مطرح می کنند.

رهبران ناتو سال گذشته موافقت کردند که ۳۰۰ هزار سرباز را آماده کنند تا در صورت حمله احتمالی به یکی از کشورهای عضو ناتو در وضعیت آمادگی بالا برای دفاع از آن نگهداری شوند.

ناتو دسامبر (آذر) گذشته آمادگی خود را برای جنگ احتمالی در اروپا با انجام رزمایش های مشترک با انگلیس و متحدانش در منطقه بالتیک محک زد.

نظر شما