شناسهٔ خبر: 67020006 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

عادات سالم قلب روند پیری بیولوژیکی را کُند می‌کند

خبرگزاری مهر

بر اساس تحقیق جدید، اتخاذ رفتار‌های سالم برای قلب ممکن است روند پیری سلول‌ها را معکوس کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش مدیکال نیوز، در این مطالعه، محققان ۵۶۸۲ بزرگسال را که بیش از نیمی از آن‌ها زن با میانگین سنی ۵۶ سال بودند، برای شناسایی عوامل خطر بیماری قلبی، مورد بررسی قرار دادند.

دانشمندان از ترکیبی از مصاحبه‌ها، معاینات فیزیکی، تست‌های آزمایشگاهی و ارزیابی با استفاده از ابزار "۸ فاکتور ضروری سبک زندگی" انجمن قلب آمریکا استفاده کردند. این فاکتور‌ها شامل اطلاعاتی از رژیم غذایی، فعالیت بدنی، ساعات خواب در شب، وضعیت سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، سطح کلسترول و قند خون و فشار خون برای تعیین نمره‌ای است که نشان دهنده سلامت قلبی عروقی است.

دانشمندان همچنین سن بیولوژیکی را بر اساس متیلاسیون DNA تخمین زدند و تمایل ژنتیکی فرد را به سن بیولوژیکی تسریع شده ارزیابی کردند.

دکتر «یو مینگ نی»، متخصص قلب و لیپیدولوژیست در مؤسسه قلب و عروق کالیفرنیا، گفت: «بعضی از مردم بر این باورند که، چون یکی از اعضای خانواده، به عنوان مثال والدین، بیماری قلبی دارند، محکوم به این بیماری هستند. اما این مطالعه خلاف این را نشان داد. مراقبت از خود باری را که پیری بر بدن شما تحمیل می‌کند کُند می‌نماید. این مطالعه در واقع نشان داد افرادی با ریسک ژنتیکی بالاتری که "۸ فاکتور ضروری سبک زندگی" دنبال کردند، سلامت قلبی عروقی خود را بسیار بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی نداشتند، بهبود بخشیدند.»

متیلاسیون DNA بیان ژن را تنظیم می‌کند و یک نشانگر زیستی بالقوه برای تخمین پیری بیولوژیکی در نظر گرفته می‌شود که توسط ترکیب ژنتیکی، عوامل سبک زندگی و استرس تعیین می‌شود. تصور می‌شود پیری بیولوژیکی خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

محققان پی بردند هر ۱۳ امتیاز افزایش در ۸ فاکتور ضروری سبک زندگی، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی تازه شروع شده را تا ۳۵ درصد، بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۳۶ درصد، و مرگ به هر دلیلی را تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما