شناسهٔ خبر: 67019985 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

چند شاخصه و یک فصل مشترک از سازندگان فیلم‌های جدید اکران

رضا مقصودی و هادی مقدم‌دوست دو کارگردان فیلم‌های جدید اکران سینماها، چند شاخصه دارند که تماشاگران را به دیدن فیلم‌های آن‌ها کنجکاو می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در ادامه برنامه چینش اکران سینما‌ها در سال ۱۴۰۳ توسط شورای صنفی نمایش با محوریت توجه به تنوع مضمونی و ژانری، از فردا چهارشنبه ۱۶ خرداد دو فیلم «خجالت نکش۲» ساخته رضا مقصودی با سرگروهی پردیس آزادی (بعد از آسمان غرب) و «عطر آلود» ساخته هادی مقدم دوست با سرگروه هنر شهرآفتاب شیراز (بعد از تاوان) روی پرده سینما‌ها خواهد رفت.

فصل مشترک سازندگان دو فیلم جدید اکران این است که بیش‌تر به عنوان فیلمنامه‌نویس شناخته شده هستند. از مقصودی، همه فیلمنامه آثاری، چون «لیلی با من است»، «شیدا»، «مهر مادری» (همکاری‌هایش با کمال تبریزی) و چندین و چند اثر دیگر در سینما را به یاد دارند. مقدم‌دوست هم با سریال «وضعیت سفید» و فیلم‌های «بوتیک»، «بی‌پولی»، «آرایش غلیظ»، «شعله ور» (همکاری‌هایش با حمید نعمت‌الله) و چندین و چند اثر شاخص دیگر در تلویزیون و سینما کاملا برای مخاطبان شناخته شده است.

نکته جالب این که هر دو، در اولین ساخته سینمایی خود برنده جایزه بهترین فیلم نگاه نو از جشنواره فیلم فجر شده‌اند. مقدم‌دوست با آن که ده سال از مقصودی جوان‌تر است، زودتر از او پشت دوربین کارگردانی ایستاد، در سال ۹۱ این جایزه را برای «سر به مهر» به دست آورد و مقصودی، برای قسمت اول خجالت نکش (اولین فیلمش) در سال ۹۶ جایزه این بخش جشنواره را از آن خود کرد.

نکته دیگر درباره این دو فیلمنامه‌نویس/فیلمساز وجود دارد و آن این که مقصودی پیش‌تر برای کوچه و موزه (دیپلم افتخار) و برای لیلی با من است (سیمرغ بلورین) فیلمنامه را هم به دست آورده بود، اما مقدم‌دوست یک بار در بخش فیلم‌های اول و دوم برنده دیپلم افتخار فیلمنامه برای فیلم بی‌پولی شد و یک بار برای شعله‌ور، نامزد این جایزه.

رضا مقصودی با وجود این که فیلمسازی را درسال‌های اخیر جدی‌تر از پیش گرفته، اما تن به قواعد مرسوم بازار کمدی نداده. او تلاش دارد تا بر اساس شیوه‌های درست فیلمنامه‌نویسی و طراحی موقعیت‌های جذاب تماشاگر را با اثرش همراه سازد و همچنان امضایش در اثر تازه‌اش دیده می‌شود.

هادی مقدم‌دوست هم مثل مقصودی در حال و هوایی که به آن دلبستگی دارد کار می‌کند و در چهار فیلم و یک سریالی که ساخته، هیچگاه شاهد اثر بازاری و سطح پایین از او نبوده‌ایم.

اما دو اثری که از فردا شاهد آن در سینما‌ها خواهیم بود، چند نکته دیگر هم با خود دارند.

«عطرآلود» محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری است و «خجالت نکش۲» به تهیه کنندگی امیر پروین‌حسینی ساخته شده است.

نکته دیگر آن که فیلمنامه «خجالت نکش۲» را رضا مقصودی به همراه افرا جورابلو نوشته و فیلمنامه «عطر آلود» را حسین حسینی؛ که این نخستین باری است که مقدم‌دوست فیلمش را بر اساس فیلمنامه دیگری می‌سازد.

فیلم‌های مقدم‌دوست که خود منتقد و مدرس سینماست، از نگاه منتقدان دارای ویژگی‌های انسانی است و دو اثر اخیر مقصودی به عنوان یک مدرس باتجربه و رییس کانون فیلمنامه‌نویسان در اواسط دهه گذشته، به عنوان کارگردان سینما نیز آثاری سالم، سرگرم‌کننده و خانوادگی ارزیابی شده است.

در قسمت دوم «خجالت نکش»، عشق، شوخی، و ماجراجویی‌های بی پایان شخصیت‌های «خجالت نکش» ادامه پیدا می‌کند. شبنم مقدمی و احمد مهرانفر مانند قسمت پیشین، بازیگران اصلی این فیلم هستند و بهاره کیان‌افشار، بهرنگ علوی، محمد معتضدی، سعید امیرسلیمانی، مجید شهریاری، میثاق جمشیدی دیگر بازیگران فیلم هستند.

فیلم عطرآلود یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند. مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی در «عطرآلود» ایفای نقش می‌کنند.

قرار است از هفته آینده چهارشنبه ۲۳ خرداد، دو فیلم «آبی روشن» و «کوچه ژاپنی‌ها» هم در ادامه آغاز برنامه اکران تابستانی روی پرده بروند.

برچسب‌ها:

نظر شما