شناسهٔ خبر: 67019897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روسیه همچنان آماده تسهیل سازش بین باکو و ایروان است

ایراندخت آذر شکیب

معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت، مسکو بر آمادگی خود برای حمایت از تسهیل سازش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت: «طرف روسی ارزیابی مثبتی از نشست ۱۰ و ۱۱ مه وزرای خارجی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان درباره پیشبرد توافق صلح دارد.»

وی با اشاره به دیدار آرارات میرزویان و جیحون بایراموف، وزرای خارجی ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: « این نشست فرصتی را برای طرف‌های درگیر فراهم کرد تا به سمت صلح و ثبات در قفقاز جنوبی حرکت کنند. گام مهم دیگری برداشته شده است.»

این دیپلمات روس همچنین گفت: « مسکو قبلا میزبان دو دور مذاکرات صلح بین باکو و ایروان بوده است که در ماه مه ۲۰۲۳ و ژوئیه ۲۰۲۳ برگزار شد. ما آماده ادامه حمایت کامل خود از آشتی دو ملت برادر روسیه هستیم تا جست‌وجوی راه حل‌های قابل قبول و متوازن را به منظور تضمین امنیت و رفاه همه کشورهای منطقه ارتقا دهیم.»

در ۱۷ آوریل، «حکمت حاجی‌اف» دستیار ریاست جمهوری آذربایجان گفته بود مسئولان عالی رتبه جمهوری آذربایجان و روسیه تصمیم گرفتند تا پیش از موعد مقرر، نیروهای حافظ صلح روسیه را از قره‌باغ خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: «وزارت دفاع دو کشور در حال انجام اقدامات مربوطه برای اجرای این تصمیم هستند.»

بر اساس بیانیه امضا شده توسط رئیس جمهور آذربایجان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور روسیه در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ مستقر شدند که شامل ۱۹۶۰ سرباز با سلاح‌های سبک، ۹۰ نفربر زرهی و ۳۸۰ واحد تجهیزات دیگر بودند. مدت اقامت گروه به مدت پنج سال با تمدید خودکار برای یک دوره پنج ساله دیگر تعیین شده بود مگر اینکه هر یک از طرفین شش ماه قبل از انقضای مدت تعیین شده، قصد خود را برای پایان دادن به اجرای این ماده اعلام کنند.

در ۱۹ آوریل، کمیسیون‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد تعیین مرزهای رسمی پس از نشست، بیانیه مطبوعاتی مشترکی صادر کردند که در آن بیان شد که تحدید حدود مرز در مناطق روستای «باغانیس» ارمنستان، «باغانیس آیروم» در جمهوری آذربایجان، «ووسکپار» ارمنستان، «اسکی‌پاره پایین» جمهوری آذربایجان، «کرانتس» در ارمنستان، «خیریملی» جمهوری آذربایجان، «برکابر» ارمنستان و «قیزلقجیلی» جمهوری آذربایجان به طور موقت توافق شده است.

در واقع، این به معنای واگذاری چهار روستا به کنترل آذربایجان است که بخشی از جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان بودند و از دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل ارامنه قرار داشتند.

پس از این، اعتراضاتی در ایروان و استان تاووش در ارمنستان علیه این توافق برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما