شناسهٔ خبر: 67019779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

زنگ احراز صلاحیت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه شانزدهم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زنگ احراز صلاحیت» نوشت: پرونده ۸۰ داوطلب ثبت‌نام کرده در انتخابات ریاست جمهوری برای بررسی صلاحیت به شورای نگهبان سپرده شد. در حالی‌که تعداد داوطلبان نامزدی تا پایان روز سوم ثبت‌نام تنها به عدد ۱۷ رسیده بود، وزارت کشور در دو روز پایانی با صف پر تعداد فعالان سیاسی مواجه شد که اغلب به واسطه برخورداری از سابقه نمایندگی خود را حائز شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری قلمداد کرده بودند.

چنانکه از میان ۵۲ نماینده ادوار مجلس ثبت‌نام شده تنها معدودی چهره‌های تا حدودی شناخته شده حساب می‌شدند و کمتر از عدد انگشتان یک دست نامزدهایی بودند که می‌توانند از رقبای جدی انتخابات ۸ تیر قرار گیرند. به این ترتیب فارغ از انگیزه‌های متفاوتی که جمع قابل توجهی از داوطلبان برای ثبت‌نام خود داشته‌اند بعید است که بسیاری از آنها بتوانند شرایط و صلاحیت ماهوی حضور در انتخابات ریاست جمهوری را در عبور از صافی شورای نگهبان به دست آورند. چنانکه واکنش‌های رسانه‌ای به ثبت این تعداد از چهره‌هایی که برای حضور در انتخابات احساس تکلیف کرده‌اند و با توجه به زودهنگام برگزار شدن این دور از انتخابات بعید است برنامه مدونی برای حل مسائل کشور داشته باشند؛ واکنشی از سر انتقاد بود.

در بیان آماری کلی در میان ۸۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۴۳ داوطلب از نمایندگان ادوار گذشته مجلس، ۹ داوطلب در زمره نمایندگان مجلس دوازدهم، ۴ نفر از اعضای دولت حسن روحانی و ۵ عضو دولت سیزدهم حضور دارند. در این دوره همچنین زهره الهیان، هاجر چنارانی، رفعت بیات و حمیده زرآبادی ۴ زنی هستند که داوطلب ریاست‌جمهوری شدند. علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات با ۷۵ سال مسن‌ترین و مهرداد بذرپاش و حمیده زرآبادی با ۴۴ سال جوان‌ترین نامزدها به‌شمار می‌روند.

زنگ احراز صلاحیت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «علی باقری با سیدحسن نصرالله و رهبران مقاومت دیدار کرد» نوشت: روابط عمومی حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه درباره جزئیات دیدار باقری کنی و سید حسن نصرالله اعلام کرد که در این دیدار، آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به‌ویژه در دو جبهه نوار غزه و لبنان و راه‌حل‌های مطرح شده و احتمالات مطرح درباره روند رویدادها بررسی شد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان از رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت و ایستادن همیشگی در کنار ملت‌های منطقه و جنبش‌های مقاومت تشکر کرد.

سیدحسن نصرالله در این دیدار همچنین شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان گرامی آنها را بار دیگر تسلیت گفت.

باقری‌کنی روز دوشنبه سفر منطقه‌ای خود را از لبنان آغاز کرد و با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، نجیب میقاتی نخست‌وزیر و نبیه بری رئیس‌مجلس و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و رایزنی کرد. سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با حضور در روضه الشهدا ضمن ادای احترام به شهدای مقاومت با حضور بر سر مزار مادر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، برای ایشان فاتحه قرائت کرد.

علی باقری‌کنی سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان، ظهر سه‌شنبه پس از دیدار با فیصل مقداد وزیر خارجه این کشور در نشست خبری مشترک با همتای خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی شدند. باقری کنی گفت: سفر من این پیام را دارد که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار مقاومت و در برابر جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است.

سرپرست وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: امروز به سوریه آمدم تا در برابر مهم‌ترین مسئله جهان یعنی مظلومیت مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی با برادران خود رایزنی کنم و برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم فلسطین با یکدیگر همکاری کنیم.

زنگ احراز صلاحیت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکمیل حماسه با منتخبی با رأی سدید» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد ارتحال امام (ره) با اشاره به موضوع انتخابات فرمودند: «[اگر] بعدازاین حادثه تلخ [فقدان رئیس‌جمهور عزیز] مردم جمع بشوند، با آرای بالا مسئول بعدی را انتخاب بکنند، این در دنیا انعکاسش انعکاس فوق‌العاده‌ای است. این حماسه انتخابات، مکمل حماسه بدرقه شهیدان است.» پیام این توصیه رهبر معظم انقلاب روشن است، ایشان تکمیل حماسه را با انتخاب رئیس‌جمهوری با رأی بالا می‌دانند. این توصیه را البته ۱۱ سال پیش در سال ۱۳۹۲ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیز مطرح فرمودند: «هر کسی که انتخاب خواهد شد - که تقدیر الهی را ما نمی‌دانیم - اگر چنانچه آرای بیشتری از مردم را داشته باشد، درصورتی‌که دارای رأی سدید و خوبی باشد، بهتر می‌تواند از آن رأی دفاع کند؛ می‌تواند در مقابل معارضین کشور بایستد. کشور ما دشمن دارد، معارض دارد.... در مقابل دشمن بین‌المللی، با اراده قوی، با احساس عزت، با اعتماد به این ملت - به این ملت باید اعتماد کرد.»

افسوس که این توصیه در سال ۱۳۹۲ با غفلت‌هایی مواجه شد و عملاً هم‌افزایی نامزدهای معتقد به مبانی انقلاب رخ نداد، اما تجربه به ما آموخت که انتخاب رئیس‌جمهوری با رأی سدید با تکثر نامزدها و تشتت آرای ناشی از آن ممکن نیست. رأی سدید در اینجا به مفهوم میزان آرای قابل‌توجهی است که پشتوانه دولت آینده در تصمیمات مهم در مسائل داخلی و بین‌المللی است. با تشتت آرایی که اکنون مشاهده می‌شود، تحقق «رأی سدید» و «دولت قوی» با اماواگرهای بسیاری مواجه است.

پس چه باید کرد؟ باید از تجارب گذشته درس گرفت و نامزدهایی که خود را معتقد به مبانی انقلاب می‌دانند باید به این توصیه رهبری گوش فراداده و وارد تعاملی برای به حداقل رساندن تشتت آرا شوند. آزمون واقعی همین‌جاست.

زنگ احراز صلاحیت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فعال، پرکار، آگاه معتقد به مبانی انقلاب» به سخنرانی روز دوشنبه رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی (ره) پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در سی‌وپنجمین سالگرد عروج حضرت امام خمینی (ره) با تبیین اهمیت و برجستگی مساله فلسطین در دیدگاه‌ها و رویکردهای امام راحل تاکید کردند: پیش‌بینی ۵۰ سال قبل امام بزرگوار درباره فلسطین، به‌تدریج در حال تحقق است و عملیات معجزه‌آفرین توفان الاقصی با باطل کردن نقشه وسیع دشمنان برای تسلط بر منطقه و جهان اسلام، رژیم صهیونیستی را در مسیر اضمحلال قرار داده و در پرتو ایستادگی ایمانی و تحسین‌برانگیز مردم غزه، رژیم اشغالگر در مقابل چشم جهانیان در حال ذوب شدن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تجلیل از ویژگی‌ها و خدمات رئیس‌جمهور شهید و قدردانی از حضور پرمعنا و عظیم ملت در تشییع شهیدان خدمت گفتند: حماسه انتخابات بسیار مهم پیش‌رو، مکمل حماسه ملت در بدرقه شهیدان خدمت است و ان‌شاءالله در سایه مشارکت پرشور، آرای بالای ملت و حاکمیت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی، رئیس‌جمهوری «پرکار»، «فعال»، «آگاه» و «معتقد به مبانی انقلاب» برگزیده می‌شود و ضمن پرشدن حفره‌های اقتصادی و فرهنگی، منافع ملت در منطقه و جهان حفظ و تأمین خواهد شد. در این مراسم پرشور که در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برگزار شد، رهبر انقلاب هدف از اجتماع پرشکوه هر ساله مردم را تجدید یاد و خاطره امام و بهره‌گیری از درس‌های ایشان برای اداره و پیشرفت کشور و تحقق اهداف انقلاب خواندند.

زنگ احراز صلاحیت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «۴ گزینه روی میز ۱۴» را برگزید و نوشت: از دیروز بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شد و شاید بیش از همه این اصلاح طلبان باشند که نمی‌دانند چه بر سر نامزدهایشان خواهد آمد. نامزدهایی که سهم حداقلی را از سونامی ثبت نام‌ها داشتند و در حقیقت نام چهار نفر به عنوان نامزد اصلی اصلاح طلبان با توان عبور از فیلتر شورای نگهبان وجود دارد. در جبهه اصلاحات اتفاقات عجیب، کم روی نداد. از یک سو برخلاف انتظار از چندین چهره که در گمانه زنی‌های سیاسی و رسانه‌ای بسیار از آنها نام برده شد، خبری نبود؛ محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد صدر و… در نهایت شایعات را به واقعیت بدل نکردند و عطای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را به لقایش بخشیدند. در سوی دیگر برخی چهره‌ها هم که نامی از آنها برده نمی‌شد، در خیابان فاطمی حاضر شدند و شناسنامه به دست، ثبت نام کردند. از مصطفی کواکبیان که چراغ اول اصلاح‌طلبان را روشن کرد تا ناصر همتی، علی صوفی، محمدعلی وکیلی، محمود صادقی و سیده حمیده زرآبادی که تقریباً کارشناسان معتقدند تأیید صلاحیت آنها چندان قابل پیش‌بینی نیست تا جایی که به اذعان بسیاری حضور این افراد در وزارت کشور و سخنرانی پنج دقیقه‌ای پشت تریبون را صرفاً فرصتی برای بیان مواضع خود دیدند. در این بین سایر کاندیداهای جبهه اصلاحات که تصمیم به ثبت نام گرفتند، از جمله کسانی بودند که انتظار برای حضورشان وجود داشت. در این میان چهره‌های شاخص شامل اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، عباس آخوندی و مسعود پزشکیان است.

زنگ احراز صلاحیت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «محک دولت‌ها با «متر» مسکن» را برگزید و نوشت: مهم‌ترین بازار مصرفی خانوارها، مثل همه ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری، در این دوره نیز به صدر وعده‌های نامزدها می‌آید. بازار مسکن به چهار علت مشخص، نیازمند سیاستگذاری با اولویت –و نه مداخله- در دولت جدید است. اما رئیس‌جمهور آینده با کدام کلید –سیاست- می‌تواند قفل خرید مسکن، اجاره‌خانه و سرمایه‌گذاری ساختمانی را باز کند؟ جواب این پرسش می‌تواند از کارنامه پنج رئیس‌جمهور قبلی و دولت‌های تحت مسوولیتشان استخراج شود. «دنیای‌اقتصاد» با محاسبه و بررسی ریزنمرات دولت‌های سازندگی، اصلاحات، مهرورز، تدبیر و امید و همچنین دولت مردمی در «چگونگی تنظیم بازار مسکن»، روند افت‌وخیز ۷ پارامتر کلیدی در این بخش را مورد سنجش قرار داده است. البته مهم‌تر از نمرات دولت‌ها در این ۷ آزمون، عوامل مؤثر بر نتایج آزمون است که در این بررسی، به آن نیز پرداخته شده است. آزمون مادر را «تورم مسکن» تشکیل می‌دهد. پایین‌ترین میانگین رشد سالانه قیمت مسکن طی بیش‌از سه دهه گذشته، در سال‌های ۷۶ تا ۸۳ به ثبت رسید و بالاترین تورم مسکن نیز در مقطع زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ رقم خورد.

زنگ احراز صلاحیت

نظر شما