شناسهٔ خبر: 67019648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شتاب دولت برای بهره‌مندی مردم بویراحمد از سد تنگ‌سرخ

یاسوج- ایرنا- عملیات اجرایی احداث سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد که ۱۱ سال با روندی بسیار کند و حدود ۱۳ درصد در حال انجام بود، در دولت سیزدهم شتاب چشمگیری گرفت تا شهروندان یاسوجی و مناطق اطراف این سازه آبی به بهره مندی از آب سالم و پایدار امیدوار شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این طرح که ۱۱ سال نخست آغاز عملیات اجرایی آن تنها ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت در دولت سیزدهم شتاب چشمگیری گرفت و طبق اعلام مسئولان استانی این سد تا پایان امسال آبگیری خواهد شد.

شهیدجمهور در بازدید مهرماه ۱۴۰۰ خود از سد تنگ سرخ تاکید کرد که عملیات اجرایی و ساخت این سد باید سریع تر ادامه یابد و با عملی شدن ماده ۵۶ (تسهیلات ) از طریق بانکها و افزایش اعتبارات تکمیلی در کوهتاترین زمان ممکن این سد مورد بهره برداری قرار گیرد.

ساکنان شهر یاسوج مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری بویراحمد که با میانگین بلندمدت ۷۹۷ میلیمتر پرباران ترین منطقه کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود همواره با افت فشار یا قطعی آب مواجه هستند و تکمیل سد تنگ سرخ برای آنان نیازی ضروری محسوب می شود.

سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در کهگیلویه و بویراحمد درحال ساخت است، ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.

سد تنگ سرخ پایان امسال آبگیری می شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:چند ماهی از دولت سیزدهم نگذشته بود رئیس جمهور شهید از این سد بازدید کردند و بعد از آن سد وارد مرحله جدیدی از اجرا شد.

سید علی احمدزاده با بیان اینکه پروژه سال۱۳۹۰ با اعتبارات استانی کلنگ‌زنی شد، افزود: در دو دولت گذشته ۴۵ میلیارد تومان برای پروژه هزینه شد و زمانی کارگاه تعطیل و پروژه راکد مانده بوده بود.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم کمتر از ۳۰ میلیارد تومان به سد تنگ سرخ اختصاص داده شد اما در دولت آیت الله رئیسی ۳۲۸ میلیارد تومان به این سد پول تزریق شد امسال هم از محل بودجه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: پیشرفت فیزیکی طرح ۳۶ درصد است اما از نظر قرارداد با قرارگاه‌ خاتم پیشرفت پروژه ۵۲ درصد است، خیلی از کارهای زیربنایی سد انجام گرفته است و پروژه در ۱۲ جبهه کاری در حال انجام کار است.

احمدزاده با بیان این نکته که بخش اعظمی از جاده انحرافی سد تنگ سرخ در حال احداث است، گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد، همچنین تملک باغات و اراضی کشاورزی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تا دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم احداث سد تنگ سرخ با اشاره به تنش آبی در مرکز استان تاکید کرد و گفت: خط انتقال آب شرب و کشاورزی یاسوج در دست انجام است و آب ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی یاسوج و روستاهای اطراف با بهره‌برداری از این پروژه تامین می‌شود.

وی از صدور مجوز ماده ۲۳ این پروژه خبر داد و گفت. اخذ مجوز ماده ۲۳ این پروژه در دست انجام بوده که کار بزرگی است و پروژه را وارد فاز عملیاتی و اجرایی می‌کند.

احمدزاده بیان کرد: این سد تامین کننده آب شرب و کشاورزی یاسوج و آب شرب شهر شیراز است، دولت توجه ویژه‌ای به احداث این سد دارد و سرعت انجام پروژه خوب است.

وی بیان کرد: همه تلاش استان تملک مخزن سد است که اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

استاندار با تاکید بر لزوم احداث این سد گفت:
پیگیری مستمر در وزارت نیرو برای اتمام سد در حال انجام است و خود وزارتخانه هم مصمم به اجرای پروژه است.

وی با اشاره به زمان آبگیری سد گفت: پیش‌بینی ما آبگیری این پروژه تا پایان سال جاری است اما زمان دقیق آبگیری توسط وزارت نیرو اعلام می‌شود.

دولت شهید رئیسی پیش‌رو در تکمیل سد تنگ سرخ بویراحمد

فرماندار بویراحمد با اشاره به خدمات شهید آیت اله رئیسی، تاکید کرد: این دولت در عمر کوتاه خود توفیقات زیادی داشته که محصول زحمات شما مدیران عزیز و مدیران دیگ در حوزه کاری خود بوده است.

وی ادامه داد: دولت در چند محور افزایش اعتماد و امید در مردم و ایجاد نظارت های میدانی عملکرد خوبی داشته است و یکی از مظلومیت های آیت الله رئیسی این بود که به خدماتشان پرداخته نشد.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در پیشبرد پروژه های ناتمام عملکرد بسیار خوبی از خود به جا گذاشت، یکی از این پروژه ها سد تنگ سرخ است که تا قبل از دولت سیزدهم ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هم اکنون بیشتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: ماده ۲۳ سامانه انتقال آب سد تنگ سرخ به یاسوج در حال اخذ است.

سد تنگ سرخ دریچه ای برای شرب، صنعت، کشاورزی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از این ۱۰۱ میلیون متر مکعب ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای آب شرب یاسوج در نظر گرفته شده که با تزریق این منبع آبی دیگر شاهد افت فشار و یا قطعی مکرر آب در این شهر توریستی و گردشگری نخواهیم بود.

مصلح افزود: ۳۳ میلیون متر مکعب برای کشاورزی دشت های بویراحمد و دنا، ۱۳.۳ میلیون متر مکعب آن برای چهار شهرک صنعتی ( کارخانه سیمان مارگون، تیپ ۴۸ فتح، صنایع آینده، آب آینده میدان گازی مختار، ۳۵ میلیون متر مکعب آن برای بهبود محیط زیست است.

وی بیان کرد: برای انتقال آب ۵۶ میلیون متر مکعب شیراز یک دریچه در سد تعبیه شده و از طریق خط انتقال آب مورد نیازشان منتقل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این ۵۶ میلیون متر معکب برای شرایط اضطراری شیراز در نظر گرفته شده است .

مصلح بیان کرد: چنانچه سد تنگ سرخ احداث شود آب شرب بویراحمد برای همیشه پایدار خواهد بود.

وی ادامه داد: منطقه هم از لحاظ گردشگری متحول خواهد شد زیرا که هیچ منطقه ای در ایران موقعیت توپوگرافی و توریستی بین شیراز و یاسوج را ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۲مرکز استان بسیار زیبا بین شان یک جاده زیبا و در این جاده سد بزرگی که پرتگاه و جای خطرناک ندارد.

مصلح بیان کرد: این محل می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود و کنار دریاچه تمام محصولات صنایع دستی، عسل و دیگر موارد در معرض دید گردشگران باشند.

با اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در تابستان های گرم ، برخی شهر های کهگیلویه و بویراحمد همچون یاسوج مرکز آن به کم آبی و قطعی آب رو به رو می شوند و امید است با احداث این سد این مشکل برای همیشه رفع و کشاورزان نیز شاهد رونق هر چه بیشتر کشت و کارشان در اراضی بویراحمد و شهرستان های اطراف باشند.

نظر شما