شناسهٔ خبر: 67019116 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قارچ‌های بومی اهمیت محیط زیستی فراوانی دارند

هضم آنزیمی ضایعات کشاورزی و پالایش محیط زیست از جمله فواید قارچ‌های بومی هستند.

صاحب‌خبر -

قارچ‌های بومی اهمیت محیط زیستی فراوانی دارند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر گروه پژوهشی زیست‌فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: قارچ‌های کلاهک‌دار بومی که به صورت خودرو در مناطق مستعد جغرافیایی ایران می‌رویند، به لحاظ محیط زیستی بسیار حائز اهمیت هستند.

حمیدرضا پوریانفر افزود: از آنجا که قارچ‌های بومی قدرت هضم آنزیمی بسیار بالایی دارند و برای استفاده از انواع چوب درختان، مواد گیاهی و حتی پوساندن درختان جنگلی مورد مصرف قرار می‌گیرند، می‌توانند در کاهش ضایعات کشاورزی و صنعتی پتانسیل تحقیقات داشته باشند.

وی با بیان اینکه در ایران حداقل ۳۰ درصد ضایعات کشاورزی وجود دارد، گفت: برخی از این ضایعات نظیر باگاس نیشکر، کاه و کلش غلات و برگ‌های خشبی درختانی نظیر نخل می‌تواند توسط قارچ‌های وحشی هضم آنزیمی شود. در نتیجه علاوه بر تولید اندام میوه‌دهی قارچ، این ضایعات بهتر به طبیعت برگردانده می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی زیست‌فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: همچنین قارچ‌های وحشی می‌توانند از طریق شبکه میسلیومی خود عناصر سنگین و سمی را از محیط زیست اطراف (آب یا خاک آلوده) جذب کنند که این کار به پالایش محیط زیست کمک بسیاری می‌کند. در نتیجه از این پتانسیل قارچ‌های بومی نیز می‌توان در پالایش محیط زیست بهره برد. 

پوریانفر با بیان اینکه بنا بر دلایل محیط زیستی و منابع طبیعی، باید قارچ‌های بومی را حفظ کرد، گفت: استفاده از توان محیط زیستی قارچ‌های بومی باید از منطبق بر تحقیقات باشد، نه به صورت چیدن بی‌رویه و منفعت‌طلبانه قارچ‌های بومی خودرو در طبیعت، چراکه چیدن بی‌رویه و برای مقاصد تجاری قارچ‌های وحشی از مناطق طبیعی، ممکن است به شبکه میسلیوم قارچی آسیب جدی وارد کرده و در درازمدت حتی به بقای آن گونه در منطقه لطمات جبران‌ناپذیری وارد شود. 

وی افزود: علاوه بر آن چیدن بی‌رویه قارچ‌ها، به ارتباط پیچیده بین میسلیوم و اندام میوه‌دهی این قارچ‌ها و محیط زیست اطراف آن از جمله گیاهان، حشرات و حتی جانوران در اکوسیستم مربوطه لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. همچنین ممکن است زنجیره‌های غذایی را که این قارچ‌ها در آن نقش دارند، دچار اختلال کند. 

مدیر گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی داشتن سیستم دفاعی را از دیگر شگفتی‌های قارچ‌های وحشی برشمرد و گفت: این سیستم برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها در همان اکوسیستمی که قارچ‌ها به طور طبیعی می‌رویند، تعبیه شده است.

 

نظر شما