شناسهٔ خبر: 67018726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

بمناسبت روز جهانی محیط زیست؛

اینفوگرافی "اهمیت و تاثیر فضاهای سبز شهری"

روز جهانی محیط زیست به عنوان یک رویداد جهانی، امکان ایجاد تغییرات مهمی در رفتارها و عادات جامعه را فراهم می‌کند. این رویداد می‌تواند به عنوان یک فرصت برای آگاه سازی جامعه جهانی از چالش‌های محیط زیست و اهمیت حفاظت از محیط زیست عمل کند. مفدا مازندران بمناسبت این روز اینفوگرافی "اهمیت و تاثیر فضاهای سبز شهری" را تهیه و منتشر نموده است./گرافیست: سارا بابائی؛ متن: پریسا موید

صاحب‌خبر -

هر ساله روز جهانی محیط زیست با توجه به یک موضوع خاص برگزار می‌شود. این موضوعات بر توجیه و توسعه آگاهی درباره مسائل محیط زیست و اقدامات عملی آن تاکید می‌کنند.

در طی سال‌ها، موضوعات مختلفی از جمله تغییرات آب و هوا، حفاظت از گونه‌های در حال انقراض، کاهش آلودگی آب و هوا، حفاظت از جنگل‌ها و بیابان‌ها، مدیریت پسماندها و موضوعات دیگر مطرح شده‌اند.

۱. واحه سلامت
فضاهای سبز به عنوان ریه‌های شهری عمل می‌کنند، هوای تازه را فراهم می‌کنند و از آلودگی هوا جلوگیری می‌کنند، فعالیت بدنی را تقویت می‌کنند، استرس را کاهش می‌دهند و بهزیستی روانی کلی را بهبود می‌بخشند.

۲.تقویت تنوع زیستی
فضای سبز شهری از اکوسیستم های متنوع پشتیبانی می کند و بهشتی برای گیاهان، پرندگان، حشرات و پستانداران کوچک ارائه می دهد. این تنوع زیستی برای یک محیط شهری متعادل و تاب آور بسیار مهم است.

۳.کنترل کننده دما
فضاهای سبز به عنوان خنک کننده طبیعی عمل می کنند و اثر جزیره گرمایی شهری را کاهش می دهند. درختان سایه ایجاد می کنند و پوشش گیاهی به تنظیم دما کمک می کند و آب و هوای شهری راحت تری ایجاد می کند.

۴.تعامل اجتماعی
پارک ها و مناطق سبز به عنوان مراکز مشترک عمل می کنند، تعامل اجتماعی و احساس تعلق را تقویت می کنند. آنها فضاهایی برای تفریح، استراحت و رویدادهای اجتماعی هستند که بافت شهری را به هم می پیوندند.

۵.بهبود کیفیت اب
فضاهای سبز به مدیریت روان آب کمک می کند و خطر سیل را کاهش می دهد. گیاهان آب باران را جذب و فیلتر می کنند و به بهبود کیفیت آب و تغذیه آب زیرزمینی کمک می کنند.

۶.ارزش اقتصادی
فراتر از جذابیت زیبایی شناختی، فضاهای سبز ارزش ملک را افزایش داده و به حیات اقتصادی مناطق شهری کمک می کند. زیرساخت های سبز به خوبی طراحی شده، مشاغل و ساکنان را به طور یکسان جذب می کند.

نظر شما