شناسهٔ خبر: 67016934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تل‌آویو در بن‌بست قبول طرح سه‌مرحله‌ای بایدن 

روزنامه جوان

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در سازمان ملل خبر داده که واشینگتن پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را درباره آتش‌بس در جنگ غزه و تبادل اسرا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، چیزی که نشانه جدی بودن کاخ سفید برای به پیش بردن طرح سه‌مرحله‌ای است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: حماس به طرح آتش‌بس رئیس‌جمهور امریکا واکنشی مثبت نشان داده ولی رژیم صهیونیستی که گفته می‌شود این طرح با مشورت خودش تهیه شده، در یک بن‌بست برای اعلام نظر درباره طرح قرار گرفته است. وزیر امنیت داخلی اسرائیل تهدید کرده اگر نتانیاهو طرح را قبول کند کابینه او سرنگون خواهد شد. در مقابل، نتانیاهو برای فرار از انتقادها، ادعا می‌کند که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا تنها بخشی از جزئیات طرح آتش‌بس را منتشر کرده است. 

«سامی ابوزهری» از رهبران ارشد جنبش حماس روز یک‌شنبه در اولین واکنش به طرح سه‌مرحله‌ای آتش‌بس در غزه که جو بایدن آن را رونمایی کرد، گفت که ما به خطوط کلی سخنرانی بایدن با جدیت نگاه می‌کنیم. به گفته ابوزهری، اظهارات بایدن شامل توقف جنگ، عقب‌نشینی از نوار غزه و بازسازی آن «جزو نکات اساسی در موضع ما (حماس)» به شمار می‌رود. هرچند حماس به طور رسمی طرح بایدن را قبول نکرده و گفته «خواسته‌های ما برای توقف جنگ، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه و بازسازی آن ثابت است و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی یا صرف‌نظر کرد» ولی موضع حماس نشان‌دهنده نگاه مثبت به طرح آتش‌بس سه‌مرحله‌ای بایدن است؛ موضوعی که قاهره نیز به آن اشاره کرده است: «حماس به طرح آتش‌بس و [آزادی]گروگان‌ها نگاه «مثبت» دارد و منتظر پاسخ اسرائیل است.» 
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده امریکا در سازمان ملل خبر داده که واشینگتن پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را درباره آتش‌بس در جنگ غزه و تبادل اسرا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، چیزی که نشانه جدی بودن کاخ سفید برای به پیش بردن طرح سه‌مرحله‌ای است. با این حال، به نظر می‌رسد وضعیت در تل‌آویو آشفته‌تر از این است که اسرائیلی‌ها بتوانند طرح رونمایی شده را قبول کنند؛ طرحی که البته خود بایدن در سخنرانی جمعه شب گفت که اسرائیلی‌ها آن را پس از دیپلماسی فشرده با قطر و مصر و برخی کشور‌ها دیگر ارائه کرده‌اند. 

موضع مبهم نتانیاهو
نتانیاهو دست‌کم تا لحظه تنظیم این خبر واکنش مستقیمی در تأیید یا رد طرح نشان نداده و دفتر او صرفاً در یک موضع‌گیری مبهم تأکید کرده که «جنگ تا زمانی که به تمام اهداف آن از جمله بازگشت همه گروگان‌های ما و از بین بردن توانایی‌های نظامی و دولتی حماس محقق نشود، پایان نخواهد یافت.» در حالی که موضع بایدن درباره اینکه طرح رونمایی شده با هماهنگی اسرائیلی‌ها تهیه شده، درست به نظر می‌رسد، ظواهر امر نشان می‌دهد که نتانیاهو برای موضع‌گیری صریح درباره آن تحت فشار داخلی شدید قرار دارد. مقام اسرائیلی به وال‌استریت ژورنال گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در سخنانی خصوصی در پارلمان اسرائیل به نمایندگان گفته که جمله‌بندی پیشنهاد کنونی اسرائیل برای آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها اجازه می‌دهد، موضعی که در صورت صحت، نشان‌هنده تمایل او به پذیرش طرح است. همچنین بر اساس گزارش روزنامه گاردین، برخی منابع از قول نتانیاهو نقل کرده‌اند که بایدن تنها بخشی از جزئیات طرح پایان دادن به جنگ در غزه را منتشر کرده است، موضعی که باز هم نشانه در مضیقه قرار گرفتن او برای اعلام موضع در مورد طرح است. نتانیاهو از یک طرف، تحت فشار خانواده‌های اسرائیلی است که خواستار آتش‌بس فوری هستند، به خصوص که ارتش رژیم صهیونیستی دیروز، کشته شدن چهار اسیر دیگر خود نزد حماس را تأیید کرد و بنا به برخی گزارش‌های قابل‌تأیید، تا کنون بیش از یک سوم اسیرانی که نزد حماس باقی مانده بودند نیز کشته شده‌اند. این باعث شده که انتقادات به کابینه نتانیاهو به سطحی بی‌سابقه برسد. یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون با حمله به نتانیاهو و کابینه او خواستار انجام سریع توافق مبادله اسیران شده و بر ضرورت اجرای توافق مبادله اسیران تأکید کرد. 
نتانیاهو از طرف دیگری تحت فشار شدید مخالفان توافق با حماس قرار دارد. «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت‌کشی می‌کند و اگر در نوار غزه آتش‌بس برقرار شود، کابینه او را سرنگون خواهد کرد. بن‌گویر گفته که نتانیاهو قول داده متن پیشنهادی طرح مبادله اسیران را در اختیار ما قرار دهد ولی وقت‌کشی می‌کند. بن‌گویر با بیان اینکه خودش باید به جای رؤسای سازمان‌های جاسوسی داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» و «شاباک» ریاست هیئت مذاکره کننده این رژیم در مذاکرات را برعهده داشته باشد، افزود: فقط زمانی باید با حماس وارد مذاکره شویم که [به زعم او]به زانو درآمده باشد.

نظر شما