شناسهٔ خبر: 67016919 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کارچاق‌کنی کلونی و همسرش برای دولت امریکا 

روزنامه جوان

او از افشای نام افرادی که بنیاد کلونی قصد هدف‌قراردادن آنان را دارد خودداری کرد: «ما می‌خواهیم آن‌ها به کشور‌های دیگر سفر کنند و در آنجا دستگیر شوند.»

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در شرایطی که همه نگاه‌ها به فلسطین اشغالی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در این ناحیه از جهان است و اغلب سلبریتی‌ها در غرب علیه اسرائیل اعلام موضع کرده‌اند جرج کلونی، بازیگر امریکایی و همسرش همسو با دولت امریکا سعی می‌کنند نگاه‌ها را به سمت اوکراین سوق دهند. 
سخنگوی کاخ کرملین، دیمیتری پسکوف، گفت جنگی که «بنیاد کلونی برای عدالت» برای دستگیری خبرنگاران روسی به راه انداخته ظالمانه و شرم‌آور است و از تمامی مرز‌ها عبور کرده است. «بنیاد کلونی برای عدالت» که از سوی جورج کلونی بازیگر و فیلمساز هالیوود و همسرش، امل کلونی، وکیل حقوق بشر تأسیس شده است، اعلام کرده که می‌خواهد کسانی را که «تبلیغات‌چی‌های روسیه» می‌داند، به ویژه ژورنالیست‌هایی که درگیری‌های اوکراین را پوشش می‌دهند، تحت پیگرد قانونی قرار دهد. آنا نیستات، مدیر حقوقی پروژه The Docket که متعلق به بنیاد کلونی است، توضیح داد که تیم او، اتحادیه اروپا و دیوان کیفری بین‌المللی را تحت‌فشار قرار می‌دهند تا با روزنامه‌نگاران به دلیل آنچه او «تحریک به نسل‌کشی» در اوکراین می‌خواند، مبارزه کند. 
او از افشای نام افرادی که بنیاد کلونی قصد هدف‌قراردادن آنان را دارد خودداری کرد: «ما می‌خواهیم آن‌ها به کشور‌های دیگر سفر کنند و در آنجا دستگیر شوند.»
نیستات که در اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمد، قبلاً به عنوان مدیر دیده‌بان حقوق بشر مسکو و مدیر ارشد تحقیقات عفو بین‌الملل مشغول به کار بود. او در طول زندگی حرفه‌ای خود تحقیقاتی در سوریه، افغانستان و چچن روسیه انجام داده است. او همچنین کودتای مورد حمایت غرب در کیف در سال ۲٠١٤ و درگیری‌ها در دونباس را پوشش داد. پس از شروع جنگ اوکراین در سال ۲٠۲۲، او گفت که این حیطه شغلی برایش به یک «اولویت» و یک موضوع «شخصی» تبدیل شده است. 
روسیه نیز مانند ایالات متحده، اختیارات قانونی دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد، ضمن اینکه مسکو اتهامات مرتبط با ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین را رد کرده است. 
پسکوف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس، طرح بنیاد کلونی برای آزار و اذیت کارکنان رسانه‌های روسی را محکوم کرد: «من به خبرنگاران روسی پیشنهاد می‌کنم از آن دیوانه‌ها بپرسند که چگونه این موضوع را توجیه می‌کنند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ماریا زاخارووا نیز از یونسکو و سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست به هدف قراردادن روزنامه‌نگاران روسی واکنش نشان دهند و درباره‌اش تحقیق به عمل آورند. او با انتقاد شدید از رویکرد خصمانه بنیاد کلونی علیه مسکو، تأکید کرد که این زوج درگیر «کمپین روسیه‌هراسی» هستند، زیرا در کشور‌های غربی پول خوبی بابت این موضوع پرداخت می‌شود.

نظر شما