شناسهٔ خبر: 67016912 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

متأسفانه موزه هنوز در سبد مصرفی خانواده‌ها جایی ندارد و گویی به بلوغ نرسیده است

دورخیز برای مثلث سینما، آموزش و موزه 

روزنامه جوان

یک موزه هوشمند معاصر در حوزه سینما بیدارسازی، ایجاد انگیزه و علاقه و در نهایت حرکت به سمت مهارت را در نوجوانان به وجود می‌آورد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به سرعت باید به سمت نقش‌پذیر کردن موزه‌ها در بخش آموزش‌های جدید حرکت کنیم. مخاطب اصلی و مرکزی موزه‌ها، کودکان و نوجوانان هستند که گاهی این طیف سنی کم دیده می‌شوند و این مسئله باید تقویت شود. 
مجید اسماعیلی، مدیرعامل موزه سینمای ایران در نشست تخصصی «موزه، سینما، آموزش» که در سالن فردوس مجموعه فرهنگی تاریخی موزه سینما برگزار شد عنوان کرد: در طول تاریخ بشر هیچ‌گاه مانند امروز شرایطی وجود نداشته است که اطلاعات به صورت ارزان و وسیع در اختیار بشر قرار بگیرد، به گونه‌ای که اگر یک فرد بخواهد مجموعه موارد پیرامونی خود را یاد بگیرد، فرصت آن را پیدا نمی‌کند. بنابراین، آنچه را که همسو با نیاز است انتخاب می‌کند. نسل جدید امروز زیر بار یادگیری هر مسئله‌ای نمی‌رود و حتماً باید احساس نیاز کند و نسبت به یک موضوع تعلق خاطر داشته باشد. در این شرایط، انسان مدرن، آموزش و یادگیری متفاوتی دارد و موزه‌ها یک حلقه پررنگ از جریان آموزش برای انسان مدرن به شمار می‌رود. 
او ادامه داد: برای تولید انگیزه، جذابیت و استعدادیابی باید در فضای موزه‌ها، بخشی درنظر گرفته شود. در این فضا نوع جدیدی از آموزش تعاملی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین، به سرعت باید به سمت نقش‌پذیر کردن موزه‌ها در بخش آموزش‌های جدید حرکت کنیم. مخاطب اصلی و مرکزی موزه‌ها، کودکان و نوجوانان هستند که گاهی این طیف سنی کم دیده می‌شوند و این مسئله باید تقویت شود. 
اسماعیلی با بیان اینکه مثلث سینما، آموزش و موزه باید مورد تأکید جدی قرار بگیرد، اظهار کرد: تفاوت سینما با هنر‌های دیگر امری معنادار است. سینما عصاره یک تمدن در زمانه ما به شمار می‌رود و مجموعه‌ای از خردورزی و دانش باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا تصویر تشکیل شود. موسیقی، نقاشی و حجم‌سازی بخشی از دنیای بیکران سینما را تشکیل می‌دهند. زمانی که کشوری دارای سینما نباشد، قادر به تولید روایت بصری از خود نیست. سینما دارای مسیر و مقصدی بسیار زیبا است. باید در موزه‌ها درباره چیستی سینما با مخاطبان کودک و نوجوان صحبت شود. بشر امروزی حوصله تماشای موارد جانبی را ندارد و به دنبال آموزش دیدن از مسیر نوین است. 

 موزه‌ها در برنامه درسی مدارس 
مدیرعامل موزه سینما ادامه داد: یک موزه هوشمند معاصر در حوزه سینما بیدارسازی، ایجاد انگیزه و علاقه و در نهایت حرکت به سمت مهارت را در نوجوانان به وجود می‌آورد. متأسفانه موزه هنوز در سبد مصرفی خانواده‌ها جایی ندارد و گویی به بلوغ نرسیده است. باید آموزش و پرورش به موزه‌ها متصل شود و این مورد، به عنوان یک عامل فرهنگی در برنامه درسی دانش‌آموزان قرار بگیرد. موزه‌ها باید بتوانند خود را معرفی کنند و هر فرد در بازدید از یک موزه به سایر موزه‌ها معرفی و متصل شود. 
اسماعیلی گفت: بحث مربوط به سینما بسیار گسترده است، زیرا تفاوت معناداری با سایر هنر‌ها دارد. سینما عصاره یک تمدن در زمانه ما به شمار می‌رود. در سینما بیش از ۳۰ صنف مشغول به کار هستند و برای بهره‌گیری از این هنر، مجموعه‌ای از خردورزی و دانش باید درکنار یکدیگر قرار بگیرند. سینما همچنین دارای بخشی مربوط به حوزه اندیشه است. سینما پدیده‌ای بسیار شگفت‌انگیز است و اگر کشوری سینما نداشته باشد، همچون یک انسان خواهد بود که قادر به صحبت کردن و قدرت بیان نیست. چنین جامعه‌ای نمی‌تواند روایت بصری مؤثری را از خود برجای بگذارد و دیگر کشور‌ها این موضوع را به انجام می‌رسانند و به همین دلیل، بخش‌های بسیاری از این روایات ناگفته باقی می‌مانند. 
منوچهر شاهسواری، تهیه‌کننده و مدیر فرهنگی سینما نیز در ادامه این مراسم گفت: اگر کمی زاویه دید خود را تغییر دهیم، به معنای متفاوتی از آنچه را که در ذهن داریم می‌رسیم. باید میان آموزش، موزه و سینما یک انطباق معنایی و تمدنی پیدا کنیم. در هر کجای جهان و در طول تاریخ نقاط حساس مربوط به مواردی است که یک مدرسه یا مرکز آموزشی وجود دارد. چنین مکان‌هایی فقط امکانی برای آموزش نیستند، بلکه بخشی از تمدن گذشته و آینده در آنجا وجود دارد. 
او با بیان اینکه عده‌ای سینما را یک ابزار می‌دانند، گفت: سینما تنها در شرایطی در یک کشور رشد می‌کند که تمدنی وجود داشته باشد. یکی از پدیده‌های جهان معاصر، سینما است که دارای مبنای شبهه نظری است. اگر کشوری از سینما بهره ببرد در متن جهان قرار خواهد داشت و بدون آن در حاشیه خواهد بود. در موزه به تماشا و مشاهده‌گری دست می‌زنیم و براساس آن، درکی از موقعیت زمانی و مکانی آنچه شاهدش هستیم به ما منتقل می‌شود و هر فردی دریافت خاص خود را در این زمینه دارا است. 
او ادامه داد: تصویری که می‌بینیم به ما می‌گوید چگونه زیست کردیم. باستان‌شناسان زمانی که سایتی را پیدا می‌کنند، لایه‌برداری می‌کنند و بر اساس آن تشخیص می‌دهند که چه اتفاقی رخ داده است و داستان‌های موجود را روایت می‌کنند. در هزار سال، آینده باستان‌شناسانی که به دنبال زیست مردمان دوره‌های قبل هستند، منابع آن‌ها تصاویر، اصوات، فیلم و عکس‌ها و مستندات باقی مانده خواهد بود. سینما پدیده‌ای است که از تمدن تصویر برداشته و نقش آن در حفظ و نگهداری آثار تمدنی و آموزش در تقاطع علاقه و نیاز بسیار چشم‌گیر است. 
این تهیه کننده سینما، «موزه»، «سینما» و «آموزش» را تقاطعی در ارکان جدی حوزه‌های تمدنی دانست و افزود: حوزه‌های توسعه بدون درک گذشته، آموزش و سینما شکل نمی‌گیرد، زیرا توسعه فقط به منابع زیرزمینی، مالی و انسانی وابسته نیست و به شایستگی نظام تدبیر نیازمند است و این موضوع مورد تأکید باستان شناسان قرار دارد. 
شاهسواری با بیان اینکه امروزه در دوران تمدن بنیان تصویر به سر می‌بریم، گفت: باید توجه داشته باشیم که نسبت سینما با باورمندی مخاطب است و این موضوع در تناسب با فرم و محتوای یک اثر شکل می‌گیرد. آثار ایدئولوژیک گاهی از نظر فرم درخشان هستند، اما به لحاظ نشانه‌شناسی دیگر کارکرد چندانی ندارند، زیرا با سینمای ایدئولوژیک نمی‌توان در جهان فعلی صحبت کرد. سینما ناشی از تمدن بوده و خود، تمدن‌ساز است. سینما می‌تواند به گذشته تجسم بخشیده و آن را تصویر کند. 
او با اشاره به اینکه موزه‌ها مسئول گذشته هستند، اما برای ساخت آینده به وجود آمده‌اند، بیان کرد: سینما قابلیت تجسم بخشی به آینده را دارد و بسیاری از فیلم‌های علمی و تخیلی گذشته، امروزه شکلی از واقعیت را به خود گرفته‌اند و این قدرت تجسم‌بخشی نیازمند فضایی برای تنفس است. باستان‌شناسان آینده متخصصان فهم تصویر هستند، به همین دلیل، سینما دارای اهمیت بسیار زیادی است.

نظر شما