شناسهٔ خبر: 67016798 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش «شهروند» از جزئیات عملیات امدادگران هلال‌احمر برای یافتن فردی که در چاهی در شهرستان هشترود سقوط کرد

پنج روز سخت امدادی در عمق 60متری زمین

صاحب‌خبر -

    [ شهروند ] پنجشنبه شب گذشته بود که مردی در روستای کله نو در شهرستان هشترود به داخل چاه سقوط کرد. تقریبا پنج روز ‌شد که نیروهای امدادی هلال‌احمر بازهم یکی از سخت‌ترین و نفس‌گیرترین ماموریت‌های خود را اجرا ‌كردند. این بار امدادگران در چاهی عمیق به جست‌وجو پرداختند و به‌دنبال پیکر مردِ سقوط‌کرده گشتند. آنها پنج روز بود که در 60متری اعماق زمین ثانیه‌های دلهره‌آوری را تجربه كردند تا بتوانند پیکر مردِ سقوط‌کرده را تحويل خانواده‌اش دهند. نیروهای امدادی تا عصر سه‌شنبه همچنان عملیات خارج کردن پیکر فردِ حادثه‌دیده را ادامه می‌دادند و در نهايت سه شنبه شب پيكر او را يافتند و عمليات انتقال او به بيرون از چاه را آغاز كردند
به محض اطلاع از سقوط مرحوم بهروز ابوالحسنی به داخل چاه، علاوه بر نیروهای هلال‌احمر از تمامی ظرفیت‌های امدادی هشترود اعم از آتش‌نشانی، اورژانس و نیروهای محلی برای خارج کردن فرد سقوط‌کرده به چاه استفاده شد. چاهی که ابوالحسنی به داخل آن سقوط کرده بود، دارای عمق ۶۰ متر و قطر ۴۰ سانتی‌متر بوده و این امر، کار را برای امدادگران بسیار سخت کرده بود.
علاوه بر نیروهای امدادونجات هشترود نیروهای کمکی شهرستان‌های میانه، مراغه، تبریز و تهران نیز در محل حادثه حضور یافتند، اما با توجه به سختی کار،  افراد حاضر بر سر صحنه چند روز نتوانستند پیکر این جوان هشترودی را از چاه خارج کنند. در کل از همان ساعات اولیه وقوع سانحه بخشدار بخش نظرکهریز شهرستان هشترود به همراه کلیه ظرفیت‌های امدادی هشترود در محل حادثه حاضر بودند و برای خارج کردن جسد به‌صورت جهادی تلاش کردند. برای خارج کردن این فرد از داخل چاه، چندین دستگاه بیل مکانیکی به همراه سایر نیروهای امدادی به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش بودند تا بتوانند با حفر کانال و راه دسترسی به چاه موردنظر، پیکر این جوان را از محل حادثه خارج کنند.

حضور نیروهای هلال با بالگرد
حمید منجم، رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه عرض حدودا 40سانتی‌متری این چاه امر عملیات نجات را بسیار دشوار کرده استبود، می‌گوید: «سفت‌شدگی ماده لجنی کف چاه موجب سخت شدن این عملیات شده بود. چراکه فشار بیش از حد موجب متلاشی شدن پیکر می‌شد.» وی درباره آغاز عملیات امدادونجات گفت: «به‌دنبال سقوط شهروند هشترودی به چاه، نیروهای امدادی هلال‌احمر به‌عنوان پشتیبان جهت تسریع در عملیات تجهیزات، با بالگرد به منطقه ارسال شدند.» براساس این گزارش، حفر چاه موازی یکی از راه‌های امدادونجات در این سانحه است که عملیات امداد بیش از پنج روز طول کشید. باریک بودن دیواره چاه، دسترسی آتش‌نشانان را به عمق چاه سخت کرده بود، اما نیروهای امدادی هلال‌احمر به همراه نیروهای آتش‌نشانی همچنان با تلاش فراوان مشغول عملیات بودند.

این عملیات بسیار سخت و نفس‌گیر بود
حسن عبادزاده، یکی از امدادگران هلال‌احمر است که در این عملیات سخت حضور داشت. او در گفت‌وگویی با خبرنگار «شهروند» درخصوص سقوط مردی در چاهِ شهرستانِ هشترود می‌گوید: «من و 7نفر از همکارانم حوالی ساعت 12پنجشنبه، دهم خرداد، با هلی‌کوپتر به محل حادثه اعزام شدیم. نخستین بار در ساعت 23پنجشنبه به جمعیت هلال‌احمر شهرستان هشترود اطلاع‌رسانی شده بود. از هلال‌احمر شعبه‌های مراغه و هشترود تاکنون هر روز به‌طور مستمر 20 امدادگر در محل حاضر می‌شوند. هلال‌احمر تبریز در روزهای اول دو تیم ۲۰ نفره اعزام کرد.»
او درخصوص دلیل طولانی شدن عملیات نجات می‌گوید: «قطر چاه بسیار باریک بود، تقریباً 34سانتی‌متر. همچنین فردِ سقوط‌کرده در عمق 35متری در انحنایی گیر کرده بود که به‌دلیل برخورد تونل با سنگ در زمان حفرِ چاه ایجاد شده بود. این عملیات بسیار سخت و نفس‌گیر بود. باید با دقت زیادی انجام ميشد تا جسد آسیب نبیند و بتوانیم آن را سالم تحویل خانواده‌اش دهیم. برای همین احتیاط لازم را انجام می‌داديم. بدون شک نجات جانِ فردِ سقوط‌کرده در این شرایط بسیار دشوار و خطرناک است. بعد از ارزیابی‌های اولیه و مشورت‌های صورت‌گرفته، بهترین راه‌حل حفر چاه موازی یا تعریض چاه موجود تشخیص داده شد. زیرا فرستادن نیروی امدادی با تجهیزات در قطر 34سانتی‌متر ممکن نبود. همچنین تمامی تجهیزات مربوط به نجات در فضای معلق، ازجمله سه‌پایه نجات، هارنس و دستگاه دمنده و... در محل حاضر بود، اما با توجه به نیاز به تعریض چاه و حفر چاه موازی، این تجهیزات مورد استفاده قرار نگرفتند. عملیات تا يافتن جسد همچنان ادامه داشت. تا رسیدن به هدف نهایی، تلاش‌ها ادامه خواهد داشت.» او در پایان در خصوص علت سقوط فرد در چاه نیز ادامه می‌دهد: «با توجه به تازگی حفر چاه و عدم‌استفاده از حفاظ دور چاه و علائم هشداردهنده و همچنین تاریکی هوا در ساعت 23، احتمالاً سقوط به‌دلیل عدم‌رعایت نکات ایمنی بوده است.»

در ساعات اولیه صدایی از داخل چاه به گوش می‌رسید
گفته می‌شود بهروز ابوالحسنی، کارمند 45ساله بانک توسعه تعاون شعبه مراغه، به‌دلیل بی‌احتیاطی حوالی ساعت 23شامگاه پنجشنبه 10خرداد 1403به چاهی با عمق 60متر در باغ خانوادگی‌شان در روستای کله‌نو هشترود سقوط کرد که تلاش‌ها برای نجات وی از ساعات اولیه سانحه آغاز شد. عملیات امدادی در ساعات اولیه توسط یکی از جوانان بومی منطقه با بستن طناب و ورود به چاه آغاز شد و فرد حبس شده تا ارتفاع 20متر به بالا حمل می‌شود اما طناب پاره شده و دوباره وی به عمق چاه سقوط می‌کند. فرماندار هشترود با اشاره به اینکه شخص محبوس در دو ساعت اولیه سقوط، زنده بود، می‌گوید: «ساعت 22.30پنجشنبه 10خرداد این حادثه رخ داده است و تا حدود ساعت یک بامداد صداهایی از چاه به گوش می‌رسید، اما متأسفانه براساس شواهد پس از آن دچار خفگی شده است.» با اشاره به اینکه بخشدار این شهرستان یک ساعت پس از سانحه در محل حضور داشت، ادامه می‌دهد: «شیلنگ اکسیژن در همان ساعات ابتدایی به داخل چاه فرستاده شد تا شخص اکسیژن کافی برای تنفس داشته باشد.»

 بدحالی یک امدادگر هنگام عملیات جست‌وجو

این در حالی است که امدادگران هلال‌احمر در جای دیگری در یک ماموریت سخت در جست‌وجوی مرد گمشده در شهرستان مرزی خواف هستند. مدیر جمعیت هلال‌احمر خواف در این خصوص گفت: «تلاش امدادگران این جمعیت برای یافتن مرد روستایی گمشده در شهرستان مرزی خواف همچنان ادامه دارد.»
محمد افشارمقدم با بیان اینکه هنوز ردی از وی به‌دست نیامده است، گفت: «مرد روستایی حدود ۳۹ ساله به نام احمد صید محمدخانی از ساکنان روستای چاه گچی از توابع بخش جلگه زوزن و قاسم‌آباد خواف از دوشنبه که برای جمع‌آوری زیره سیاه، از محل زندگی خارج شده به منزل بازنگشته و مفقود شده. علاوه بر این فرد، دوشنبه چهار نفر دیگر هم برای جمع کردن زیره از این روستا خارج شده بودند که آنها برگشتند، اما مرد گمشده به روستا برنگشت و جمعیت هلال‌احمر خواف با دریافت این خبر، ۱۰ نفر از امدادگران را در قالب ۴ تیم از نخستین ساعت‌های بامداد برای جست‌وجو و پایش به منطقه یادشده اعزام کرد.»
وی با اعلام اینکه در جریان این عملیات یکی از امدادگران به‌دلیل گرمای هوا و کاهش آب بدن دچار بی‌حالی شد و برای درمان به بیمارستان ۲۲ بهمن خواف انتقال یافت، ادامه داد: «علاوه بر نیروهای هلال‌احمر، نیروهای محلی نیز در آن منطقه جست‌وجو را انجام می‌دهند.»
مدیر جمعیت هلال‌احمر خواف درباره آخرین وضعیت عملیات تجسس گفت: «به‌رغم اینکه تجسس‌ها بی‌نتیجه بوده اما از ظهر دوشنبه تیم کوهستان امدادگران هلال‌احمر به همراه یک تیم کوهنورد محلی از منطقه قاسم‌آباد به گروه‌های جست‌وجوگر اضافه شدند و امیدواریم مرد روستایی مفقودشده را بیابیم. منطقه تحت جست‌وجو شرایط استفاده از بالگرد و سگ‌های زنده‌یاب را ندارد و اگر اتفاق خاصی برای مرد روستایی گمشده نیفتاده باشد، احتمال آن می‌رود که او از حوزه استحفاظی شهرستان خواف خارج و وارد شهرستان همجوار همچون گناباد شده باشد.»

نظر شما