شناسهٔ خبر: 67015597 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش اقبال مردم هند به حزب حاکم

آرای حزب حاکم بهاراتیاجاناتا هند در مقایسه با دوره پیشین انتخابات مجلس قانونگذاری این کشور کاهش یافت.

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از دهلی نو، حزب بی جی پی به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر هند در انتخابات سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۰۳ صندلی مجلس این کشور را تصاحب کرده بود و با آن پشتوانه به تنهایی دولت را تشکیل داد، اما اکنون هر چند نتایج قطعی و نهایی نشده است، اما با اعلام نتیجه‌های لحظه به لحظه نشان می‌دهد صندلی‌های این حزب در انتخابات اخیر از ۲۴۰ بیشتر نمی‌شود. 

با این وجود هم، ائتلاف "ان دی ای" یعنی ائتلاف ملی دموکراتیک هند متشکل از حزب حاکم بهاراتیاجاناتا و چند حزب دیگر که پیشتاز انتخابات هستند کمتر از ۳۰۰ صندلی را در اختیار گرفته اند. 

<div id="video-display-embed-code_11184224"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4251612/11184224?width=700&height=300"></script></div>

اظهارات:

نوین کومار عضو حزب بی جی پی
چاندان کومار: عضو حزب بی جی پی
ادیش سریواستو: دبیر حزب کنگره در ایالت اوتارپرادش
بی وی سرینیواس: رییس شاخه جوانان حزب کنگره

ائتلاف احزاب مخالف موسوم به"ایندیا" با محوریت حزب کنگره بیش از ۲۴۰ صندلی را تا لحظه مخابره خبر تصاحب کرده است. مجلس قانونگذاری هند موسوم به لوک سابا ۵۴۵ صندلی دارد. ۵۴۳ نماینده آن با رای مردم انتخاب می‌شود. 
هر حزب یا ائتلافی که موفق به تصاحب ۲۷۲ صندلی شود می‌تواند دولت بعدی را تشکیل دهد. نخست وزیر هند چندین بار در کوران رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در این انتخابات مردم ۴۰۰ صندلی را در اختیار ائتلاف حاکم قرار خواهند داد که این امر محقق نشد. 
با اینکه نتایج انتخابات، نهایی و اعلام نشده است، اما فاصله زیاد آرای ائتلاف حاکم و مخالفان نشان از شکست حزب حاکم در دو ایالت مهم این کشور یعنی ماهاراشترا و اوتارپرادش حکایت می‌کند. 
تحلیلگران سیاسی شکست حزب حاکم در ایالت اوتارپرادش به ویژه شهر آیودیا جایی که در ماه‌های اخیر معبد رام را با سر وصدای زیاد بنا کردند معنا دار می‌دانند. معبد رام روی خرابه‌های مسجد بابری ساخته شده بود. اینکه هیچ حزبی به تنهایی نمی‌تواند دولت بعدی هند را تشکیل دهد قطعی است هر چند حزب حاکم بهاراتیاجاناتا باشد.

 

نظر شما