شناسهٔ خبر: 67013093 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در میان وعده‌های پوچ تاج و پرونده رشوه و فساد

چالش ادامه‌دار استقلال و پرسپولیس در فصل عجیب داوری‌ها/ چه کسی از اشتباهات داوری سود کرد؟

چالش استقلال و پرسپولیس در خصوص اشتباهات داوری در لیگ بیست و سوم هنوز ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

چالش ادامه‌دار استقلال و پرسپولیس در فصل عجیب داوری‌ها/ چه کسی از اشتباهات داوری سود کرد؟

به گزارش تابناک ورزشی، لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسیده، اما بی کفایتی فدراسیون فوتبال در فراهم کردن امکاناتی فراگیر در دنیا به نام VAR یا همان کمک داور ویدئویی، اجازه نمی‌دهد مبحث پر ایراد و اشتباهی به نام داوری به پایان برسد. هنوز بحث بر سر اشتباهات داوری در طول ۳۰ هفته به سود یا زیان پرسپولیس و استقلال و به ویژه گل قهرمانی سرخ‌ها ادامه دارد‌.

آنچه به وضوح دیده می شود و نباید واقعیتش را کتمان کرد، اشتباهات بعضا عجیب داوری در مسابقات لیگ است. هر ۱۶ تیم لیگ برتر هم با این اشتباهات متضرر یا منتفع شده‌اند و چنین مسئله‌ای در مواقعی که اشتباهات داوری فقط اشتباه باشد، اجتناب‌ناپذیر است. با این حال وقتی پرونده فسادی گسترده و رد و بدل شدن سکه مطرح می‌شود و افراد مختلفی از مدیران رده بالا و میانی در فدراسیون فوتبال و همچنین باشگاه‌ها درگیرش می‌شوند تا تعدادی از اهالی رسانه، نمی‌توان به اشتباهات داوری هم فقط به عنوان اشتباه نگاه کرد. آن هم زمانی که پای خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران هم به چنین پرونده‌ای باز می‌شود و همیشه به نحوه مدیریت و چیدمان داوران در زمان ریاستش هم انتقاد وارد بوده است.

با این حال تا بررسی تمامی ابعاد ماجرا و صدور رأی -اگر با تمامی متخلفان به درستی برخورد شود- نمی‌توان انتظار داشت که چالش‌های سود و زیان داوری میان تیم‌ها به خصوص آنهایی که در کورس قهرمانی یا جنگ برای بقا هستند، پایان پیدا کند. در لیگ بیست‌وسوم نیز استقلال و پرسپولیس یکی از پرچالش‌ترین فصل‌ها را در رابطه با داوری‌ها داشتند. از دربی گرفته که پرسپولیسی‌ها معتقد بودند با وجود VAR اخراج یک بازیکن استقلال و یک پنالتی به سود آنها نادیده گرفته شده تا استقلالی‌ها که معتقد بودند چند گل از جمله گل قهرمانی پرسپولیس در شرایط سالم به ثمر نرسیده است.

داوری‌ها در فصلی که گذشت توسط کارشناسان مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله برنامه فوتبال برتر با اجرای محمدحسین میثاقی که مرجع بسیاری از اهالی فوتبال و رسانه شده که صحنه‌های مختلف آن توسط سه کارشناس داوری، بررسی می‌شود و همچنین رسانه ۳۶۰ که توسط عادل فردوسی‌پور مدیریت می‌شود که به عنوان تهیه کننده و مجری سابق برنامه ۹۰ پایه‌گذار تحلیل داوری بوده است‌.

طبق آنچه در برنامه فوتبال برتر مشخص شده، پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ ۱۱ مرتبه از اشتباهات داوری سود برده و ۹ مرتبه نیز از این ناحیه متضرر شده است. میانگین سود و زیان سرخ‌ها از اشتباهات داوری، دو مرتبه سود است که در مجموع نشان می‌دهد آنها متضرر نشده‌اند. استقلال نیز بر همین اساس ۱۲ مرتبه و یک مرتبه بیشتر از پرسپولیس از اشتباهات داوری سود برده و ۷ مرتبه و دو مرتبه کمتر از رقیب سنتی‌اش متضرر شده که در میانگین سود و ضرر، آبی‌ها ۵ مرتبه سود کرده‌اند. یعنی هیچیک از دو تیم پایتخت به طور ثابت همیشه متضرر یا منتفع نبوده‌اند.

همچنین بررسی داوری‌ها در رسانه ۳۶۰ بدین شکل بوده که به تفکیک پرسپولیس سه مرتبه از پنالتی‌ها سود برده و سه مرتبه متضرر شده است. این عدد برای تیم استقلال چهار مرتبه سود و ۵ مرتبه ضرر است. سود پرسپولیس از گل آفساید ۶ مرتبه و استقلال فقط یک مرتبه بوده که هر دو تیم در ضرر از گل آفساید با یک مرتبه، برابر بوده‌اند. این تفکیک اشتباهات نشان می‌دهد، پرسپولیسی‌ها در سود از ناحیه به ثمر رساندن گل آفساید، اختلاف فاحشی با رقیب خود دارند. در اشتباه داوران در اخراج‌ها نیز پرسپولیس ۵ مرتبه سود کرده، اما ۶ مرتبه ضرر کرده است. سود استقلال در اخراج‌ها سه مرتبه و ضررش دو مرتبه بوده است. همچنین در اشتباهات داوران در موضوع گل مردود، پرسپولیس دو مرتبه سود کرده، اما متضرر نشده و استقلال سود و زیانش از این ناحیه برابر یک است.

این اشتباهات داوری در حالی پرتکرار و پرچالش شده است که وعده و وعیدهای فدراسیون فوتبال برای آوردن VAR هنوز به نتیجه نرسیده و سابقه مهدی تاج و وعده‌های پوچی که در گذشته داده، نمی‌تواند این اطمینان را نیز حاصل کند که در فصل پیش‌رو، طلسم VAR در فوتبال ایران می‌شکند تا حداقل بخشی از اشتباهات داوری حل و فصل شود.

نظر شما