شناسهٔ خبر: 67012671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

استقبال روسیه از عضویت ایران در یک اتحادیه منطقه ای

معاون نخست‌وزیر روسیه با استقبال از درخواست جمهوری اسلامی ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ایران ممکن است اواخر دسامبر سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۳) با طی مراحل مورد نظر به عنوان عضو ناظر به این اتحادیه بپیوندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رسانه‌های روسیه، الکسی اورچوک روز سه‌شنبه پس از نشست شورای بین‌دولتی اوراسیا در این باره به خبرنگاران گفت:‌ روش‌های خاصی وجود دارد، اگر این مقدمات به موقع طی شود، تصمیم‌گیری درباره عضویت ناظر ایران در اوراسیا می‌تواند در پایان دسامبر، تقریباً امسال انجام شود.
معاون نخست‌وزیر روسیه در خصوص علاقه ایران به عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد: طرف روسی علاقه خود را برای توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌کند.

اورچوک در سخنرانی خود در نشست شورای بین دولتی اوراسیا نیز خاطرنشان کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا از همکاری متقابل سودمند و برابر با همه کشورهای ذینفع استقبال می‌کند.
میشوستین افزود: نیاز است روابط اتحادیه اقتصادی اوراسیا با کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، آسه آن، بریکس و به عبارت دیگر کشورهای دیگر از آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین گسترش یابد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.

برچسب‌ها:

نظر شما