شناسهٔ خبر: 67012141 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راه‌اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی در زنجان از محل درآمد موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: نخستین نیروگاه خورشیدی در استان از محل درآمد موقوفات راه اندازی شد و احداث ۶ نیروگاه خورشیدی بزرگ و کوچک مقیاس با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد ریال نیز در دست اقدام است.

صاحب‌خبر -

راه‌اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی در زنجان از محل درآمد موقوفات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ حجت‌الاسلام کرمی گفت:  با تغییر رویکرد سازمان اوقاف از اجاره داری صرف به بهره‌وری و رونق تولید در موقوفات، نخستین نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس استان در اداره اوقاف شهرستان خدابنده راه‌اندازی شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: هزینه ۶ میلیارد ریالی خرید تجهیزات و نصب این نیروگاه به طور کامل از محل درآمد‌های موقوفه قیدار نبی (ع) این شهرستان تامین و پرداخت شده و هرگونه درآمد ناشی از آن نیز صرف نیات این موقوفه مهم در شهرستان خدابنده خواهد شد.

وی ادامه داد: ظرفیت این نیروگاه کوچک مقیاس ۲۰ کیلووات بر ساعت است و با توجه به متوسط هفت ساعت تابش خورشید در استان و قیمت ۲۲ هزار ریالی هر کیلووات برق، درآمد سالانه‌ای بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال عاید موقوفه می‌شود.

حجت‌الاسلام کرمی با بیان اینکه طرح‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در موقوفات و ایجاد درآمد پایدار برای اجرای بهتر و موثرتر نیات واقفان در استان در دستور کار است، گفت: یکی از شاخصترین آنها راه‌اندازی سه نیروگاه بزرگ و سه نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی در اراضی وقفی و همچنین امامزادگان شاخص استان با حجم سرمایه گذاری بیش از هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: احداث یک نیروگاه خورشیدی سه مگاواتی در مجموعه کشت و صنعت حسینیه اعظم زنجان و نیروگاه ۲/۱ مگاواتی در اراضی وقفی محدوده شهر قیدار و سه نیروگاه کوچک مقیاس در امامزاده ابراهیم (ع) شهر سجاس، ساختمان موقوفه پیامبر اعظم شهر قیدار و محوطه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) را در برنامه داریم که طرح‌های توجیهی آنها تدوین و مجوز‌های اولیه نیز گرفته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: این استان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه دارد که هزار و ۵۰۰ موقوفه آن شامل مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و اماکن مذهبی و هزار و ۳۰۰ موقوفه عادی مثل اراضی کشاورزی دیمی و آبی، مغازه و خانه است.

نظر شما