شناسهٔ خبر: 67011306 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزارش اکونومیست:

چگونه اوکراین کریمه را به یک تله مرگبار برای نیروهای روسیه تبدیل کرد؟

صاحب‌خبر -
چگونه اوکراین کریمه را به یک تله مرگبار برای نیروهای روسیه تبدیل کرد؟
خبرگزاری آریا-بر اساس گزارشی که مجله انگلیسی اکونومیست منتشر کرده و نشان می دهد که اوکراین اکنون برتر از روسیه و شبه جزیره کریمه به یک "تله مرگبار" برای نیروهای روسیه تبدیل شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛اوکراین از سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی ضد هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین برای تضعیف سیستماتیک دفاع هوایی روسیه در کریمه، حمله به پایگاه‌های هوایی که رهگیرهای روسی از آنجا پرواز می‌کنند و اهداف حیاتی لجستیکی و اقتصادی را هدف قرار می‌دهد، استفاده می‌کند.

اکونومیست می گوید که با تصویب در آوریل گذشته بسته حمایت نظامی 61 میلیارد دلاری ارائه شده توسط دولت بایدن، تأثیر آن بر روند جنگ مشخص شده است.

به ویژه ورود موشک های بالستیک ضد هوایی با برد 300 کیلومتر به این معنی است که اوکراین اکنون می تواند به هر هدفی در کریمه تحت اشغال روسیه حمله کند.

لارنس فریدمن، استراتژیست بریتانیایی، می گوید که شبه جزیره کریمه نقطه ضعف روسیه است.


نیکو لانگ، مشاور سابق وزارت دفاع آلمان، با این نظر موافق است: «کارزار اوکراین ترکیبی از استراتژی نظامی و سیاسی است. از نظر سیاسی، کریمه مهم‌ترین دارایی روسیه است، اما همچنین بسیار آسیب‌پذیر است.»

این مجله می‌گوید آنچه اوکراین در تلاش است انجام دهد این است که شبه جزیره کریمه را باری بر دوش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار دهد، آن را منزوی کند و در نتیجه نیروهای هوایی و دریایی روسیه را از جنوب اوکراین دور کند.

لارنس می‌گوید نیروهای روسی «جایی برای پنهان شدن ندارند» و با کمک داده‌های شناسایی ماهواره‌ای و هوایی ارائه‌شده توسط متحدان ناتو، دانش عمیق آن‌ها از منطقه و نیروهای مخفی روی زمین، هیچ چیزی نمی‌تواند بدون اطلاع اوکراینی‌ها در کریمه حرکت کند. 

با ورود سامانه‌های پدافند هوایی ضد هوایی و پیشرفت روزافزون پهپادهای آن‌ها، هر متر مربع از شبه‌جزیره در تیررس موشک‌ها، از جمله اهداف حساس به زمان مانند هواپیماها و کاروان‌های تجهیزاتی که از طریق جاده یا راه‌آهن حرکت می‌کنند، قرار می‌گیرد.

به گفته بن هاجز، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در اروپا و مشاور تدارکات ناتو، اوکراینی‌ها «در یک فرآیند سیستماتیک برای غیرقابل زندگی کردن اوکراین برای نیروهای روسی هستند».

هفته گذشته مقامات آمریکایی گفتند که جو بایدن رئیس جمهور اوکراین به اوکراین اجازه انجام حملات محدود در داخل روسیه با استفاده از سلاح های ساخت آمریکا را داده است که می تواند فصل جدیدی در جنگ برای اوکراین باشد.


به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این تصمیم که نشان دهنده یک "تغییر بزرگ" است، توسط مشاوران بایدن و متحدان کلیدی دولت ایالات متحده اتخاذ شد و خاطرنشان کردند که این اولین بار است که رئیس جمهور آمریکا اجازه پاسخ نظامی محدود را به توپخانه، پایگاه های موشکی و مراکز فرماندهی در داخل مرزهای یک حریف هسته ای می دهد.

نظر شما