شناسهٔ خبر: 67011195 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بسیج دانشگاه علامه و امیرکبیر خطاب به شورای نگهبان:

مشارکت حداکثری بهانه‌ای برای ورود کوته نظران و کیسه اندوزان نباشد

انتخاباتِ واقعی، آنجایی رقم خواهد خورد که از بین تمامی ایده‌های سیاسی موجود در صحنه مردم بتوانند انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند و این نه با مهندسی و یکپارچه سازی انتخابات بلکه فقط در صورت مشارکت حداکثری با حضور ایده‌های مختلف سیاسی در عرصه انتخابات و رقم خوردن صحنه‌ای تماما رقابتی میان ایده‌های سیاسی مختلف به ثمر می‌نشیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علامه طباطبایی، در پیامی خطاب به شورای نگهبان نوشت: انتخاباتِ واقعی، آنجایی رقم خواهد خورد که از بین تمامی ایده های سیاسی موجود در صحنه که پیشاپیش پذیرفته‌اند که در چارچوب اصول جمهوری‌اسلامی عمل کنند، مردم بتوانند انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند و این نه با مهندسی و یکپارچه سازی انتخابات بلکه فقط در صورت مشارکت حداکثری با حضور ایده های مختلف سیاسی در عرصه انتخابات و رقم خوردن صحنه‌ای تماما رقابتی میان ایده‌های سیاسی مختلف به ثمر می‌نشیند. هرچند که پر بدیهی است ایجاد مشارکت حداکثری نباید بهانه ای باشد تا کوته نظران و کیسه اندوزان راهی برای ورود به عرصه رقابت پیدا کنند.

 

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
اعضای محترم شورای نگهبان و دبیر محترم حضرت آیت الله جنتی
سلام علیکم

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و با عرض تسلیت شهادت جان‌سوز رییس‌جمهور فقید و همراهانشان، با توجه به آغاز فرآیند ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری و اهمیت مسئله مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو، لازم دانستیم نکاتی را به عنوان جمعی از دانشجویان خدمت شما عرضه داریم.

از اصول اولیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمامی دوره ها، همراهی و نقش اصلی مردم به عنوان رکن مهم تمام عرصه‌های موجود در جمهوری اسلامی است که انتخابات، مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه برای ایفای نقش مردم می‌باشد. پاسداری از نهاد انتخابات و اصل مهم مردم‌سالاری دینی، خط قرمزی است که نمی‌توان از آن به راحتی عبور کرد.

نهاد انتخابات، بر خلاف ادعای دموکراسی‌های دروغین کشور‌های غربی، نهادی واقعی در ایفای نقش مردمی در عرصه حکمرانی جمهوری اسلامی است که شرایط انتخاب واقعی و آگاهانه را برای تمامی مردم جامعه مهیا می‌کند تا مردم خود بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. انتخاباتِ واقعی، آنجایی رقم خواهد خورد که از بین تمامی ایده‌های سیاسی موجود در صحنه که پیشاپیش پذیرفته‌اند که در چارچوب اصول جمهوری‌اسلامی عمل کنند، مردم بتوانند انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند و این نه با مهندسی و یکپارچه سازی انتخابات بلکه فقط در صورت مشارکت حداکثری با حضور ایده‌های مختلف سیاسی در عرصه انتخابات و رقم خوردن صحنه‌ای تماما رقابتی میان ایده‌های سیاسی مختلف به ثمر می‌نشیند.

امام راحل عظیم الشان، جمهوریت را به عنوان یک اصل اولیه و جدایی ناپذیر از این انقلاب اسلامی، به عنوان مهم‌ترین پشتوانه این نظام قرار داده‌اند، به عبارتی باید گفت اعتماد و اعتقاد به رای و نقش مردم در حق انتخاب سرنوشت خود، در دیدگاه امام راحل حقیقتی انکار ناپذیر داشته‌است که این امر منجر شده تا انتخابات را تبدیل به عرصه‌ای مهم برای این نقش آفرینی مردمی قلمداد کنند.

اما اکنون، در دورانی که سه انتخابات با مشارکت زیر ۵۰ درصد را پشت سر گذاشته ایم باید این سوال را از یکی از متولیان انتخابات که طبق بند ۱۱ سیاست‌های کلی ابلاغی انتخابات توسط مقام معظم رهبری که از اهداف و وظایف مهم شورای نگهبان را «جلب مشارکت حداکثری» بیان می‌کنند بپرسیم آیا توجهی به حفظ اصل نهاد انتخابات و مشارکت مردم در احراز صلاحیت‌ها و مهیا کردن شرایط برای حضور افراد با ایده‌های مختلف اداره کشور که در نتیجه آن مردم بتوانند از میان آن‌ها شخصی که بیشترین نسبت با گفتمان‌های انقلاب اسلامی دارند را انتخاب کنند، در دستور کار خود قرار داده‌اید؟
هرچند که پر بدیهی است ایجاد مشارکت حداکثری نباید بهانه‌ای باشد تا کوته نظران و کیسه اندوزان راهی برای ورود به عرصه رقابت پیدا کنند.

عمومیت بخشیدن به صحنه سیاسی انتخابات کشور منجر به مشارکت مردم خواهد شد. با حضور شخصیت‌هایی که واجد صلاحیت در چارچوب‌های عملی و قانونی جمهوری اسلامی هستند از تشکیل یک دولت حداقلی که فاقد پشتوانه مردمی است و امکان عمل حداکثری را ندارد، جلوگیری می‌کند.

اینجاست که به نظر شورای محترم نگهبان به عنوان نهاد پاسدار قانون اساسی و انتخابات، به شکلی که مانع از مضیق کردن عرصه تایید صلاحیت‌ها شود، صحنه را برای حضور شخصیت‌ها و ایده‌های مختلف که واجد شرایط قانونی هستند فراهم آورد، تا هم در حق کسی جفا نشود و هم در عبور از وضعیت کنونی که به نظر نیمی از جامعه مردمی با صندوق‌های رای قهر کرده اند، به یک انتخابات با مشارکت حداکثری و حضور فعالانه مردم در صحنه سیاست کشور برسیم.

به نظر این اتفاق پس از شهادت رئیس جمهور فقید، آیت الله شهید رئیسی با شرایط متفاوت و معنایی دیگر رو به روست. شخصیت مردمی و مجاهد ایشان که به دنبال فعال کردن ظرفیت‌های بالقوه مردمی و ناشی از روح انقلابی ایشان بود و مردم را یک اصل جدایی ناپذیرِ موثر در تمامی عرصه‌ها میدانستند، شرایط شکل گیری یک وحدت ملی و توان عمل واقعی را برای مردم عزیز ایران اسلامی رقم زده است، نباید از این وضعیت غافل و این فرصت را در تعین بخشی به روح انقلابی که از خون شهیدان خدمت به وجود آمده است، از دست داد.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب درباره‌ی لزوم آزادی دادن به انتخاب مردم در بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین در سال ۱۳۸۲ فرموده‌اند: «در احراز صلاحیت نامزد‌ها خود مردم بهترین افراد هستند و بیشترین مسئولیت‌ها را دارند.»

امید است که اعضای محترم شورای نگهبان در پاسداری از قانون اساسی و نهاد انتخابات و توجه به جلب مشارکت حداکثری با حضور ایده‌های مختلف سیاسی در عرصه انتخابات کشور و اعتماد و ایمان واقعی به رای و انتخاب مردم، به این امر مهم اهتمام ویژه داشته باشید.

والاسلام علیکم و رحمه الله

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر

نظر شما