شناسهٔ خبر: 67010663 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

دغدغه و گلایه بحق پایتخت‌نشینان

معابر تهران به ویژه در مناطق جنوبی شهر و در کوچه پس کوچه‌ها تنگ است و این موضوع در بحران‌ها کار امدادرسانی را سخت می‌کند؛ تعریض این معابر و خروج برخی کوچه‌ها از بن‌بست طرحی است که جدی تر از قبل توسط مدیریت شهری پیگیری می‌شود.

صاحب‌خبر -

دغدغه و گلایه بحق پایتخت‌نشینان

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا؛ معماری گذشته تهران بویژه در جنوب شهر و در محدوده محله‌هایی چون شوش، مولوی، بازار و مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به صورت تو در تو و نزدیک بوده و با گذشت زمان و توسعه شهر این معابر که بیشتر هم در بافت فرسوده قرار دارند مشکلات زیادی را برای تردد شهروندان و خودروها به وجود آورده است.

تامین نشدن پارکینگ به واسطه عرض کم کوچه گرفته و خطراتی که به واسطه بحران‌های طبیعی مثل زلزله ایجاد می‌شود؛ از مشکلات این معابر است، در این راستا بویژه با افزایش جمعیت و تمایل به ساخت آپارتمان این مشکل نمود بیشتری پیدا کرد.

دغدغه و گلایه بحق پایتخت‌نشینان

خانه‌های قدیمی یک یا ۲ طبقه در معبر بن بست یا کم عرض شاید پاسخگوی جمعیت و نحوه زندگی آن زمان بود اما با افزایش جمعیت این معضل در مناطق جنوبی شهر به ویژه بافت فرسوده حس شد؛ در این راستا طی دو دهه گذشته با تصویب قانونی در حوزه شهرسازی، عقب نشینی خانه‌ها در قبال اعطای تراکم بیشتر در دستور کار قرار گرفت و توانست تا حدی این مشکل را حل کند.

به ویژه در محله‌هایی مثل جیحون، مرتضوی و البته کوچه پس کوچه‌های میدان قزوین که از این معضل رنج می‌برند؛ در دوره مدیریت شهری فعلی هم مناطق بسیاری از این قانون بهره برده‌اند و علاوه بر این سعی شد که برخی کوچه‌ها را با تعریض و مناسب سازی از بن بست خارج کنند که در مواقع بحران مثل حریق و زلزله کار امدادرسانی تسهیل شود.

جالب اینکه برای تعریض و خروج برخی از این کوچه‌ها شاید فقط یک یا دو ملک باید توسط شهرداری خریداری می‌شد یا عقب نشینی در دستور کار قرار بگیرد که در این دوره شاهد هستیم اقداماتی از این جنس که آسایش مردم محلات را در پی دارد جدی تر پیگیری می‌شود.

در تازه ترین اقدام از این جنس، شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به اجرای مستمر طرح بهسازی معابر در این منطقه گفت: کوچه‌های ریاضی و یمینی در خیابان حیدری‌فر از حالت بن‌بست خارج شدند و در دسترس شهروندان قرار گرفتند.

دغدغه و گلایه بحق پایتخت‌نشینان

 

سیدمحمد موسوی روز سه‌شنبه در این خصوص افزود: مدیریت شهری با به‌کارگیری ظرفیت‌ها و امکانات موجود، همه توان خود را برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان استفاده می‌کند که در این راستا مرمت و بهسازی معابر در کوچه‌های ریاضی و یمینی واقع خیابان حیدری‌فر از ناحیه ۲ منطقه انجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به درخواست‌های مردمی، مبنی بر ایجاد خطر ۲ ملک در انتهای کوچه‌های یمینی و ریاضی که به صورت خطرساز و در حال ریزش بوده، موضوع در دستور کار قرار گرفت و طبق نظریه کارشناسان تخصصی، این ۲ ملک تخریب شدند.

به گفته موسوی، با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح پس از تخریب ۲ ملک خطرساز، ضلع جنوبی زمین یادشده برای پارکینگ‌ پس از آزادسازی معبر با ایجاد رمپ، دسترسی ایجاد شد.

معاون فنی و عمران منطقه نیز در این باره گفت: با هدف توسعه زیرساخت‌های معابر شهری، معاونت فنی و عمرانی با توجه به تخریب ۲ ملک موصوف در کوچه‌های ریاضی و یمینی از خیابان حیدری‌فر پس از تخریب از حالت بن‌بست خارج و دسترسی از معابر برای شهروندان ایجاد شد.
محمدحسن سلیمی نمین افزود: در این طرح بیش از ۲۸۰ مترمربع تخریب و خاکبرداری و ۵۰ تن آسفالت در مساحت ۲۱۰ مترمربع برای رفاه حال شهروندان انجام شده است.

منطقه ۱۱ شهرداری تهران دارای چهار ناحیه و ۱۷ محله و یکی از مناطق مرکزی شهری است که عمدتا بافتی قدیمی دارد.

این منطقه از شمال به میدان انقلاب و خیابان آزادی، از شرق به خیابان‌های وحدت اسلامی و حافظ، از جنوب به میدان راه‌آهن و خیابان شوش و از غرب به خیابان‌های نواب صفوی و شهید ابراهیمی (عباسی) و میدان ۹ دی محدود می‌شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما