شناسهٔ خبر: 67010425 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مجلس دوازدهم باید از جایگاه نظارتی خود برای بررسی قصور بانک­ ها در زمینه تسهیلات مسکن وارد عمل شود

نماینده مجلس دوازدهم: در مجلس دوازدهم باید از جایگاه نظارتی خود نسبت به بررسی همکاری بانک­ها در زمینه ساخت مسکن در کشور وارد عمل شویم. لازم است، توضیحات بانک­ها را بشنویم و اگر قصوری از طرف آن­ها بوده که به نظر می­ رسد بوده، بر اساس قانون با آن­ها برخورد کنیم. 

صاحب‌خبر -

دولت سیزدهم به صورت جدی به موضوع مسکن ورود کرد و این موضوع از همان ابتدای روی کار آمدن شهید رئیسی در دستور کار قرار داشت. با وجود پیگیری جدی رئیس جمهور شهید به منظور تولید انبوه مسکن در کشور مشکلاتی پیش روی وی قرار داشت.

مهم­ترین مشکل، عدم همکاری بانک­ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بود. بانک­ها به فعالیت­های سودجویانه مشغول هستند و تمایلی ندارند به وظایف قانونی­شان در زمینه ساخت مسکن در کشور عمل کنند.

مسئولانی که از نزدیک با شهید رئیسی در ارتباط بوده­اند، گواهی می­دهند که ایشان از هیچ تلاشی برای تحقق تولید مسکن در کشور دریغ نکرد. به نحوی که با وجود مشکلات، در حال حاضر، قریب به سه میلیون واحد مسکونی در حال ساخت و ساز است و بخشی از آن­ها آماده تحویل هستند. شهید رئیسی به دنبال تحقق وعده انتخاباتی­اش تا قبل از پایان دوره اول ریاست جمهوری بود.

بسیاری بر این عقیده­اند که عدم انجام وظایف دولت قبلی در زمینه ساخت مسکن در کشور یکی از مهم­ترین دلایلی است که به بحرانی شدن این موضوع طی سال­های گذشته دامن زده است.

به زعم کارشناسان، تولید انبوه مسکن تنها راه حل برای به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در کشور است تا قیمت­ها متعادل شوند و مشکل مردم رفع شود.

نظرات علیرضا نوین، نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی را در خصوص دغدغه شهید رئیسی در حوزه مسکن در ادامه می­ خوانید.

بانک­ ها به کارهای اقتصادی خارج از وظایف خودشان مشغول هستند

نوین در خصوص تقصیر بانک­ها در عدم تحقق وعده­ های دولت سیزدهم در حوزه مسکن خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بانک­ها در این زمینه مقصر اصلی هستند. متاسفانه بانک­های کشور به کارهای اقتصادی خارج از وظایف خودشان مشغول هستند. بنابراین، شاهد عدم همکاری آن­ها در زمینه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن هستیم که مشکلات زیادی را برای تولید انبوه مسکن در کشور ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بانک­ها فقط برای بافت فرسوده وام می­دهند که داخل محدوده شهری است. این وام­ها با 23 درصد سود اعطا می­ شوند. این شرایط نشان می ­دهد که بانک­ها در همکاری با پروژه­ های ساخت مسکن در کشور قصور دارند و مشکل­ ساز شده­ اند.

منتخب مردم برای مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: اگر شرایط همین طور ادامه یابد و عدم همکاری بانک­ها را با پروژه ­های ساخت مسکن ملی شاهد باشیم، موضوع تأمین مسکن برای خانوارها و جوانان همچنان لاینحل باقی خواهد ماند.

نوین گفت: با توجه به مشکلاتی که مردم در زمینه مسکن دارند، نیاز است مجلس و دولت جدید روی این موضوع تمرکز داشته باشند تا این نیاز اساسی مردم رفع شود. نیاز است با نیازسنجی و آمار دقیق از طریق همکاری مجلس و دولت به حل مشکل مسکن مردم بپردازیم.

وی ادامه داد: برای ساخت انبوه مسکن باید تأمین زیرساخت­ها را مدنظر داشته باشیم. اجازه ندهیم طوری شود که مانند مسکن مهر فقط آپارتمان­هایی را بسازیم و بدون تدارک زیرساخت­ها مانند آب، برق، گاز، فضای سبز، فاضلاب، جاده، اماکن فرهنگی-تفریحی و... آن را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

ضرورت ساخت سالانه  700 هزار واحد مسکونی برای تامین نیاز مردم

منتخب مردم در مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهید رئیسی دغدغه مشکلات مردم را داشت. به همین دلیل، مسکن در صدر اولویت­هایش قرار داشت. وی طی 33 ماه گذشته تلاش بسیاری در زمینه تحقق تأمین مسکن برای مردم انجام داد. کارهای اساسی در دولت سیزدهم برای ساخت مسکن به صورت انبوه انجام شد. اما مشکلاتی همچون عدم همکاری بانک­ها مانع تحقق این امر شد. نیاز است، دولت بعدی که روی کار می ­آید، با جدیت راه شهید رئیسی را برای تأمین مسکن مردم دنبال کند.

وی ادامه داد: همکاری جدی دولت و مجلس جدید در زمینه مسکن موردنیاز است تا مشکلات مردم در این زمینه حل و فصل شود. بر اساس بررسی­ های صورت گرفته، نیاز است هر ساله 700 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا تعادلی بین عرضه و تقاضا به وجود بیاید و مردم به لحاظ مسکن مشکلی نداشته باشند.

نوین گفت: زمانی که مسکن مهر تحقق پیدا کرد، شرایط مختلف دست به دست هم دادند. در آن زمان مصالح نسبتاً ارزان در دسترس بود، بانک­ها همکاری لازم را داشتند و انبوه ­سازان نیز پای کار بودند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، زمین تأمین شده و دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است. اما هنوز انبوه­ سازان مانند مسکن مهر وارد عمل نشده ­اند.

نوین  خاطرنشان کرد: در مجلس دوازدهم باید از جایگاه نظارتی خود نسبت به بررسی همکاری بانک­ها در زمینه ساخت مسکن در کشور وارد عمل شویم. لازم است، توضیحات بانک­ها را بشنویم و اگر قصوری از طرف آن­ها بوده است که به نظر می­رسد بوده، بر اساس قانون با آن­ها برخورد کنیم. 

برچسب‌ها:

نظر شما