شناسهٔ خبر: 67009058 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر شریف به پکن؛ فرصت‌ها و چالش‌های همکاری پاکستان با چین

اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان درحالی امروز سفر رسمی خود به چین را آغاز می‌کند که کشورش درصدد گشایش روزنه‌های جدید همکاری‌های کلان با پکن است هرچند چینی‌ها در قبال سرمایه‌گذاری و پیشرفت روابط اقتصادی با اسلام‌آباد خواستار اقدامات جدی برای تامین امنیت منافع چینی و اتباع آنان در پاکستان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز ‌سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، محمد شهباز شریف بنا بر دعوت رئیس جمهور و نخست وزیر چین ساعاتی قبل برای سفر رسمی ۵ روزه عازم این کشور شد. این اولین بازدید شهباز شریف به چین پس از تشکیل دولت فعلی در پاکستان محسوب می‌شود.

شهباز شریف در اوایل آبانماه ۱۴۰۱ زمانی که نخست وزیری دولت ائتلافی در پاکستان را برعهده داشت سفر رسمی دو روزه به چین انجام داد.

وزارت امور خارجه پاکستان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهباز شریف در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی علاوه بر دیدار با رهبران چین در شهر پکن از شهرهای شیان و شنژن نیز بازدید خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: سفر نخست وزیر پاکستان به چین مظهر دوستی آهنین دو کشور است که مشخصه آن تبادلات و گفت‌وگوهای مستمر در سطح بالاست. دو طرف برای تقویت بیشتر مشارکت راهبردی در همه وضعیت‌ها گفت‌وگو خواهند کرد.

گفتنی است، ارتقای فاز عملیاتی کریدور مشترک اقتصادی چین و پاکستان موسوم به طرح "سیپک"، پیشبرد روابط تجاری و سرمایه گذاری، افزایش همکاری‌ها اسلام‌آباد و پکن در زمینه های امنیتی و دفاعی، انرژی، فضا، علم و فناوری، و آموزش، مراودات فرهنگی و ارتباطات مردمی در دستور کار مقام‌های بلندپایه دو کشور قرار دارد که مسیر آینده دوستی دو کشور را تعیین می‌کند.

سفیر چین در پاکستان در خصوص ابعاد مختلف سفر شهباز شریف اعلام کرد که پیشبرد طرح‌های زیرمجموعه پروژه کریدور مشترک اقتصادی دو کشور مورد توجه خاص هر دو کشور خواهد بود و انتظار می‌رود توافقات ملموسی برای افزایش سطح کیفیت همکاری‌های فی مابین حاصل شود.

همزمان با سفر شهباز شریف، یک هیات ۱۳۰ نفره اقتصادی پاکستان متشکل از مدیران ۷۹ شرکت فناوری، بازرگانی و سرمایه‌گذاری نیز به چین سفر کرده و قرار است در طول بازدید نخست وزیر پاکستان رایزنی‌های مهم میان مدیران شرکت‌های بزرگ دو کشور پیرامون سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف انجام شود.

چین نگران امنیت اتباع و منافع خود در پاکستان

بازدید نخست وزیر پاکستان از چین تنها دو ماه پس از حمله مرگبار به اتباع چینی در داخل خاک پاکستان صورت می‌گیرد، اتفاقی که باردیگر ثبات شکننده در همکاری‌های کلان دو کشور را برجسته کرد. این اقدام تروریستی که منجر به کشته شدن ۵ شهروند چینی شد، زنگ هشدار در روابط دو کشور را به صدا درآورده و نگرانی‌های شدید دولت چین را برانگیخت.

همچنین سایه روابط تنش آلود پاکستان با طالبان افغانستان و اتهامات پی در پی اسلام‌آباد مبنی بر جولان تروریست‌ها در خاک افغانستان به ویژه طراحی حمله به اتباع چینی از خاک افغانستان بر سفر شهباز شریف سنگینی می‌کند. اسلام‌آباد امیدوارم است تا بتواند از روابط راهبردی خود با پکن و استفاده از نفوذ چینی‌ها در افغانستان تنش با افغانستان و حل معضل تروریسم در مرزهای مشترک را مدیریت کند.

ارتش پاکستان اوایل فروردین امسال در واکنش به حمله انتحاری به اتباع چینی گفت: تروریست‌ها با کمک حامیان داخلی و خارجی خود آگاهانه درپی هدف قرار دادن پروژه‌های راهبردی و تاسیسات حساس حیاتی برای پیشرفت اقتصادی پاکستان و رفاه مردم آن هستند که هدف از آن ایجاد تاخیر در پیشرفت کشور و اختلاف بین پاکستان و متحدان و شرکای راهبردی آن به‌ ویژه چین است.

اواسط سال ۱۴۰۱ کابینه دولت پاکستان پیمان امنیتی با چین برای تقویت امنیت اتباع چینی در پاکستان را تصویب کرد. پاکستان برای حفاظت از اتباع چینی یک گردان ویژه تشکیل داده که شامل ۲۸ هزار نیروی ویژه می‌باشد.

با توجه به همسویی اسلام‌آباد و پکن در بسیاری از مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی انتظار می‌رود مقام‌های بلندپایه هر دو کشور تعهد متقابل خود را برای حمایت از مواضع یکدیگر در مسائل ملی، منطقه‌ای و جهانی تجدید کنند.

چند هفته قبل نخست وزیر پاکستان با تجدید تعهد این کشور به سیاست چین واحد اعلام کرد که اقدامات به اصطلاح انتخابات و تشکیل دولت خودخوانده در تایوان هرگز این واقعیت که تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است را تغییر نمی‌دهد.

همچنین آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان در آستانه ۷۳ سالگی برقراری روابط دیپلماتیک پاکستان و چین گفت: هیچ شرطی در دوستی قوی و دیرینه ما با چین وجود ندارد و اسلام‌آباد قویا به اصل چین واحد پایبند است زیرا به اعتقاد پاکستان، چین در سمت درست تاریخ قرار گرفته است.

سفر شریف به پکن؛ فرصت‌ها و چالش‌های همکاری پاکستان با چین سفر سال ۲۰۲۲ شهباز شریف به پکن و دیدار با رئیس جمهور چین

همسویی پاکستان و چین در قبال مسائل منطقه و جهان

اسلام‌آباد درخصوص جنگ سرد آمریکا و چین در منطقه حامی مواضع و سیاست های شریک راهبردی خود پکن است. با توجه به عدم حضور چین در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس به نظر می‌رسد اسلام‌آباد نیز موضع مشابهی را اتخاذ خواهد کرد.

هفته گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تایید دریافت دعوتنامه برای شرکت در کنفرانس صلح اوکراین گفت: ما در حال بررسی این موضوع هستیم. در عین حال منابع دیپلماتیک در اسلام‌آباد گفتند که با توجه به موضع بی طرفی پاکستان در قبال جنگ روسیه و اوکراین و همچنین عدم دعوت از مسکو در ‌کنفرانس فوق، به نظر نمی‌رسد که طرف پاکستانی تمایلی به حضور در نشست سوئیس داشته باشد.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون در این زمینه نوشت: پاکستان معمولاً در مورد چنین مسائل کلیدی بین المللی و منطقه ای همسو با نگاه چین موضع گیری می‌کند. با این حال ناظران در پاکستان بر این باورند که اگر جبهه غرب بی سر و صدا پاکستان را برای شرکت در کنفرانس متقاعد کند، تعجب آور نخواهد بود.

گسترش مناسبات اسلام‌آباد - پکن به رغم ملاحظات واشنگتن

پاکستان و چین به عنوان دو کشور همسایه، از روابطی دیرینه و ریشه دار برخوردارند و به ویژه در سال های گذشته، مناسبات این دو کشور از سطح دوستانه فراتر رفته و یکدیگر را متحدان آهنین و ناگسستنی می دانند.

احساس نیازهای راهبردی و متقابل اسلام‌آباد و پکن به یکدیگر در زمینه های گوناگون اقتصادی و تجاری، سیاسی، نظامی، دفاعی و امنیتی سبب شده است که حلقه های اتصال دو کشور در شرایط کنونی پس از فراز و نشیب های بسیار در روابط پاکستان و آمریکا محکم تر از هر زمان دیگر در گذشته باشد.

در نگاه نخست و سطحی به وضع اقتصادی پاکستان و چین، شاید این گونه به نظر برسد که در معادله روابط دو کشور، پاکستان به دلیل نیازهای شدید به رشد اقتصادی و تولید انرژی، نیازمند برداشتن گام های بیشتر به سوی چین است؛ اما با نگاه دقیق تر به روابط این دو کشور همسایه و با در نظر گرفتن موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک پاکستان، می توان به عمق نیاز پکن به همسایه خود، اسلام‌آباد که مناسبات اقتصادی با آن همواره مورد ظن و انتقاد طرف آمریکایی بوده است، پی برد.

آمریکا و متحدانش بارها نسبت به مراودات اقتصادی کلان اسلام‌آباد با پکن از جمله وام‌های چین به پاکستان اعتراض کرده و مدعی سوء استفاده چینی‌ها از کشورهای وام‌ گیرنده هستند، اتهامی که بارها از سوی هر دو کشور چین و پاکستان رد شده و دولتمردان پاکستانی نیز بر عزم خود برای تقویت بیشتر مشارکت راهبردی با چین تاکید دارند.

نظر شما