شناسهٔ خبر: 67008623 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش بینی برداشت ۲ هزار تن زیره سبز در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۲ هزار زیره سیز از سطح چهار هزار و ۷۴۶ هکتار زمین های کشاورزی استان برداشت شود.

صاحب‌خبر -

صفدر صفدری روز سه سنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت گیاه دارویی زیره از سطح سه هزار و ۵۲۱ هکتار در زمین های دیم و یک هزار و ۲۲۵ هکتار آبی استان آغاز شده است.

وی افزود: زیره سبز محصولی کم آب طلب است که با توجه به شرایط آب و هوایی این خطه پتانسیل بالا و مناسب برای کشت دارد و کشاورزان در سال های اخیر به سمت این محصول رو آورده اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: تعهد استان کشت چهار هزار هکتار گیاه دارویی در سال زراعی جاری است که زیره ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار را شامل می شود ولی این سطح به چهار هزار و ۷۴۶ هکتار رسید.

وی بیان کرد: قیمت زیره در بازار بین سه تا چهار میلیون ریال است و با بسته بندی و فراوری ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد داشت.

صفدری تصریح کرد: سال های گذشته در این استان تا حدود یکهزار هکتار زیره سبز کشت می شد اما با توجه به اطلاع رسانی و آموزش چهره به چهره توانستیم سطح زیر کشت را چندین برابر افزایش دهیم.

وی تنها مشکل کاشت زیره را برداشت سنتی و دستی آن عنوان کرد و افزود: کشت این محصول در زمین های شیبدار انجام می شود و اکنون شرکتی دانش بنیان به دنبال راه حلی برای برطرف شدن این مشکل است تا کشاورزان محصولات خود را به صورت مکانیزه برداشت کنند.

صفدری عملکرد تولید زیره استان در هر هکتار را بین ۲۷۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: حتی در سال های با بارش مناسب این عملکرد تا ۶۰۰ کیلوگرم نیز افزایش می یابد.

وی گفت: هفت شرکت تولیدی عرقیجات در استان فعال است که این واحدها باعث افزایش ارزش افزوده خواهند شد و تلاش می شود تا سرمایه گذاران بیشتری در این راستا جذب شوند.

به گزارش ایرنا، زیره یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی کشور است که به سبب اهمیت و خواص دارویی، درمانی و نقشی که در ارزآوری دارد به عنوان «طلای سبز» شناخته می شود.

شرایط آب و هوایی، اراضی کشاورزی و دیمزارهای خراسان شمالی برای کشت و کار انواع گونه های دارویی بسیار مناسب است و باید کشاورزان را به این سمت سوق داد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

نظر شما