شناسهٔ خبر: 67008333 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گام‌های استوار شهید جمهور/

قدم به قدم تا عدالت آموزشی

با پیگیری‌های فراوانی که از طرف شهید رئیسی صورت گرفت، ۱۰۷۹۶ دانش آموز بازمانده از تحصیل جذب شدند و نرخ باسوادی در ایران به حدود ۹۸ درصد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در تمامی ادوار به اهمیت آموزش و پرورش تاکید می‌شد. اما موضوع غیر قابل اغماض در رابطه با دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور این بود که ایشان همیشه در کنار آموزش و پرورش ایستاده بود و با حضور و شرکت عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش از این دستگاه عظیم دفاع و بر برنامه‌های آن نظارت می‌نمود. نتیجه تلاش‌ها و تاکیدات ایشان به شرح زیر است:


ساخت و نوسازی

با تحویل ۶۷۶۸ فضای آموزشی و پرورشی با ظرفیت ۳۱ هزار کلاس درس و ۴ میلیون متر مربع و جانمایی بیش از ۶۰ درصد فضا‌های تحویلی در راستای تحقق عدالت آموزشی در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها قرار گرفته است؛ همچنین تا پیش از شهادت ایشان ۸ هزار و ۳۰۰ طرح فضای آموزشی در حال اجرا بود.

۱۳۳۵ کلاس درس و کارگاه هنرستانی احداث شد و دو مرحله کاروان تجهیزات هنرستانی به بیش از ۸۵۰۰ کلاس درس هنرستانی ارسال شد و دو هزار فضای ورزشی درون مدرسه‌ای به بهره برداری رسید؛ و در کنار تمام این موارد سازمان تعلیم و تربیت کودک مجوز ۲۷۰۰۰ مهد کودک را صادر کرد.

در طول خدمت دولت سیزدهم مشارکت خیرین در نهضت مدرسه‌سازی ۳۰۰ درصد افزایش داشت که میزان بسیار قابل توجهی است.

ارتقای کیفیت آموزش و تاکید بر پرورش

از دیگر اقدامات دولت سیزدهم تلاش برای جذب و افزایش نیروی جدید جهت ارتقای کیفیت آموزش بود. در این دولت تلاش‌های زیادی جهت تقویت دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت و در کنار آن مجوز جذب و استخدام ۷۲۰۹۱ معلم جدید صادر شد و در کنار این موارد و پس از ۱۵ سال جذب مربی پرورشی صورت گرفت. این تلاش تنها برای مدارس عادی نبود، بلکه مجوز جذب ۱۰۰۰ معلم مدارس استثنایی نیز اخذ شد و تحصیل ۴ دهک اول در مدارس سمپاد با دستور مستقیم رئیس‌جمهور رایگان شد.

با تلاش‌های فراوانی که در این دولت صورت گرفت، ۱۰۷۹۶ دانش آموز بازمانده از تحصیل جذب شدند و نرخ باسوادی در ایران به حدود ۹۸ درصد رسید.

در رابطه با فعالیت‌های پرورشی نیز می‌توان به مسئله برگزاری اردو در قالب اردو‌های راهیان نور، راهیان پیشرفت و زیارت اولی‌ها برای ۱۳،۵۴۳،۰۰۰ نفر اشاره کرد.

همچنین برای اولین بار در این دولت جشن تکلیف سیاسی برای دانش آموزان سال دوازدهم برگزار شد تا دانش آموزان اهمیت بالا بردن سواد سیاسی و مشارکت در فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی مانند انتخابات را درک کنند.

احیای باشگاه دانش پژوهان جوان

باشگاه دانش پژوهان جوان در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به محلی برای پشتیبانی از دانش آموزان نخبه تبدیل شده بود، اما این نهاد در دوره‌ای مجبور شد فعالیت خود را به صورت یک مرکز تنزل دهد. پس از انحلال این باشگاه در آن برهه چسبندگی که برای دانش آموزان در کشور وجود داشت، از بین رفت و بسیاری از دانش آموزان و مدرسان باشگاه مهاجرت کردند چراکه جایی را نداشتند که همه آن‌ها را بشناسد و با همه آن‌ها گره عاطفی داشته باشد. تا اینکه ۶ ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم تاسیس این باشگاه به صورت یک نهاد مستقل به صورت جدی پیگیری شد و احیای باشگاه دانش پژوهان جوان آن هم پس از ۱۳ سال در سایه حمایت رییس جمهور محقق شد و المپیادی‌ها خانه دار شدندو توانستند در دوسال اول دولت سیزدهم ۳۰ مدال طلای جهانی المپیاد کسب کنند.

نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر انقلاب اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پروش و عدم جدّی گرفتن آن بود. این سند پس از مدت‌ها رکود و عدم جدیت در اجرا، در دولت سیزدهم مورد بازنگری قرار گرفت و نقشه‌ی راهی نیز برای اجرای آن آماده شد.


پیشگام رتبه بندی معلمان

یکی از طرح‌هایی که در دولت سیزدهم و پس از مدت‌ها وقفه اجرا شد، طرح رتبه‌بندی معلمان بود که مهم‌ترین هدف آن بهبود معیشت و حقوق جامعه فرهنگیان بود. رئیس جمهور دولت سیزدهم عقیده داشت که پیشرفت بخش‌های مختلف در کشور وابسته به فرهنگیان است و در هر جامعه‌ای اگر معلمان دغدغه معیشت نداشته باشند، کیفیت تدریس در آن جامعه از جایگاه بالایی برخوردار خواهد بود. از همین رو در این دولت تلاش زیادی صورت گرفت تا رتبه بندی معلمان صورت گیرد.

تغذیه رایگان دانش آموزان

تغذیه دانش آموزان از سال ۱۳۸۹ از نظام تعلیم و تربیت حذف شد. اما با پیگیری دولت اعتبار خوبی برای تغذیه تصویب شد و از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۱ طرح تغذیه رایگان که شامل شیر، نان غنی شده با ویتامین D و روی می‌شد با پوشش حداقل ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز و با تاکید بر دانش آموزان مناطق محروم اجرایی شد.

نظر شما