شناسهٔ خبر: 67008137 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاخ سفید: احتمال حملات اوکراین به خاک روسیه را رد نمی‌کنیم

امیرمحمد سهرابی

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن تاکنون اجازه استفاده از تسلیحات آمریکایی را برای هدف‌گیری مواضعی در مرز روسیه با منطقه خارکیف اوکراین صادر کرده اما احتمال رفع محدودیت‌های بیشتر را که بستگی به وضعیت میدان نبرد دارد، رد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هفته گذشته واشنگتن رسما تصمیمی را مبنی بر استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه آنچه ایالات متحده «محدوده قلمرو اوکراین» می‌داند، اعلام کرد و احتمال می‌رود این محدوده فعلا شامل قسمت کوچکی از منظقه بلگورود روسیه باشد. به دنبال این تصمیم، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین فورا از این اقدام استقبال کرد اما مدعی شد که «کافی نیست».

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «سیاست واشنگتن مبنی بر ممنوعیت استفاده از موشک‌های اتکمز و تسلیحات دوربرد تغییر نکرده است اما ما با توجه به شرایط میدان نبرد و نیاز اوکراینی‌ها پیش خواهیم رفت.»

وی تاکید کرد: «درباره اینکه آیا سیاست‌های ما تغییر می‌کند یا خیر، گفت‌وگوها و مذاکرات خود را با اوکراینی‌ها قطعا ادامه خواهیم داد. ما به نیاز اوکراینی‌ها پشت نخواهیم کرد. و همزمان با اینکه وضعیت میدان نبرد تغییر می‌کند، ما هم مجددا تلاش خواهیم کرد تا حمایت‌هایمان را از اوکراین گسترش دهیم.»

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه به تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر صدور اجازه به اوکراین برای انجام حملات علیه خاک روسیه واکنش نشان داد و گفت: «به ایالات متحده درباره اشتباهات محاسباتی که ممکن است عواقب مرگباری داشته باشد، هشدار می‌دهیم. آمریکا هیچ کاری برای متوقف کردن اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف انجام نمی‌دهد؛ این موضوع برای آنها بدون بها نخواهد بود و عواقب آن را احساس خواهند کرد.»

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه نیز با بیان اینکه تمام تسلیحات دوربرد ارسال شده به اوکراین «مستقیما توسط نیروهای ناتو کنترل می‌شوند»، تصریح کرد که چنین اقداماتی می‌تواند به «حملات تلافی‌جویانه» ختم شوند.

انتهای پیام

نظر شما