شناسهٔ خبر: 67000899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گروسی: پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است

رافائل گروسی در اظهاراتی به گزارش خود درباره توافق‌نامه پادمانی NPT با ایران اشاره کرد و مدعی شد هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است. رافائل گروسی در اظهاراتی به گزارش خود درباره توافق‌نامه پادمانی NPT با ایران اشاره کرد و مدعی شد هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به سفر اخیرش به تهران و توافق با مقام‌های کشورمان درباره تداوم اجرای بیانیه ۴ مارس برای حل‌وفصل تمامی مسائل باقی‌مانده، خواستار تداوم تعاملات و گفت‌وگوهای فی‌مابین در سطح بالا، در دولت جدید ایران شد.

رافائل گروسی در بیانیه آغازین خود در نشست شورای حکام آژانس در وین در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران با اشاره به آخرین گزارش خود در رابطه با راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گفت: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، از جمله اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در حال افزایش است.

وی مدعی شد که آژانس انرژی اتمی تداوم دانش خود را در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است.

گروسی افزود: بیش از سه سال از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران می‌گذرد و بنابراین بیش از سه سال از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران بوده، گذشته است.

وی به گزارش خود درباره توافق‌نامه پادمانی NPT (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و مدعی شد هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده حاصل نشده است.

گروسی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران توضیحات فنی معتبری در رابطه با وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه نکرده یا آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده مطلع نکرده است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ۱۴۰۱ با هدف حل‌وفصل تمامی مسائل باقی‌مانده بین دو طرف توافق کردند؛ توافقی که بعداً به‌عنوان بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت گرفت و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد. در پی آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

در واقع با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، اختلافات بر سر یکی از سه مکانی که آژانس ادعا می‌کند آثار اورانیوم پیدا شده، حل و فصل و همچنین پاسخ‌های مستدل و مستندات مربوطه درباره سایر مکان‌ها به آژانس ارائه شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز (دوشنبه) با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد.

انتهای پیام/

نظر شما